Tekniikkakeskustelut > Ilmastointi
Siirrettävä ilmastointilaite vaunussa/asautossa?
seppoko:
--- Lainaus käyttäjältä: harrastelija - 21.04.2012 kello on 17:20 ---Mitähän hittoa se ilmastoinnin käyttö haittaa jos alueen sähköverkko ei ylikuormitu? Minä en ainakaan menisi mitään turhanaikaisia lupia kyselemään... :-X
--- Lainaus päättyy ---
Jos sähkö on hinnoiteltu ns. valosähkön mukaan, niin tuollaisten takia siitä täytyy pyytää kunnon hinta. Sellainen hinta, että se kattaa investoinnitkin.
Mitä sitten taas tulee mittareihin, niin monessakohan laitteessa niitä on? Minulla on ollut 8 (kahdeksan) vaunua/autoa, eikä yhdessäkään ole ollut mittaria. Ja miten luotettavasti niidenkään lukemia ilmoitetaan? Moniko isäntä kehtaa/viitsii mennä tutkimaan lukemaa mitä omalaatuisimmista paikoista jostain kaapin periltä?
Paljonko olisit valmis maksamaan kWh:sta? Tiedätkö paljonko menee vuorokaudessa laturissa, jääkaapissa ja mahdollisessa lattialämmityksessä?
ihaa:
Tuoko lie ero SFC-alueella ja yleisellä alueella että yleisellä saa käyttää ilmastointia, joka kerta ollaan saatu käyttää ilmastointia kahtena kesänä. ::)
Alan:
^
En muista yhdeltäkään vierailmaltani SFC alueelta, että olisi ollut sähkönkäyttörajoitu ksia.... en ole hyvin monella käynyt, mutta kuitenkin. Ei se sääntö ainakaan ole.
harrastelija:
Sähkön keskihinta rivitaloasukkaalle on noin 7 c / kwh. Jos siitä pitää maksaa 6 euroa / vrk, niin se on aika paljon, lähes 100 kwh:n hinta.
Kesällä ei kyllä montaa kwh:ia saa kulutettua. Jos vaikka 1500 W kulutus huutaisi 24h niin sekin tekee vain 36 kWh eli noin 2,5 euroa. Tokihan investoinnit pitää saada takaisin, yrittäjän näkökulma on ymmärrettävä.
Pitänee alkaa sitten valikoimaan kämppäreitä sen mukaan saako siellä käyttää ilmastointia vai ei. Eihän sitä kuitenkaan kovin monena leirintäpäivänä loppujen lopuksi Suomessa edes tarvita.
Valosähkö-termiä muuten käytetään yleensä 1-vaiheisesta sähkön syötöstä. 3-vaiheinen on sitten voimasähköä. Näin ainakin sähköalan ihmisenä olen asiat ymmärtänyt. Kämppäreillä valosähkö tarkoittaa kai ihan kirjaimellisesti sitä että sillä saa polttaa vain valoja.
seppoko:
--- Lainaus käyttäjältä: harrastelija - 21.04.2012 kello on 22:06 ---Sähkön keskihinta rivitaloasukkaalle on noin 7 c / kwh. Jos siitä pitää maksaa 6 euroa / vrk, niin se on aika paljon, lähes 100 kwh:n hinta.
Kesällä ei kyllä montaa kwh:ia saa kulutettua. Jos vaikka 1500 W kulutus huutaisi 24h niin sekin tekee vain 36 kWh eli noin 2,5 euroa. Tokihan investoinnit pitää saada takaisin, yrittäjän näkökulma on ymmärrettävä.
Pitänee alkaa sitten valikoimaan kämppäreitä sen mukaan saako siellä käyttää ilmastointia vai ei. Eihän sitä kuitenkaan kovin monena leirintäpäivänä loppujen lopuksi Suomessa edes tarvita.
Valosähkö-termiä muuten käytetään yleensä 1-vaiheisesta sähkön syötöstä. 3-vaiheinen on sitten voimasähköä. Näin ainakin sähköalan ihmisenä olen asiat ymmärtänyt. Kämppäreillä valosähkö tarkoittaa kai ihan kirjaimellisesti sitä että sillä saa polttaa vain valoja.
--- Lainaus päättyy ---
Halvalla sähkösi saat. Minä maksan suunnilleen noin paljon sähköstä ja melkein toisen mokoman siirrosta.
Näissä karavaanarihommissa valosähkö on 300-500W, joka siis kattaa laturin, jääkaapin, tv:n ja jonkinlaisen lattialämmityksen. Ei aina sitäkään. Eikä isoilla treffeillä edes kahvinkeitintä tms.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta