Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone

Karavaanarin ikänäkö

(1/9) > >>

migel:
Mites on siskot veljet tuon näön kanssa?!  Itellä oon viime aikoina huomannut tarvitsevani lukulaseja kun on väsynyt. Nyt kun silmä on tottunut pääsemään helpommalla, niin fiddu niitä pitää pitää melkein koko ajan!

Ja mikä kamalinta, niin tänään mökillä käydessäni kokeilin lukulaseja pihalla ja näin niillä paremmin jopa kauas! Kääk! Miten se on mahdollista kun ne ovat voimakkuudeltaan + 1,0?!

Eikös kauas katsoessa pitäisi olla miinuslasit????  Ikää mulla on 48v mutta plussalasit....

Alan:
Mun lähinäkö on tuhoutunut reilussa vuodessa, eli tässä on kaksitehojen ostaminen edessä. Miinusta on muutoin reilusti ja näkö kauas on kohtuullinen laseilla autettuna. Ja olen sinua useamman vuoden nuorempi.

Waari:
Sama homma Waarilla. Juuri perjantaina kävin ajokorttilääkärissä ja vaikka näkö piisaakin hyvin ilman laseja, totesin saman lääkärille.
+1 on lukiessa hyvät ja nyttemmin olen tosiaan huomannut että näen niillä myös kauemmas paremmin kuin ilman.
Waari on jo lähempänä kuuttakymmentä.

sipu:
minul on hajataittoa
jotta ollut lasit jo kouluajalta asti
kauas en nää ilman klasei enkä kunnolla pimiässäkään
vaikka ois klasitkin pääs
noit on jo kolmannet kakstehot
ja voin sanoa
et tuota töllötintä tulee katsottua
melkein yhdellä silmällä ilman klasei
ja lehteä ei taas nää lukea ilman klaseja olenkaan
en tykkää enkä ole ikin tykännyt lasejen käytöstä
vielä ,kun ne ovat ain hukas tai vääräs huonees
niin ..mitkään tiimarin lasit kun eivät minulle passaa ... :(

MatsOnni:
Sun silmä on todennäköisesti kaukotaitteinen, sitä korjataan plus-linssillä myös kauas. Silmä pystyy mukautumalla korjaamaan sitä itse, mutta mukautumiskyky vähenee vuosien mittaan ja ensimmäinen oire on lähinäön heikkeneminen. Kun ensimmäiset oireet iloisesta aikuisiän näöstä ilmenevät riittää lähelle(kin) avuksi että korjataan pluskorjausta vaativa virhe kauas. Se siis auttaa enemmän lähelle, mutta sillä näkee auttavasti myös kauas. Ajan mittaan lähikorjausta tarvitaan lisää eikä lähilasilla enää näe kauas. 

Tuo +1.00 on ilmeisesti sun oma arvio lähilasin tarpeesta, eikä perustu varsinaiseen näöntutkimukseen?

Migelille siis yritin vastata, ehti vaan monta väliin kun jäi homma välillä kesken :(

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View