rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Aurinkokennot.  (Luettu 699224 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #330 : 8.05.2011 kello on 20:44 »
No niin putki lähteeltä pumpulle on sulanut. Suihkulähde toiminnassa ja Rysselin poika pissii. Kyllä kennojen tuotto on hyvä, kun niiden paikka on niin ettei mikään tule eteen missään vaiheessa. Kennolta säätimelle tulevan kaapelin pituus ei haittaa jos kenno on oikein sijoitettu. :D
  Monet ei usko,miten hyvin kennot puskee virtaa,vaikka minulla on kennot auton katolla kiinteästi,akut on täynnä !!

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.05.2021 kello on 17:34
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #331 : 22.05.2011 kello on 12:42 »
epäsäännöllisesti on tuo auto ulkona vieraillut, mutta korkein todistettu aurinkopaneelien tuottama virta-arvo on on ollut 2,7 ampeeria 24 volttiin, eli reilu 5 ampeeria 12 voltin puolelle. Maksimiarvoksi lupailee 2,9 ampeeria. Tehoa nimellisesti siis 100 wattia. (2*50 W).

Äkkiseltään nimellisteholle pääseminen vaatisi 34,5 voltin latausjännitteen eli 10 volttia ylijännitettä 24 voltin akustolle...

Osaako tuommoinen älysäädin jotenkin muuntaa jännitettä pienemäksi ja virtaa suuremmaksi, vai onko fiksun säätimen paremmuus nähtävissä vain pilvisemmällä säällä?

Joku voisi tietysti sanoa, että halpaa kun ostaa ni paskaa saa. Osasin kyllä odottaa ettei nimellisellä teholla ole juuri tekemistä todellisen tehontuoton kanssa, mutta silti pääsi yllättämään miten vähän virtaa tulee muissa kuin aivan täydellisissä olosuhteissa.

Kuvittelin siis, että pääsisin 100:n watin paneeleilla suurin piirtein 80 w:n tuottoon keskimäärin päivän mittaan (8-10 tunnin ajan), mutta eipä tarvitse sellaisesta haaveilla.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #332 : 22.05.2011 kello on 18:48 »
Onko panelit kohti aurinkoa, vai kohti taivasta.  ::)

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:18
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #333 : 22.05.2011 kello on 19:03 »
epäsäännöllisesti on tuo auto ulkona vieraillut, mutta korkein todistettu aurinkopaneelien tuottama virta-arvo on on ollut 2,7 ampeeria 24 volttiin, eli reilu 5 ampeeria 12 voltin puolelle. Maksimiarvoksi lupailee 2,9 ampeeria. Tehoa nimellisesti siis 100 wattia. (2*50 W).

Äkkiseltään nimellisteholle pääseminen vaatisi 34,5 voltin latausjännitteen eli 10 volttia ylijännitettä 24 voltin akustolle...

Osaako tuommoinen älysäädin jotenkin muuntaa jännitettä pienemäksi ja virtaa suuremmaksi, vai onko fiksun säätimen paremmuus nähtävissä vain pilvisemmällä säällä?

Joku voisi tietysti sanoa, että halpaa kun ostaa ni paskaa saa. Osasin kyllä odottaa ettei nimellisellä teholla ole juuri tekemistä todellisen tehontuoton kanssa, mutta silti pääsi yllättämään miten vähän virtaa tulee muissa kuin aivan täydellisissä olosuhteissa.

Kuvittelin siis, että pääsisin 100:n watin paneeleilla suurin piirtein 80 w:n tuottoon keskimäärin päivän mittaan (8-10 tunnin ajan), mutta eipä tarvitse sellaisesta haaveilla.

Sitä tehoa ei lasketa latausjännitteestä vaan kennolta tulevasta jännitteestä ennen säädintä eli 50w/ 2,9A = 17,4V.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #334 : 22.05.2011 kello on 19:07 »
 Eipä ole valittamista,akut aina täynnä,kennot monikide ,lasit kennojen päällä prismalla,joten toimii auton katolla ! :)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.05.2021 kello on 17:34
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #335 : 22.05.2011 kello on 21:39 »
Onko panelit kohti aurinkoa, vai kohti taivasta.  ::)

Auton katossa ovat, eli kohti taivasta.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.05.2021 kello on 17:34
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #336 : 22.05.2011 kello on 21:45 »
Sitä tehoa ei lasketa latausjännitteestä vaan kennolta tulevasta jännitteestä ennen säädintä eli 50w/ 2,9A = 17,4V.

Mutta eikös se ole vain tuo paneelin virta joka saadaan käyttöön, eli 2,9 A lataa akkuja maksimissaan, ei se ylijännite juuri siinä auta.

Eli nimellistä tehoa ei voida saavuttaa kuin teoriassa. Siis sitä ei voi hyödyntää.

Epätäydellisissä olosuhteissa siitä korkeammasta jännitteestä on tietysti hyötyä, kun huonommissa olosuhteissa saadaan lataustehoa tuotettua.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #337 : 22.05.2011 kello on 21:58 »
Mutta eikös se ole vain tuo paneelin virta joka saadaan käyttöön, eli 2,9 A lataa akkuja maksimissaan, ei se ylijännite juuri siinä auta.

Eli nimellistä tehoa ei voida saavuttaa kuin teoriassa. Siis sitä ei voi hyödyntää.

Epätäydellisissä olosuhteissa siitä korkeammasta jännitteestä on tietysti hyötyä, kun huonommissa olosuhteissa saadaan lataustehoa tuotettua.
  Näistä kennoista,ostin kalliit kennot,ne on auton katolla,ja homman voi unohtaa,virta riittää !

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:12.12.2023 kello on 10:25
  • lasiseppa
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #338 : 22.05.2011 kello on 22:57 »
Kyllä me Perhoukko jo uskotaan että sulla on ainoat oikeat ja parhaat mahdolliset ja ainoalla oikealla tavalla asenneteut kennot ;) niin kuin muutkin systeemit :D. Mutta ehkä on muunkin laista tarvetta näissä laitteissa kuin sinulla ja toivottavasti sallit sen meille muille ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #339 : 23.05.2011 kello on 08:50 »
Kaikilla "kennopojilla" on akut täynnä, satoi tai paistoi, oli kennot kohti aurinkoa tai kohti taivasta.  ...Kun ei ole kulutusta...   ;) :) :D ;D ::)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.12.2021 kello on 14:47
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #340 : 23.05.2011 kello on 09:15 »
Lainaus "me uskotaan",ei ainakaan koske minua,sillä minä en usko ,että auton katolle kiinnitetty kenno voisi tuottaa yhtä paljon virtaa  kuin se joka on suunnattu suoraan aurinkoon ja vielä auringon  mukaan kääntyväksi.
Valolla on nimittäin sellainen taipumus ,että kohdatessaan kaltevanan pinnan,esim. vesi,osa heijastuu aina takaisin avaruuteen.
Samoin käy kun pintana on lasi, koska säteen kulma lasipintaan nähden muuttuu  mös säteen läpäisypituus kasvaa ja lasimateriassa on aina epäpuhtauksia jotka heijastavat säteen takaisin avaruuteen.
Paras tulos saavutettaisiin jos kennoparit olisivat valolle alttiina ilman lasipintaa tai vain mahdollisimman ohuen lasin takana
ja kohdistettu suoraan aurinkoon
 ::) ::)  ::)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:12.12.2023 kello on 10:25
  • lasiseppa
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #341 : 23.05.2011 kello on 11:25 »
JEE olet oikeassa ja olen samaa mieltä kun sinäkin mutta millä tuon Perhoukonkin saisi sen ymmärtämään ;) hän kun tuntuu olevan sitä mieltä että hänen tapansa on ainoa oikea ;D

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #342 : 23.05.2011 kello on 14:24 »
JEE olet oikeassa ja olen samaa mieltä kun sinäkin mutta millä tuon Perhoukonkin saisi sen ymmärtämään ;) hän kun tuntuu olevan sitä mieltä että hänen tapansa on ainoa oikea ;D
  En minä ole "oikeassa ",vaan ainoastaan tyytyväinen omaan ratkaisuun !!  :)

  • Vieras
  • Vs: Aurinkokennot.
    « Vastaus #343 : 23.05.2011 kello on 15:01 »
      En minä ole "oikeassa ",vaan ainoastaan tyytyväinen omaan ratkaisuun !!  :)


    Miehen puhetta. Ei kaiken tarvitse suinkaan olla aina kaikkein parasta, riittää kun on itse edes jonkun aikaa tyytyväinen ;)

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:02
    Vs: Aurinkokennot.
    « Vastaus #344 : 23.05.2011 kello on 18:16 »
      En minä ole "oikeassa ",vaan ainoastaan tyytyväinen omaan ratkaisuun !!  :)

      Kurillansa nout poikaviikarit irvailee.   ;)
    ...Sitäpaitsi kyllä "oikeassa" voi olla silloinkin kun omistaa huonon laitteen. Esim. minulla on todella huono verkkovirtakäyttöin en ruohonleikkuri,  sähköketjusaha, eikä nurmikkotrimmerikää n ole hääppöinen. Kaikki on samaa merkkiä ja taatusti viimeiset välineet tuota merkkiä. Minulle ei tule ikinä enää mitää B&D merkkistä tuotetta.