rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Rasvausta - oikea aine oikeaan paikkaan  (Luettu 10643 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:35
  • Kulkija
Rasvausta - oikea aine oikeaan paikkaan
« : 1.02.2011 kello on 17:05 »
Tähän voisi kokeneemmat laittaa vinkkiä siitä, millä aineella kannattaa voidella, rasvata tai puhdistaa vaunun alustassa ja korissa ja mitä. Olisi hyvä tehdä ennakolta eikä havaita reissussa toimintahäiriöitä tai kitinää.

Ostin Lithium-teflon spraytä, jolla passaa nyt voidella ainakin markiisin jalkojen nivelet ja varmaan pyyhkäistä pinnat myös.

Mikä olisi parasta sähköpistorasialle, crc:tä sinne on tähän asti tullut laitettua.

Kaapin saranoihin olen laittanut silikonispraytä, narina katosi samantien.

Entäpä lukkorungot ja lukkopesät? Kaappien lukitukset?

Mitäpä vielä muuta?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:57
Vs: Rasvausta - oikea aine oikeaan paikkaan
« Vastaus #1 : 1.02.2011 kello on 18:53 »
Vetopäähän olen käyttänyt synteettistä vaseliinia, joka tarkoitettu "hitaasti liikkuviin kohteisiin". Kesäkäytössä kävisi tietysti tavallinenkin laakerivaseliini, mutta tuo on punaista ja vähemmän sotkevaa kuin musta.

Tukijalkojen puhdistukseen ja rasvaukseen olen käyttänyt teflon yleisvoiteluöljyä. Niihin ei kannata laittaa rasvaa tai vaseliinia, jos ei halua pysyvää hiekkapintaa kierteisiin.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
Vs: Rasvausta - oikea aine oikeaan paikkaan
« Vastaus #2 : 1.02.2011 kello on 18:56 »
Ne alustat joissa on jousitukselle rasvanipat, pari kertaa vuodessa normaali vaseliini niihin. Itse teen sen homman renkaiden vaihdon yhteydessä.

Työntöjarrujen vivustojen voitelu samaan aikaan, siinä käytössä PTFE pohjainen synteettinen voiteluainespray.
Samaa myös vaunun jalkoihin, kierretanko ja nivelet. Ja sama tuote lukkopesiin, tuote kestää -55C kohmettumatta. Myös käsijarrun vivustot samalla aineella. Silikonia en mielellään käytä missään, jos joskus joutuu pintoja käsittelemään niin tahtoo olla vaikeuksia. Leviää hienona sumuna ettei edes sitä näe.

Ovien saranoihin käytän ns. valkoista vaseliinia, spraynä, ei valu eikä tahraa. Myös ikkunoiden lukitusmekanismeihi n samaa. Kuten jääkaapin saranoihin.

Pyörän pulttien kierteisiin tervaspray, estää niiden kiinni juuttumisen ja ruostumisen. Auton vetokoukun nuppi alustavaseliinia.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:24
Vs: Rasvausta - oikea aine oikeaan paikkaan
« Vastaus #3 : 1.02.2011 kello on 19:00 »
CRC toimii monessa paikassa, mutta olen ollut huomaavinani, että se ruostuttaa. CRC on tuotemerkki, mutta siis tuo yleispuhdistava rasva. Tuon tyyppisiä olen minäkin käyttänyt, ja varsinkin lohkolämmittimen pistokkeen liukupinnoilla, jotta se liukuisi kevyesti renaamatta.

Lukkoihin ja pesiin käytän aseöljyä. Takertelevaan lukkoon ensin reilusti elektroniikkasprayt ä tai Qvick cleaneria, avaimen renkkaaminen tämä muutaman kerran, antaa kuivua ja aseöljy perään. Virtalukkoihinkin olen tuon tehnyt.

Lithium- teflon spraytä toimii myös saranoissa ja kaappien lukituksissa.

Vaunun pyörien rasvakuppeihin ja vetoaisaan sopivaa vaseliinia.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 4.01.2024 kello on 12:05
  • Pirkanmaa, Sastamala, wanhaa Suur-Sastamalaa
Vs: Rasvausta - oikea aine oikeaan paikkaan
« Vastaus #4 : 1.02.2011 kello on 19:05 »
Tavallista kuulalaakeri vaseliinia itse olen tuohon aisan jarrusysteemiin (nipat) painanut. Muihin liikkuviin osiin jotakin notkeampaa sumutettavaa ja pyöränpulttein monasti hautatervaa. Kaikki mikä liikkuu kaipaa aika ajoin jotakin voiteluainetta pintoihinsa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:54
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Rasvausta - oikea aine oikeaan paikkaan
« Vastaus #5 : 1.02.2011 kello on 20:12 »
Auton vetokoukun nuppi alustavaseliinia.

Paitsi jos vaunussa on kitkavetopää.           Kuulemma. ;)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
Vs: Rasvausta - oikea aine oikeaan paikkaan
« Vastaus #6 : 1.02.2011 kello on 20:18 »
Paitsi jos vaunussa on kitkavetopää.           Kuulemma. ;)

Näin on, sen pitää olla puhdas ja kuiva.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:35
  • Kulkija
Vs: Rasvausta - oikea aine oikeaan paikkaan
« Vastaus #7 : 1.02.2011 kello on 20:45 »
^

Tuota ei voi liikaa korostaa. Kitkapalat ei toimi jos ne on vaseliinissa, ja puhdistaminen on ikävää.

Ovien saranoihin käytän ns. valkoista vaseliinia, spraynä, ei valu eikä tahraa. Myös ikkunoiden lukitusmekanismeihi n samaa. Kuten jääkaapin saranoihin.

Mitä tämä tavara tarkkaan ottaen on? Liekö juuri tuota Lithium-rasvaa, eikös se ole valkoista?


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
Vs: Rasvausta - oikea aine oikeaan paikkaan
« Vastaus #8 : 1.02.2011 kello on 20:53 »
^

Tuota ei voi liikaa korostaa. Kitkapalat ei toimi jos ne on vaseliinissa, ja puhdistaminen on ikävää.

Mitä tämä tavara tarkkaan ottaen on? Liekö juuri tuota Lithium-rasvaa, eikös se ole valkoista?



En tiedä onko samaa, kenties. Tämä jonka mainitsin ei sisällä silikonia ja lämmönkesto on -33C - +210C. Käytetään esim. elintarviketeollisu udessa.