Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot

Ilta-Sanomissa "retkeilyautoista"

<< < (10/11) > >>

Weicco:
Onhan niitä jo viimeistään silloin. Taitaa vaan olla aika lähellä  ne retku paikat. Tontin reunalle puskaparkkiin  ::)

kimi:
 Yhden kilowatin sähkön tuottamiseen kuluu noin 3 kilowattia energiaa jos se tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla. Hukkaenergiasta osa käytetään kaukolämmön tuottamiseen mutta mikä se osuus keskimäärin on sitä tietoa en ole löytänyt.
Hybridi ja sähköauton lievempi verottaminen perustuu kaupunkipäästöjen pienenemiseen. Joittenkin tutkimusten mukaan hybridiauton päästöt ovat luokkaa 150g/km kun sähkötuotannon päästöt otetaan huomioon.
Nämä ilmeisesti laskettu Keski-Euroopan oloissa ja lukemat tietty muuttuu kun niitä muutetaan kylmiin oloihin. Toisaalta Suomessa suuri osa energiasta tuotetaan ydinvoimalla nuo päästölukemat muuttuvat paljonkin kun taas muualla ollaan siitä luopumassa. 

kimi:

--- Lainaus käyttäjältä: Alan - 17.03.2012     kello on 10:21 ---Pitäisi olla päätös kuudennesta ja seittemännennestä ydinvoimalasta äkkiä, kun Suomi täytyy sähköautoista. Sellaisen hankinta ei tosin ole mun viisivuotisbudjetis sa.  :o

Hyviä me ollaan kyllä menemään asiasta viidenteen, mutta liekö vuonna 2024 saatavilla sähkökäyttöisiä retkeilyautoja?

--- Lainaus päättyy ---

Minä uskon, että on mutta sellainen jossa on myös polttomoottori joka toimii pelkästään generaattorina.   

ihaa:

--- Lainaus käyttäjältä: kimi - 17.03.2012     kello on 12:10 ---Minä uskon, että on mutta sellainen jossa on myös polttomoottori joka toimii pelkästään generaattorina.

--- Lainaus päättyy ---

Minä odotan innolla ja mielenkiinnolla milloin tulevat ensimmäiset kevythybridi-matkailuautot, täyshybridejä ei liene odotettavissa, ei ainakaan jos tuo 3.5 tonnin painoluokka on vielä tulevaisuudessa käytössä.

Olisihan se hienoa jos matkailuautoissakin jarrutusenergian voisi käyttää esim. jääkaappiin ja veden lämmitykseen. :)

Opa:
Voisi kuvitella että  jakeluautoihin (retkeilyautoihin  ;D) ne tulevat hyvinkin nopealla aikataululla. Johan vastaavankokoisia moottoreita alkaa olla eri valmistajilla useita malleja. Ja etenkin taajamapyörityksess ähän niistä paras hyöty ulosmitataan.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View