rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Elintason nousu  (Luettu 18219 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 4.01.2024 kello on 12:05
  • Pirkanmaa, Sastamala, wanhaa Suur-Sastamalaa
Elintason nousu
« : 28.01.2011 kello on 19:59 »
Sen verran olen metsässä kasvanut, että ensimmäisen osto jäätelön (suklaapuikko) söin 6 vuoden ikäisenä. Oli se juhla hetki, siitäkin puolet putosi hiekatielle kun ei ne kauppauton jäähdytyslaitteet ollut sen kummempia kun nykyisin vaunuissakaan.
Sen jälkeen alettiin jo maataloinkin joskus ostaan tomaatteja, oli ne oudoksesta kamalan makuisi kuten emmentaali juustokin. Nykyisin suurta herkkua.
Televisiolta säästyin 20 vuotiaaksi, kun itse ostin ensimäisen, isäni oli ankara työmies ja totesi televisionkatselun tyhjänpäiväiseksi iltapuhteeksi. Jokaisessa muussa taloudessa, kulmakunnalla kyllä oli televisio.
Sitten elintaso kehittyi niin maasudullakin, että kun keskikalja vapautui (oliko 69) niin sitä olen juonut 15 vuotiaasta asti. Ei silloin tullut kauppiaalle mieleen että minkäs ikäselle sitä saa myydä.
Tomaatin ja emmentaalin syönti sitten on vanhemmiten lisääntynyt, mutta kaljanjuonti on vähentynyt. Kyllä sitä melkoinen savillinen tuliskin jos ne vielä vois samaan astiaan kaataa. Hyvä näin.
Olen sitä mieltä että tuo keskiolut on monelle ollut kohtalokas, mutta jos sitä ei olisi vapautettu niin kyllä tilalle olis jotakin juotavaa keksitty. Nuorille jotka ei ole onnistunut päästä työelämään, siiderit ja oluet ovat vaarallinen yhdistelmä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
Vs: Elintason nousu
« Vastaus #1 : 28.01.2011 kello on 20:07 »
Mä muistan varhaisesta lapsuudesta 40-luvulta, kun jouluksi isän veli lähetti aina "ameriikan paketin" meille kotiin. Hän asui New Yorkissa. Siellä ole kuivattuja hedelmiä, rusinoita, taateleita yms.
Suomessa elettiin sota-ajan jälkeistä pula-aikaa ja kaikesta oli pulaa. Ostoskortit käytössä joilla sai määrätyn määrän sokeria, voita, kahvia jne.

Nyt elämme yltäkylläisyydessä ja kuitenkin joskus kuuluu rutinaa ettei saa sitä tai tätä.

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:02
Vs: Elintason nousu
« Vastaus #2 : 28.01.2011 kello on 20:09 »
Mä muistan varhaisesta lapsuudesta 40-luvulta, kun jouluksi isän veli lähetti aina "ameriikan paketin" meille kotiin. Hän asui New Yorkissa. Siellä ole kuivattuja hedelmiä, rusinoita, taateleita yms.
Suomessa elettiin sota-ajan jälkeistä pula-aikaa ja kaikesta oli pulaa. Ostoskortit käytössä joilla sai määrätyn määrän sokeria, voita, kahvia jne.

Nyt elämme yltäkylläisyydessä ja kuitenkin joskus kuuluu rutinaa ettei saa sitä tai tätä.

Olet oikeassa, mutta sen on mennyttä aikaa, nyt eletään yltäkylläisyydessä. ;)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:20
  • Pahkakoski
Vs: Elintason nousu
« Vastaus #3 : 28.01.2011 kello on 20:13 »
Tuo keskioluen vapautus -69 vei aika monta miestä baari porukoihin. Nyt kun heistä on aika jättänyt niin monesta pienestä kunnasta on baarien ovet sulkeutuneet lopullisesti. Ei ole asiakkaita.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
Vs: Elintason nousu
« Vastaus #4 : 28.01.2011 kello on 20:14 »
Olet oikeassa, mutta sen on mennyttä aikaa, nyt eletään yltäkylläisyydessä. ;)

Näin on, mutta silloisen ajan eläneenä osaa ehkä arvostaa joitakin asioita eri tavalla.

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:02
Vs: Elintason nousu
« Vastaus #5 : 28.01.2011 kello on 20:18 »
Näin on, mutta silloisen ajan eläneenä osaa ehkä arvostaa joitakin asioita eri tavalla.

Juuri noin se on. ;)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
Vs: Elintason nousu
« Vastaus #6 : 28.01.2011 kello on 20:20 »
Tuo keskioluen vapautus -69 vei aika monta miestä baari porukoihin. Nyt kun heistä on aika jättänyt niin monesta pienestä kunnasta on baarien ovet sulkeutuneet lopullisesti. Ei ole asiakkaita.

Mulla alkoholin käyttö satunnaisesti alkoi vasta -75, jolloin olin jo reilun 30-vuoden ikäinen. Myös työn laatu, joka päivä autolla ajoa rajoitti sitä melkoisesti.
No eipä ole harmittanut moinen asia. Koitetaan nyt ottaa kuiva aika takaisin. :D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 7.04.2017 kello on 21:22
Vs: Elintason nousu
« Vastaus #7 : 28.01.2011 kello on 20:23 »
Näin on, mutta silloisen ajan eläneenä osaa ehkä arvostaa joitakin asioita eri tavalla.

Voi kun ihmiset osais vieläkin arvostaa perusasioita. Mutta ei pitäs olla sitä ja tätä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:36
  • Kulkija
Vs: Elintason nousu
« Vastaus #8 : 28.01.2011 kello on 20:57 »
Tämä kertakäyttöyhteisku nta nyppii. Moni tavara voitaisiin tehdä kestävämmäksi kuin se on.

Elintason nousu ei harmita, kun tykkään kovasti kaikista teknisistä vempeleistä, mitä se mahdollistaa. Niin kai me kaikki.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Elintason nousu
« Vastaus #9 : 28.01.2011 kello on 21:03 »
Tämä kertakäyttöyhteisku nta nyppii. Moni tavara voitaisiin tehdä kestävämmäksi kuin se on.

Elintason nousu ei harmita, kun tykkään kovasti kaikista teknisistä vempeleistä, mitä se mahdollistaa. Niin kai me kaikki.
   Wanhassa vara parempi !! ;D ;D ;D ;D ;D ;D

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:30
  • Epsoo
Vs: Elintason nousu
« Vastaus #10 : 28.01.2011 kello on 21:04 »
Elintason nousu ei harmita, kun tykkään kovasti kaikista teknisistä vempeleistä, mitä se mahdollistaa. Niin kai me kaikki.

Puhumattakaan aineettomista, kuten tämmöiset foorumit :D

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:02
Vs: Elintason nousu
« Vastaus #11 : 28.01.2011 kello on 21:05 »
Tämä kertakäyttöyhteisku nta nyppii. Moni tavara voitaisiin tehdä kestävämmäksi kuin se on.



Niitähän tehdään koko ajan. ;)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
Vs: Elintason nousu
« Vastaus #12 : 28.01.2011 kello on 21:07 »
Tämä kertakäyttöyhteisku nta nyppii. Moni tavara voitaisiin tehdä kestävämmäksi kuin se on.

Elintason nousu ei harmita, kun tykkään kovasti kaikista teknisistä vempeleistä, mitä se mahdollistaa. Niin kai me kaikki.

Mulla ensimmäinen "tekninen" laite oli kidekone. Ei taida monetkaan nykyihmiset sitä edes tunnistaa, saati että olisivat käyttäneet. 8)

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:02
Vs: Elintason nousu
« Vastaus #13 : 28.01.2011 kello on 21:08 »
Puhumattakaan aineettomista, kuten tämmöiset foorumit :D

Älähän nyt hyvä mies, olet tehnyt asian josta et ehkä koskaan pysty parempaa tekemään. ;)

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:30
  • Epsoo
Vs: Elintason nousu
« Vastaus #14 : 28.01.2011 kello on 21:09 »
Älähän nyt hyvä mies, olet tehnyt asian josta et ehkä koskaan pysty parempaa tekemään. ;)

Niin, vaimo kun ei halua enää kolmatta. ;)