rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Entä jos, Primus.  (Luettu 7982 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Entä jos, Primus.
« : 23.01.2011 kello on 13:23 »
On joskus tullut mieleen, että jos jossakin kaukana sivistyksestä Primus pannun sytytys ei toimi, voiko sen sytyttää esim. tulitikulla ja sen jälkeen säätää lämmöt niin että pannu ei sammu. Vai onko ainut konsti yrittää startata auto ja tulla pois. Kesällähän näitä murheita ei voi tulla.  ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Entä jos, Primus.
« Vastaus #1 : 23.01.2011 kello on 13:32 »
 Onnistuu!! Hehkutulppa pois ja tulpan johto maihin,helppo sytyttää takka-sytkarillä,ja sen jälkeen vaikka vanha tulppa reikään!!pelaa hyvin seuraavaan käynnistys yritykseen saakka,olen joskus joutunut näin toimimaan !!! ;)

  • Vieras
  • Vs: Entä jos, Primus.
    « Vastaus #2 : 23.01.2011 kello on 15:04 »
    Onnistuu!! Hehkutulppa pois ja tulpan johto maihin,helppo sytyttää takka-sytkarillä,ja sen jälkeen vaikka vanha tulppa reikään!!pelaa hyvin seuraavaan käynnistys yritykseen saakka,olen joskus joutunut näin toimimaan !!! ;)
    Näin on myös rahikainenen joskus viime vuosituhannella tehnyt ja hyvin pelasi, mutta lämmintäkin oli ;D

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
    Vs: Entä jos, Primus.
    « Vastaus #3 : 23.01.2011 kello on 15:10 »
    Luulen kylläkin, että ei se Primus taida koko aikaa palaa vaan sammuu ja taas sama homma. Tekohengityksenä kyllä menee hetken pakottavan tarpeen ollessa ajankohtainen.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
    • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
    Vs: Entä jos, Primus.
    « Vastaus #4 : 23.01.2011 kello on 15:23 »
    Luulen kylläkin, että ei se Primus taida koko aikaa palaa vaan sammuu ja taas sama homma. Tekohengityksenä kyllä menee hetken pakottavan tarpeen ollessa ajankohtainen.
       Kikka onkin tarkoitettu poikkeus tilanteisiin,jos on pakko saada lämmintä,ja pannu ei syty!!! ;)

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:30
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: Entä jos, Primus.
    « Vastaus #5 : 23.01.2011 kello on 15:52 »
    Luulen kylläkin, että ei se Primus taida koko aikaa palaa vaan sammuu ja taas sama homma. Tekohengityksenä kyllä menee hetken pakottavan tarpeen ollessa ajankohtainen.

    Jos se on 2490, niin lämmon voi säätää paineenalennus venttiilistä, ja eikö muissa pudoteta suuttimia pois käytössä. En usko että talvikelissä teho on liian suuri minimi asennossa, ja jos on, niin sitten käy seisoksimassa pakkasessa.  ;)

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
    Vs: Entä jos, Primus.
    « Vastaus #6 : 23.01.2011 kello on 15:58 »
    Jos se on 2490, niin lämmon voi säätää paineenalennus venttiilistä, ja eikö muissa pudoteta suuttimia pois käytössä. En usko että talvikelissä teho on liian suuri minimi asennossa, ja jos on, niin sitten käy seisoksimassa pakkasessa.  ;)

    2490 tehot tosiaan säädetään pulloventtiilistä välillä 3-5kW. Taas mulla 2480 pannussa on automaattinen kahden polttimen valinta, johon ei oikein itse pysty vaikuttamaan. Termostaatti päättää sen mun puolesta.
    Tietenkin jos pitää ovea välillä auki päästäen kylmää ilmaa sisälle, niin saattaa saada pannun pysymään päällä koko ajan. Mutta oma pelaamisensa siinäkin on.

    Joten ainoa mielestäni oikea ratkaisu on kipinäsytytys. Ei idioottivarma sekään, mutta voittaa hehkutulpan 6-0.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:30
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: Entä jos, Primus.
    « Vastaus #7 : 23.01.2011 kello on 16:05 »
    Minulla ei ole kokemusta muusta kuin nykyisestä 2490:sta ja -70 luvun pannuista joissa on kaksi manuaalista lisäpoltinta. Valaisetko tietämätöntä miten se sinun pannu pelittää, onko siinä mankkarit lisäpolttimille, vai miten se on toteutettu.  ::)

    *****
    • LämmitinGuru
    • Aluevalvoja
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:39
    Vs: Entä jos, Primus.
    « Vastaus #8 : 23.01.2011 kello on 16:20 »
    2490 tehot tosiaan säädetään pulloventtiilistä välillä 3-5kW. Taas mulla 2480 pannussa on automaattinen kahden polttimen valinta, johon ei oikein itse pysty vaikuttamaan. Termostaatti päättää sen mun puolesta.
    Tietenkin jos pitää ovea välillä auki päästäen kylmää ilmaa sisälle, niin saattaa saada pannun pysymään päällä koko ajan. Mutta oma pelaamisensa siinäkin on.

    Joten ainoa mielestäni oikea ratkaisu on kipinäsytytys. Ei idioottivarma sekään, mutta voittaa hehkutulpan 6-0.

    Kun otat ohjauspaneelin nastasta 6 johdon irti niin toimii yhdellä arinalla. ;)

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
    Vs: Entä jos, Primus.
    « Vastaus #9 : 23.01.2011 kello on 16:31 »
    Minulla ei ole kokemusta muusta kuin nykyisestä 2490:sta ja -70 luvun pannuista joissa on kaksi manuaalista lisäpoltinta. Valaisetko tietämätöntä miten se sinun pannu pelittää, onko siinä mankkarit lisäpolttimille, vai miten se on toteutettu.  ::)

    Jos nyt oikein osaan kertoa, niin siellä on kolme mankkaria, joista kaksi toimii termostaatin ohjaamana, yksi tai kaksi poltinta. Kolmas poltin täytyy kääntää pannusta päälle kuten vanhemmissakin Primuksissa jos sen haluaa käyttöön. mjo pystyy varmaan selventämään paremmin missä vaiheessa se tulee mukaan jos on päälle käännettynä.

    *****
    • LämmitinGuru
    • Aluevalvoja
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:39
    Vs: Entä jos, Primus.
    « Vastaus #10 : 23.01.2011 kello on 16:48 »
    Jos nyt oikein osaan kertoa, niin siellä on kolme mankkaria, joista kaksi toimii termostaatin ohjaamana, yksi tai kaksi poltinta. Kolmas poltin täytyy kääntää pannusta päälle kuten vanhemmissakin Primuksissa jos sen haluaa käyttöön. mjo pystyy varmaan selventämään paremmin missä vaiheessa se tulee mukaan jos on päälle käännettynä.

    Siellä on kaksi magneettiventtiiliä joita ohjataan ohjauspaneelista ja vivulla pannun pohjassa ohjataan kolmas arina käyttöön.

  • Vieras
  • Vs: Entä jos, Primus.
    « Vastaus #11 : 23.01.2011 kello on 17:27 »
    En nyt tarkkaan muista Primuksen tyyppinumeroita, mutta hankin sen uutena 1977. Sitä oli mahdollista käyttää 3:lla eri tehoalueella. Kun käänsi "oikeat" hanikat jatkuvaan käyttöön ja pisti termostaaatin kaakkoon, niin pitkään se kävi yhdellä "tulitikulla". Jos kaasu loppui tai termari katkaisi syötön, niin sitten vaan uutta tulta pesään. Ei kovin sivistynyt keino, mutta hoiti homman kunnes oli tulppa- asiat kunnossa. Minulla se pannu kesti yli 20 v ja sen jälkeen vielä uusilla omistajilla n. 10 v, joten aika kova rauta  ;D

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:30
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: Entä jos, Primus.
    « Vastaus #12 : 23.01.2011 kello on 17:31 »
    Joo, nämä oli hyviä tietoja pahan päivän varalle.  :D

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
    • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
    Vs: Entä jos, Primus.
    « Vastaus #13 : 23.01.2011 kello on 17:37 »
     Tuosta tuli mieleen,pelastin viimekesänä Norjassa erään Helsinkiläisen vilusta,ei kuulemma syttynyt Priimus,Pohjoistuuli,ja oli kylmää!! Tulppa irti,johto maihin ja kipinää pannuun sytkäristä,termari täysille,jo olivat kiitollisia lämmöstä,ja ei sitä tarvinnut monasti uusia,tuntui lämpö riittävän polttimen välillä sammuessa !!! ;D ;D