rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Petiautoja muillakin?  (Luettu 12200 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 6.08.2022 kello on 18:18
  • Suur-Kouvola
    • UTILITYFOORUMI
Petiautoja muillakin?
« : 24.01.2011 kello on 09:57 »
Luovuin varsinaisista matkailuajoneuvoist a muutama vuosi takaperin, lähinnä niiden käytön vähäisyyden takia.

Kun kuitenkin piti päästä retkeilemään, hommasin sopivan pakettiauton joka tarpeen tullen kalustetaan retkikäyttöön, ei-kiinteillä kalusteilla.

Ensialkuun oli pelkkä patja lattialla, mutta kun sitten jäi vanha parisänky ylimääräiseksi, kokeilin sen sovittamista autoon ja kas, mahtuikin. Lapinreissuja varten vielä kiinnikkeet seinille hyttysverkkoa varten



..ja ennenkuin kukaan laillisuusintoilija ehtii väittää laittomaksi asennukseksi, tein vielä systeemin, jolla sänky on nostettavissa ajon ajaksi seinälle pystyyn. Vielä verhot ikkunoihin, kyllä tuolla kelpaa huilata



Sängyn alle mahtuu muutama vetolaatikko tarvikkeille ja jälopäässä mahtuu vielä olemaan jääkaappi, portapotti ja pieni kaasukeitin.



tällä kokoonpanolla on tullut reissattua jo useampana kesänä pitkin pohjoiskalottia ja yksi reissu itämeren ympärikin. Vielä kun saan laitettua pussimarkiisin auton sivulle, niin kyllä on mukava retkeillä ja matkailla puskaparkeissa.

Onkos kellään  muilla vastaavia virityksiä vai kaikillako vaan "oikeita" pelejä?

Kari

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 7.04.2017 kello on 21:22
Vs: Petiautoja muillakin?
« Vastaus #1 : 24.01.2011 kello on 10:15 »
Varmasti toimiva peli,itse joskus mietin saman tyyppistä ratkaisua mutta jäi kehitysasteelle kun tuli hommattua tollanen "oikea" kulkine. Sitä silloin mietin että miten saan ilman riittämään ja pysymään kosteuden poissa nukkuessa.Miten sinulla on ilmanvaihto tuossa järjestetty? Pysyykö kosteus poissa.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 6.08.2022 kello on 18:18
  • Suur-Kouvola
    • UTILITYFOORUMI
Vs: Petiautoja muillakin?
« Vastaus #2 : 24.01.2011 kello on 10:27 »
Ekalla reissulla ikkunat huurtui sisäpuoleta, kunnes älyttiin pitää etuikkunoita sentin raollaan. Tuskin ilma tommosessa vanhassa pakussa loppuisi, kaikenmaailman reikiä siellä on enemmän kuin katsastusmies hyväksyisi..

Hain kuitenkin tarvikeliikkeestä kattoventtiilin, sahasin kattoon pyöreän reiän ja venttiili siihen. Sisäpuolelle vedin jo johdotuksen valmiiksi, jos joskus tulee laitettua tietokoneen vanha 12v puhallin vielä tuohon lisäkiertoa antamaan. Toistaiseksi ei ole tarvinnut, eikä auton  ikkunat enää sumene.



kari

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 4.01.2024 kello on 12:05
  • Pirkanmaa, Sastamala, wanhaa Suur-Sastamalaa
Vs: Petiautoja muillakin?
« Vastaus #3 : 24.01.2011 kello on 10:37 »
Kyllä olen itsekkin hetekalla parireissua pohjoisessa nukkunut, pakettiautossa.
Yhden näin viimekesänä Lapissa, olikohan Matsda, niin oli kanssa kaveri sisustanut hienoksi makuupaikaksi pakunsa. Peti oli kiinteästi saranoitu autoon ja kertoi, että katsastuksessa eivät voi siihen puuttua kun sen saa nostettua ylös seinälle ajon ajaksi..

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Petiautoja muillakin?
« Vastaus #4 : 24.01.2011 kello on 11:02 »
-70 luvun loppupuolella oli minulla saman tyylinen systeemi Taunus-Transitissa. Auto oli niin vanha, että kaikki pystyi rakentamaan kiinteäksi. Kuskin penkin takana oli pistelämmitin, apumiehen penkin takana, kaksi liekkinen Matti&Maija keitin. Sitten kaksi vanhaa sohva tuolia takapenkkinä, jonka selkänojan tasolla oli koko auton levyinen kokoon menevä nukkuma taso, jonka alla matkusti kaksi Pyreneitten koiraa. 11 kilon kaasupullo oli ulkopuolella perässä, telineessä. Monet reissut ajeltiin. Esm. k a i k k i  Pohjois-Norjan tiet Lofootilta pohjoiseen, jopa lauttamatkojen takana. Siinä oli tunnelmaa eukon ja kahden lapsen kanssa.  8)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:59
Vs: Petiautoja muillakin?
« Vastaus #5 : 24.01.2011 kello on 11:11 »
Mitenkä tuo lämmitys on hoidettu pakuissa?
Minulla ongelmana oli tuon kosteuden lisäksi lämpö. Mitään lämmitystä kun ei ollut, niin sydänyönä kyllä teltta oli lämpöisempi. Tietty keskikesällä menetteli.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:41
Vs: Petiautoja muillakin?
« Vastaus #6 : 24.01.2011 kello on 11:12 »
Jenkkifarmari meillä toimi muutaman reissun matkakulkimena. Edessä oli sohva + penkki ja ne sai samaan tasoon, jälkikasvu mahtui hyvin nukkumaan siinä. Takapenkit käännettynä mahtui tavaraa ja patja joka riitti kahdelle, portapottia ei pidetty mukana vaan ämpäriä ja siihen sopivat muovikassit toimi vessana syvällä puskissa. Auton kolmas penkkirivi oli tilapäispenkki 2 ja siinä istuttiin selkä menosuuntaan. Pehmusteet poissa ja pelkkä kansi käytössä, niin sai hyvin säilytystilaa.  Telttakin kulki mukana matkoilla, harvoin käytettiin, mutta kuitenkin. Pari Trangiaa toimi keittiönä.

Tarranauhalla verhot pysyi hyvin auton kattosisustuksessa. Tuon auton perään hankittiin vaunu  ja nykyään liikutaan asautolla

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Petiautoja muillakin?
« Vastaus #7 : 24.01.2011 kello on 11:28 »
Mitenkä tuo lämmitys on hoidettu pakuissa?
Minulla ongelmana oli tuon kosteuden lisäksi lämpö. Mitään lämmitystä kun ei ollut, niin sydänyönä kyllä teltta oli lämpöisempi. Tietty keskikesällä menetteli.

Lämmitys toimi minulla kaasulla, pistelämmitys, joka otti ja poisti palamisilman ulkoa. Lämmittimen päällä oli kasetti mankan moottori johon oli kiinnitetty metallinen kropeli, se kierrätti lämpimän ilman autossa. Sähkölämmitys oli toteutettu niin, että auton lämmityslaitteen ilma-aukkoon kojelaudassa oli rakennettu kaulus, johon 2000W:n sähöpuhallin kävi. Pistorasia termostaatti hoiti lämmön säädön. 
                                                           .....Oli se aikaa silloin.  8)             

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 6.08.2022 kello on 18:18
  • Suur-Kouvola
    • UTILITYFOORUMI
Vs: Petiautoja muillakin?
« Vastaus #8 : 24.01.2011 kello on 11:33 »
Lämmitystä ei ole vielä ollut, matkailukausi huhtikuun lopusta jonnekin lokakuulle.

Kerran Virossa herätessä oli aamulla pari astetta pakkasta, autossa sisällä +10 ja hyvin tarkeni täkin alla mamman kanssa kylki kyljessä :)

Ei meillä kotonakaan ole yöllä sisälämpö kuin jotain +16 jollei ole leivinuunissa tulet olleet.

Jotain lämmitystä olen kyllä harkinnut, vaikka takaoveen ulkopuolelle pultattavaa...

kari

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 08:35
  • Strömma Kemiönsaari
Vs: Petiautoja muillakin?
« Vastaus #9 : 24.01.2011 kello on 12:19 »
Vanissa mulla on sellainen Jyskistä ostettu sininen ilmapatja, mutta se on hieman liian iso siihen keskitilaan,et joutuu nukkumaan aallon pohjassa!

Muuten on pirun lämmin makuualusta! Eihän sitä retkuillessa tarvita kaksisia mjoituspuitteita, tietty jos mammat on mukana,niin täytyy viritellä vähän putkia!hah haa!

Sportsideen olen jo aikaa suunnitellut sellaista telttaa lavan päälle! Epämukava mutta tyylikäs

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:59
Vs: Petiautoja muillakin?
« Vastaus #10 : 24.01.2011 kello on 12:20 »
Jotain lämmitystä olen kyllä harkinnut, vaikka takaoveen ulkopuolelle pultattavaa...

kari
Olisiko tuo ilmaEberi termostaatilla kuitenkin paras vaihtoehto. Hintaahan sille varmaankin tulisi, mutta saisi helposti sovitettua alle. Näitähän on juuri Transporteriin sovitettuja.

Tuolta Transporteriin ohjeistusta. http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4

Tuolta löytyy Californian Eberin toimintaa: http://www.vw-bus-t4.de/getfile.php?getfile=California.pdf&d=sh