rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Nettinopeus  (Luettu 105822 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:29
Vs: Nettinopeus
« Vastaus #315 : 19.01.2021 kello on 10:56 »
No mitä faktaa tähän nyt pitää kaivaa ? Häiriöt ovat olemassa eivätkä itseasiassa rajoitu edes harrasteradiotoimin taan

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/radiohairiot-jarruttavat-sahkoverkko-internetia/aff380e5-dde1-34ca-a3b8-9381edf09e6e

Edit: jaa tuo olikin lukkoartikkeli

https://docplayer.fi/48050627-Antti-rokka-sahkoverkkotiedonsiirron-hairiot.html
Käsittelee enempi PLC tekniikkaa joka haittaa mittarien etälukua mutta haittatekijät ovat samoja koko radiospektrillä.

Lainaus
4.1
Häiriöiden synty
Sähköverkkoa ei ole alun perin suunniteltu tiedonsiirtotarkoit uksiin, eikä tästä syystä johtimilla ole minkäänlaista häiriöeristystä. Häiriöt voivat kytkeytyä
verkkoon, joko induktiivisesti, kapasitiivisesti, resistiivisesti tai sähkömag-neettisen kentän vaikutuksesta. 
Tiedonsiirto keskittimeltä mittarille tapahtuu sähköverkkoa pitkin 3...95 kHz:n taajuudella, ja koska johtimia ei ole suojattu, toimii johdin aivan kuten
antenni, ja vastaanottaa näin ollen erilaisia häiriösignaaleja joista datasähkö mahdollisesti häiriintyy.
Johtimien vuotavat säteilyt lähettävät datasähkösignaaleit a, jotka voivat ai-heuttaa häiriötä radiotaajuuksilla. Sähkömagneettinen yhteensopivuus EMC
(Electomagnetic compatibility) tulee tällöin ajankohtaiseksi, (ks. 7). Kuvassa
9 on havainnollistettu signaalin vuotaminen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:30
  • Autossa on pyörät
Vs: Nettinopeus
« Vastaus #316 : 19.01.2021 kello on 18:11 »
Otsikon alle sopinee tällainenkin kysymys?

Nyt minulla on Kotimokkula näköyhteydessä n. 600 metrin päässä olevaan mastoon. Mokkulasta n. 14 metrin päässä on "päätietokone" wifi-yhteydellä.

Toinen mahdollisuus olisi tuoda Kotimokkula tietokoneen viereen ja kytkeytyä kaapelilla siihen. Mutta silloin mokkula menettää näköyhteyden mastoon, väliin tulee seinä.

Kumpi lienee parempi ratkaisu? Onko parviälyllä ehdotuksia? Pitääkö vain kokeilla?
Vaihdat mokkulasi kunnolliseen reitittimeen jossa itsessään lisä antennit saa yleensä vauhdin ja wlan kantaman tuplattua tms

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:11
Vs: Nettinopeus
« Vastaus #317 : 19.01.2021 kello on 20:29 »
Minä siirryin langattomasta pois ja otin korttelikuidun 6,90 €/kk. Ei ole enään ollut ongelmia. Nopeudet on 22-27 välillä koko ajan ja se riittää hyvin kun langattomassa 50/ 50 nopeudella huonoin oli 0,2.

  • Vieras
  • Vs: Nettinopeus
    « Vastaus #318 : 19.01.2021 kello on 21:17 »
    Niin kuin edelläkin mainittiin, kannattaa hankkia kunnon modeemi esim. Huawein kaksi edellistä 4G modeemimallia on ihan käypiä. Näissä on taajuuslukot ja hinnat satasen luokkaa, sitten Cellmapperista katsomaan oman lähimaston kattavuus (kenen operaattorin masto on parhaimmalla paikalla, sen mukaan liittymän hankinta, ei hinnan perusteella  ;)) ja sitten taajuudet lukkoon niin yhteys ei harhaile huonoille yhteyksille. Ulkoinen antenni sitten avuksi, jos ei signaali löydy kunnolla modeemin omilla antenneilla.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:05
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: Nettinopeus
    « Vastaus #319 : 19.01.2021 kello on 23:41 »
    Vaihdat mokkulasi kunnolliseen reitittimeen jossa itsessään lisä antennit saa yleensä vauhdin ja wlan kantaman tuplattua tms

    Onkohan mun sitten ihan surkee?  Huawei B818
    https://kauppa4.dna.fi/Nettiyhteydet-ja-laitteet/Modeemit-ja-mokkulat/DNA-Kotimokkula-4G-WiFi-B818/p/QM00017

    En minä kysymystäni tehnyt sen takia, että minun yhteyteni olisi huono. Vaan miten saisin vielä paremman!!

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:51
    Vs: Nettinopeus
    « Vastaus #320 : 20.01.2021 kello on 08:01 »
    ei se auta oli mokkula mikä tahansa jos naapurit vie suurimman osan kaistoista.
    Ainakin meillä päin sai 3G taajuudesta enempi käytännön vauhtia kuin 4G koska kaikki naapurit oli 4G koska sen pitäis olla nopeempi.
    Mutta sitten tuli kaapeli ja vauhdit nousi taivaisiin....

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:30
    • Autossa on pyörät
    Vs: Nettinopeus
    « Vastaus #321 : 20.01.2021 kello on 08:57 »
    Onkohan mun sitten ihan surkee?  Huawei B818
    https://kauppa4.dna.fi/Nettiyhteydet-ja-laitteet/Modeemit-ja-mokkulat/DNA-Kotimokkula-4G-WiFi-B818/p/QM00017

    En minä kysymystäni tehnyt sen takia, että minun yhteyteni olisi huono. Vaan miten saisin vielä paremman!!
    Ei , mutta puhuit mokkulasta mikä yleensä käsitetään usb liitäntäiseksi tai wlan toimiseksi "saippuarasiaksi"
    Sinulla on 4g reititin ja vielä hyväkin  Thumb
    Tämän takia kannattaa mainita mikä päätelaite kyseessä.

    ei se auta oli mokkula mikä tahansa jos naapurit vie suurimman osan kaistoista.
    Ainakin meillä päin sai 3G taajuudesta enempi käytännön vauhtia kuin 4G koska kaikki naapurit oli 4G koska sen pitäis olla nopeempi.
    Mutta sitten tuli kaapeli ja vauhdit nousi taivaisiin....


    Ölä hölötä , jos sulla oli noin niin älä yleistä.
    Olen kohtuullisen vaativa mobiiliverkon käyttäjä , 24/7 tulee omassani yli nopeuden mistä maksan.
    Ja lataan paljon tavaraa noihin tietokoneisiin. Vuosia ollut käytössäni.


    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:05
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: Nettinopeus
    « Vastaus #322 : 20.01.2021 kello on 09:08 »
    Ei , mutta puhuit mokkulasta mikä yleensä käsitetään usb liitäntäiseksi tai wlan toimiseksi "saippuarasiaksi"
    Sinulla on 4g reititin ja vielä hyväkin  Thumb
    Tämän takia kannattaa mainita mikä päätelaite kyseessä.

    Tätä kaupitellaan nimellä Kotimokkula. Sen takia mainitsin sen. Huom. isolla Koolla.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:51
    Vs: Nettinopeus
    « Vastaus #323 : 20.01.2021 kello on 09:27 »


    Ölä hölötä , jos sulla oli noin niin älä yleistä.
    Olen kohtuullisen vaativa mobiiliverkon käyttäjä , 24/7 tulee omassani yli nopeuden mistä maksan.
    Ja lataan paljon tavaraa noihin tietokoneisiin. Vuosia ollut käytössäni.

    Onkos sulla ns yritysliittymä?
    Niissähän on ihan eri systeemi...mulla kännyssä sellanenkin ja siitä sai nimellisnopeuden kun vieressä kotipurkki huohotti 4-5 kun piti tulla 50.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:30
    • Autossa on pyörät
    Vs: Nettinopeus
    « Vastaus #324 : 20.01.2021 kello on 11:41 »
    Joo, eläkeläiset saa semmosen. Työnantajana Varma.....  :laugh: :o :P

    Nyttenkin istun Tammisaaren torin reunalla. Täälläkin rokkaa kännykällä. Uppi vähän heikko.

    https://elisa.speedtestcustom.com/result/cddacc30-5b03-11eb-b2ca-9dcd4184b42e

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:29.04.2024 kello on 21:58
    Vs: Nettinopeus
    « Vastaus #325 : 20.01.2021 kello on 11:42 »
    Ölä hölötä , jos sulla oli noin niin älä yleistä.
    Olen kohtuullisen vaativa mobiiliverkon käyttäjä , 24/7 tulee omassani yli nopeuden mistä maksan.
    Ja lataan paljon tavaraa noihin tietokoneisiin. Vuosia ollut käytössäni.

    Älä itse hölöltä.
    Kun täällä on kylä täynnä turisteja, kuso kulkee konttaamalla.   >:D

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:30
    • Autossa on pyörät
    Vs: Nettinopeus
    « Vastaus #326 : 20.01.2021 kello on 11:45 »
    Poikkeus taas.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:09
    Vs: Nettinopeus
    « Vastaus #327 : 20.01.2021 kello on 11:48 »
    Älä itse hölöltä.
    Kun täällä on kylä täynnä turisteja, kuso kulkee konttaamalla.   >:D
    K.E.V.:n perällä ihan selvästi ylikapasiteettiä. Aikoinaan operaattori tunnusti mulle ettei kapasiteetti riitä kun koululaiset tulee koulusta koteihin päivittämään somensa. Eikä ollut suunnitelmissa korjata joten äänestin jaloilla, ensin toiselle operaattorille joka sekin huono ja heti kun kuitu tuli niin siihen kiinni samantien. Ongelmat loppui samantien.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:51
    • Kotkan poikii ilman siipii
    Vs: Nettinopeus
    « Vastaus #328 : 20.01.2021 kello on 12:39 »
    ei se auta oli mokkula mikä tahansa jos naapurit vie suurimman osan kaistoista.
    Ainakin meillä päin sai 3G taajuudesta enempi käytännön vauhtia kuin 4G koska kaikki naapurit oli 4G koska sen pitäis olla nopeempi.
    Mutta sitten tuli kaapeli ja vauhdit nousi taivaisiin....
    Kyllä se kaapelikin menee tukkoon kun käyttäjiä on tarpeeksi, kokemusta on.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:30
    • Autossa on pyörät
    Vs: Nettinopeus
    « Vastaus #329 : 20.01.2021 kello on 12:50 »
    Tätä kaupitellaan nimellä Kotimokkula. Sen takia mainitsin sen. Huom. isolla Koolla.
    Dna n oma nimitys. Muilla 4g reititin, ja kun ei ole sitä kristallipalloa ainakaan mulla mikä kertoo.