rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Netti kännykän kautta ongelma ja sen ratkaisu  (Luettu 893 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:04
    • Matkailuvinkkejä
Netti kännykän kautta ongelma ja sen ratkaisu
« : 12.04.2024 kello on 12:26 »
Käytän nettiä kännykän kautta kun meillä olen ainoa netin käyttäjä niin lopetin erillisen dataliittymän.
Minulla on muutaman kerran netin nopeus ollut onnettoman hidas, kun ilmeisesti yhteys on ollut etäällä olevaan tukiasemaan, vaikka ikkunasta näkyy lähin tukiasema.
Olen aiemmin korjannut tilanteen käynnistämällä kännykän uudelleen.
Huomasin nopeamman ja helpomman konstin, kun asettaa kännykän lentotilaan ja palauttaa sen pois siitä, hakee kännykkä tukiaseman uudelleen ja nopeus palaa normaalitilaan.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:29
Vs: Netti kännykän kautta ongelma ja sen ratkaisu
« Vastaus #1 : 12.04.2024 kello on 20:52 »
Varmaan ihan mahdollista, mutta etäisyys tukiasemaan ei ole välttämättä syy. Joissain mastoissa vaan ei ole kapasiteettia ja sillä selvä. Kaverikin asui muutaman sadan metrin päässä lähimmästä mastosta ja signaalin voimakkuudesta huolimatta data ei kulkenut kuin muutaman megan ennenkuin operaattori vihdoin viimein vei uutta rautaa pylvääseen.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:04
    • Matkailuvinkkejä
Vs: Netti kännykän kautta ongelma ja sen ratkaisu
« Vastaus #2 : 12.04.2024 kello on 21:05 »
Varmaan ihan mahdollista, mutta etäisyys tukiasemaan ei ole välttämättä syy. Joissain mastoissa vaan ei ole kapasiteettia ja sillä selvä. Kaverikin asui muutaman sadan metrin päässä lähimmästä mastosta ja signaalin voimakkuudesta huolimatta data ei kulkenut kuin muutaman megan ennenkuin operaattori vihdoin viimein vei uutta rautaa pylvääseen.

Tuo tilanne on vain tapahtunut muutaman kerran.
Tuossa läheisessä tukarissa oli kapasiteetti ongelmaa, mutta nyt se poistunut kun valitin.
Minulla on 300 Mb/s 4G liittymä ja nykyään nopeus on 150 - 250 Mb/s
Kun nopeus on 2 - 5 Mb/s yhteyden katkaisu hetkeksi (1 sek.) nostaa nopeuden normaaliksi. 

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:52
Vs: Netti kännykän kautta ongelma ja sen ratkaisu
« Vastaus #3 : 16.04.2024 kello on 12:15 »
Operaattorillakin voi olla iso merkitys kuuluvuuden kanssa. Meilläkin on tukiasema 200m päässä mutta esim. telia liittymät kuuluu todella surkeesti. Ja kyllä olen selvittänyt, että ko. tolpassa telian lähettimet on. Nyt elisan liittymä ja kuuluvuus on hyvä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:39
Vs: Netti kännykän kautta ongelma ja sen ratkaisu
« Vastaus #4 : 16.04.2024 kello on 13:38 »
Täältä näkee minkä operaattorin mastot on missäkin ja mitkä keilat osuu omalle tontille.
https://www.cellmapper.net/
Menu-provider, voi vaihtaa operaattoria ja liittymä tyyppiä 2g/3g/4g/5g.
Maston nimi laatikkoa painamalla saa maston keilat näkyviin.
Keilaa tai sen nimeä painamalla kartalta saa keilan tiedot näkyviin, niistä selviää mm. max ja keskimääräinen nopeus.
Tiedot taitaa perustua palveluun rekisteröityneiden käyttäjien (näkyy tower info - extra data) mittauksiin, eli jossain syrjässä voi olla tiedot hakusessa.

Muutama vuosi sitten testailin 4g modeemia kotiin adsl tilalle, ruuhkainen lähimasto hidasti yhteyttä paitsi aamuyöstä.
Rakentelin huvikseni ulkoisen antennin, ainut etu oli 10 kertainen lähetysnopeus. Tulevaan nopeuteen sillä ei saanut apua, kun ongelma oli maston ruuhkassa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:16.04.2024 kello on 22:23
Vs: Netti kännykän kautta ongelma ja sen ratkaisu
« Vastaus #5 : 16.04.2024 kello on 22:18 »
Mulla tuli sama ongelma kun liittymä vaihtui Elisasta DNAhan. Jos siirtää kännykkää liikaa niin yhteys menee rikki ja lentotilassa käyttäminen korjaa. Joskus pitää tehdä vaikkei liikkuisikaan.