Tekniikkakeskustelut > Vetoautot

Lohkolämmittimen käyttö

(1/7) > >>

vesako:
Paljon puhutaan jotta sopiva aika pitää
päällä on noin kaksi tuntia.

No, mitäs haittaa on jos illalla jo laittaa
töpselön seinään jotta aamulla on lämmin
moottori.?

Ei pohdita nyt sitä sähkön kulutusta vaan
onko siitä haittaa auton moottorille.

Kare:
Terve!

Mitähän haittaa siitä voisi olla! Enempi kai siitä on haittaa, että kone päästetään lujasti pakkasen puolelle ja taas lämmitetään. Luulis olevan aina parempi, mitä pienemmät lämmönvaihtelut. :)

Jones81:
Näille nykyisille säteilylämmittimill e ei tunnu pari tuntia riittävän. Audi ei lähtenyt edes käyntiin vajaan parin tunnin lämmityksellä -36asteen pakkasella. Neljä tuntia lämmityksessä niin lähti tulille ku kesällä.
Hyvin usein mulla on autot yön yli lämmityksessä eikä mitään ongelmia ole ilmennyt ellei sellaiseksi lasketa mersussa (tavallinen lohkolämmitin) pientä jäähdytysnesteen hävikkiä. Muutaman kerran talven aikana pitää 0,5litraa lisätä, kesällä ei koskaan.

88k5:
Eli tyyliin työpaikalla on mahdollista pitää roikanpäässä 8h.. Siinä mielessä paljon parempi kuin ei ollenkaan.

Mutta tosiaan hyödytöntä "veden kantamista kaivoon" -meinikiä useiden tuntien ajan - riippuu olosuhteista; tuulisella paikalla jäähtyminen voi olla, niin tehokasta, ettei startatessa oikein huomaa eroa oliko johdonpäässä vai ei. Toki asiaan vaikuttaa, onko letku-, lohko- vai säteilylämmitin vielä. Itse lämmitin elementti voi tykätä kyttyrää (eristysvuotoa), jos vuorokauden lämmityksiä harrastetaan kun mitään ylilämpösuojaa ei löydy (paitsi isommat moot. ulkop.lämmittimet).

Tietty vrk-sessiossa pistemäinen lämpö voi nousta toiselle sadalle asteelle pienellä alalla; kerrotaan että öljykalvo sylinterin sisällä voi ohentu/kuivua, jne... Riippuu elementin sijainnista sylinterin/lohkon vesitilassa.

EDIT: sellaista olen joskus 90-luvulla bensaruisku vehkeissä havainnut, että esim lisäilmaluistinta moott. ohjaus ei avaa riittävästi (+ pa-paine ja  ruiskuennakko lämpöisän koneen), kun mittaa syl. kannesta liki  normilämpöjä. Eli ei käy nopeaa joutokäyntiä, vaan aavistuksen kangertelee..

winemaker:
Joopa Jones, säteilylämmittimet vaativat tupla-ajan ja pakkasen ollessa yli 20 kolminkertaisen ajan.  Kaikkea ne muuten kehittävätkin tänne Suomeen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View