rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Aurinkokennot.  (Luettu 699378 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #675 : 15.01.2013 kello on 22:46 »
Hyvällähän me poijjaat aina tarkoitamme! Täytynee ensi kesänä paneutua tuon portinvartijan mökin paneelisähköistämis een jahka ruudit vaan löytyy :D

On hienoa että saitilla on asiantuntijoita joilla kokemuksia!!! Hieno homma        t migel

Samanmoisia suunnitelmia. Nämä linkit siis enempi kiinteään mökkerö asennukseen. Ensimmäinen Aurinkohifistien sivuille toinen heidän suosittelemansa saksan firma, jossa esimerkkinä 200W paneeli 120€, mutta vain 10vuoden takuulla :D

http://www.poikkis.net/index.php?board=39.0

http://www.photovoltaik-shop.com/solarmodule/solarmodulsovellosv-x205fa1poly.html?___store=pv_en&___from_store=pv_en


*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #676 : 15.01.2013 kello on 22:50 »
Samanmoisia suunnitelmia. Nämä linkit siis enempi kiinteään mökkerö asennukseen. Ensimmäinen Aurinkohifistien sivuille toinen heidän suosittelemansa saksan firma, jossa esimerkkinä 200W paneeli 120€, mutta vain 10vuoden takuulla :D

http://www.poikkis.net/index.php?board=39.0

http://www.photovoltaik-shop.com/solarmodule/solarmodulsovellosv-x205fa1poly.html?___store=pv_en&___from_store=pv_en
  Suosittelen kiinteään asennukseen yksikidekennoa,on tehokkaampi,jos sen suuntaa kiinteästi !

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #677 : 15.01.2013 kello on 22:58 »
  Suosittelen kiinteään asennukseen yksikidekennoa,on tehokkaampi,jos sen suuntaa kiinteästi !

Tuolla saksan sivulla näytti olevan noin 250 eri mallia kennoja ja molempia on tarjolla mono ja poly.
Noissa taloasennuksissa käytetään sitten korkeampia jännitteitä häviöiden minimoimiseksi.

Pääsin suurinpiiirtein sellaiseen arvioon, että tuhannella eurolla saisi paneelit jotka eteläsuomessa tuottaa noin
1000kWh vuodessa.
Nämä vaatii tietysti isommat säätimet tahi invertterit, jotka maksaa toisen mokoman lisää.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #678 : 15.01.2013 kello on 23:02 »
Tuolla saksan sivulla näytti olevan noin 250 eri mallia kennoja ja molempia on tarjolla mono ja poly.
Noissa taloasennuksissa käytetään sitten korkeampia jännitteitä häviöiden minimoimiseksi.

Pääsin suurinpiiirtein sellaiseen arvioon, että tuhannella eurolla saisi paneelit jotka eteläsuomessa tuottaa noin
1000kWh vuodessa.
Nämä vaatii tietysti isommat säätimet tahi invertterit, jotka maksaa toisen mokoman lisää.
   Niimpä!!

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 4.01.2024 kello on 12:05
  • Pirkanmaa, Sastamala, wanhaa Suur-Sastamalaa
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #679 : 24.01.2013 kello on 16:48 »
Keskiviikkona kävin kytkemässä aurinkokennon kiinni, lataamaan vaunun akkuja. Säätimessä suupielet oli alaspäin  :( ja virhekoodi kertoi että "akun jännite liian alhainen"
Tänään paistoi jonkinaikaa kirkkaasti aurinko, mutta en käynyt katsomassa joko olis tilanne korjautunut.
Silloin kun kytkin niin paneli tuotti tavallisessa päivänvalossa 0,2 - 0,3 ammpeeria.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #680 : 24.01.2013 kello on 16:55 »
Joo.. Eipä sieltä kennoista vielä paljon tule,aurinko vielä horisontissa !!

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #681 : 24.01.2013 kello on 20:40 »
Keskiviikkona kävin kytkemässä aurinkokennon kiinni, lataamaan vaunun akkuja. Säätimessä suupielet oli alaspäin  :( ja virhekoodi kertoi että "akun jännite liian alhainen"
Tänään paistoi jonkinaikaa kirkkaasti aurinko, mutta en käynyt katsomassa joko olis tilanne korjautunut.
Silloin kun kytkin niin paneli tuotti tavallisessa päivänvalossa 0,2 - 0,3 ammpeeria.

Minulla on Naps säädin ja se on niin ronkeli, että pitää ensin kytkeä akkuun jossa on yli 11V jännitettä sitten vasta suostuu ottamaan kennolta tehoa vastaan. Säätimen elektronik vaatinee sopivan jännitteen ennenkuin näkee koko kennoa.
Mites teidän säätimissä. Toimiiko tyhjillä akuilla?
Joo o, olis tosi mielenkiintoista tietää mitä järjestelmäsi tuottaa näin tammikuussa suorassa auringonpaisteessa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #682 : 24.01.2013 kello on 21:03 »
Minulla on säädin joka lataa oli akku kuinka tyhjä tahansa.
Jos akun napajännite putoaa 11V:iin, akku on pian sökö.
13.11  14,5A
23.12  2A
12.1    9A
Niin, nämä arvot on mökiltä, ja vain vähän aikaa, kennot 350W, akkuja 700Ah.


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 4.01.2024 kello on 12:05
  • Pirkanmaa, Sastamala, wanhaa Suur-Sastamalaa
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #683 : 24.01.2013 kello on 21:14 »
Minulla on Naps säädin ja se on niin ronkeli, että pitää ensin kytkeä akkuun jossa on yli 11V jännitettä sitten vasta suostuu ottamaan kennolta tehoa vastaan. Säätimen elektronik vaatinee sopivan jännitteen ennenkuin näkee koko kennoa.
Mites teidän säätimissä. Toimiiko tyhjillä akuilla?
Joo o, olis tosi mielenkiintoista tietää mitä järjestelmäsi tuottaa näin tammikuussa suorassa auringonpaisteessa.

Täytyy katsoa mitä tuottaa.
Onkohan näin että mun kolmesta akusta on yksi sökö (irroitin uudemmat) tämä vanhin on nyt säätimen perässä ja jos se ei otakkaan virtaa vastaan?
Pitää tutkia asiaa......oli vaan niin helvatin kylmää olevinaan ja vaunu kun ei ole lämpösillä. Yleismittari oli mukana mutta sekin on rikki Thumbd
Jospa huomenna :)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #684 : 24.01.2013 kello on 21:18 »
Mitenkähän minun akusto on , 540AH,autoa ei ole puoleen vuoteen käynnistetty,eikä ole ollut laturissa,aurinko ei vielä lataa,taitaa olla sököjä,mutta ostetaan sitten uudet !!!!!

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #685 : 24.01.2013 kello on 21:40 »
Minulla on säädin joka lataa oli akku kuinka tyhjä tahansa.
Jos akun napajännite putoaa 11V:iin, akku on pian sökö.
13.11  14,5A
23.12  2A
12.1    9A
Niin, nämä arvot on mökiltä, ja vain vähän aikaa, kennot 350W, akkuja 700Ah.

Juu kiitos, minua kiinnostaa juuri tieto, paljonko on eroa aurinkoon suunnatulla kennolla tammikuun lopulla ja kesäkuun lopulla.
Tunnit voi itse laskea paikan päällä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #686 : 24.01.2013 kello on 21:48 »
Kyllä te poijjaat jaksatte puhua noista kennojen latauksista,kunnon säädin,mitä sitä aina mittaamaan,se tule,mitä "ylhäältä annetaan" !!!!!

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #687 : 24.01.2013 kello on 21:55 »
Juu kiitos, minua kiinnostaa juuri tieto, paljonko on eroa aurinkoon suunnatulla kennolla tammikuun lopulla ja kesäkuun lopulla.
Tunnit voi itse laskea paikan päällä.

Sitä minäkin olen veljiltä kerjännyt, että ennen kun ruuvaa kennot kiinni, testaa eri suuntauksissa. Ei kai kenno immeisille lämpimikseen ole tarjolla automaattisesti auringon mukaan kääntyviä kennotelineitä. Muistaakseni esim. Kaman sivuilta löytyy semmonen.  :)
Helmi-lokakuussa mökin kennot tuottaa niin paljon, että en kerkee kaikkee kuluttamaan. Suuntaus, klo. 13:00 suuntaan ja vaakatasossa huhtikuun auringon korkeuden mukaan.  :D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 7.04.2017 kello on 21:22
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #688 : 24.01.2013 kello on 22:08 »

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:27
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #689 : 24.01.2013 kello on 22:15 »
Juu kiitos, minua kiinnostaa juuri tieto, paljonko on eroa aurinkoon suunnatulla kennolla tammikuun lopulla ja kesäkuun lopulla.
Tunnit voi itse laskea paikan päällä.
Eiköhän suora auringonpaiste lämmitä suurinpiirtein samalla teholla ympäri vuoden. Noin kilowatti neliölle se teho on. Keskitalvella pulma on se että aivan horisontista näkyvä auringon valo taittuu, eikä ole suoraa siinä mielessä kuin korkeammalta paistaessaan.
   minulla on talo etelärinteessä ja ikkunat eteläseinällä. Viime lauantaina aurinko lämmitti talon sisätilaa niin että sähkölämmitys kytkeytyi kokonaan pois keskipäivällä puoleksitoista tunniksi. Ulkona oli tuolloin 11 astetta pakkasta.