rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Aurinkokennot.  (Luettu 699430 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:43
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1155 : 18.01.2014 kello on 19:25 »
  Diodi,jos laitteissa ei ole itsessään !

Tätä minä taas en ymmärtänyt.....   ::)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1156 : 18.01.2014 kello on 19:28 »
Ei kyllä valaissut yhtään nuo vastaukset. vintti edelleen pimeänä... :)
Mulla pitäisi olla diodit ja varmaan kaikilla muillakin sellaiset luulisi olevan jo valmiina, joten se ei mulle selitä tuota lampun kuvaa ja liitäntää siinä säätimessä.
Lisäksi on jo aikaisemman vahingon välttämiseksi säätimen ja akun välissä sulakkeet.
Tässä kun tänään katsoin vapaa-ajan akun jännitettä, niin oli 12.2V. Edellisestä latauksesta on aikaa kuukausi. Onko tuo nyt sitten luonnollista akun purkautumista, vai johtuuko siitä, että kenno ja säädin on kytkettynä akkuun.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1157 : 18.01.2014 kello on 19:33 »
Tätä minä taas en ymmärtänyt.....   ::)
  Tässä syy,miksi olen luopunut asiasta syvällisemmin kertomaan,kun aina tulee joku "paremmin tietäjä" joka tietää asiasta enemmän,minulla ainakin toimii kaikki,niin kuin pitääkin !

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:43
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1158 : 18.01.2014 kello on 19:36 »
Ei kyllä valaissut yhtään nuo vastaukset. vintti edelleen pimeänä... :)
Mulla pitäisi olla diodit ja varmaan kaikilla muillakin sellaiset luulisi olevan jo valmiina, joten se ei mulle selitä tuota lampun kuvaa ja liitäntää siinä säätimessä.

Kun otat sähköt sen 'lampunkuvan' kautta, niin säädin ei anna akun purkautua kuin n. 10,7 volttiin, sitten se katkaisee kuorman. Jos otat suoraan akusta, akku menee täysin tyhjäksi, ellei uutta sähköä tule taivaalta.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.03.2024 kello on 21:05
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1159 : 18.01.2014 kello on 19:37 »
Ei kyllä valaissut yhtään nuo vastaukset. vintti edelleen pimeänä... :)
Mulla pitäisi olla diodit ja varmaan kaikilla muillakin sellaiset luulisi olevan jo valmiina, joten se ei mulle selitä tuota lampun kuvaa ja liitäntää siinä säätimessä.
Lisäksi on jo aikaisemman vahingon välttämiseksi säätimen ja akun välissä sulakkeet.
Tässä kun tänään katsoin vapaa-ajan akun jännitettä, niin oli 12.2V. Edellisestä latauksesta on aikaa kuukausi. Onko tuo nyt sitten luonnollista akun purkautumista, vai johtuuko siitä, että kenno ja säädin on kytkettynä akkuun.

nyt meni mullakin tuo diodi homma ohi vaikka aluksi ymmärsin (ainakin luulin :laugh:)
paneelissa itessään on diodi. (tai sen takan olevassa mustassa boksissa)


eli jos haluaa sen että akun napajännite ei laske liian alas niin laittaa kaikki sähköt kiertämään säätimen kautta.
eli akkuun ei kytke muuta kuin säätimeltä tullevan kaapelin.(sen kohan siis missä on akun kuva)
 (se lampunkohta siitä johdot olis päävirta) päävirta kulkisi näin säätimen kautta joka kontrolloisi sitä että napajännite ei pääse liian alas jos ei ole latausta.
toisin sanoen se katkaisisi pää virran automaattisesti jos jännite menee liian alas.

onkohan tämä vieläkään mistään kotosin  ;D tämä selvitys

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:43
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1160 : 18.01.2014 kello on 19:38 »
  Tässä syy,miksi olen luopunut asiasta syvällisemmin kertomaan,kun aina tulee joku "paremmin tietäjä" joka tietää asiasta enemmän,minulla ainakin toimii kaikki,niin kuin pitääkin !

Toimii, toimii, kun kerran niin sanot mutta kerro nyt, mikä diodi ja missä, etää akun syväpurkauksen vaikkapa jääkaappia käytettäessä?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.03.2024 kello on 21:05
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1161 : 18.01.2014 kello on 19:40 »
Toimii, toimii, kun kerran niin sanot mutta kerro nyt, mikä diodi ja missä, etää akun syväpurkauksen vaikkapa jääkaappia käytettäessä?

tätä minäkin jäin miettimään

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1162 : 18.01.2014 kello on 19:43 »
Toimii, toimii, kun kerran niin sanot mutta kerro nyt, mikä diodi ja missä, etää akun syväpurkauksen vaikkapa jääkaappia käytettäessä?
  Otan kaikki kulutukset suoraan akusta,säätimeltä ei lähde mitään kulutusta,ainoastaan lataus akkuun päin !

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.03.2024 kello on 21:05
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1163 : 18.01.2014 kello on 20:04 »
ei mullakaan kierrä mitään säätimen kautta kaikki virta otetaan akusta.
silti tahtoo pikkuhiljaa purkaa,(siis pitkällä aika janalla)  säätimissä on valoja ja kenties jotain toimintaa.
sen takia tieten  pikkuhiljaa syö akkuja/akkua tyhjäksi.
appiukolla oli imassu ihan tyhjäksi sillä on vaunu hallissa ja saman laisesti kytketty kuin minulla. (toki eri säädin)
tulivaan mieleen että olisko yrittäny ¨lume¨ ladata kun välillä valot päällä hallissa.
mistä näitä tietää. mutta minä ainakin laitan katkasian jolla katkasen virran tulon paneelilta sekä toisen akulle.
sillon kun pitkään on käyttämättä niin ei pitäs olla mitään kulutusta mihinkään suuntaan.

tämmöstä  ;D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:26.03.2024 kello on 20:40
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1164 : 18.01.2014 kello on 20:09 »
Tässä varmaan ajettiin takaan sitä, että laittaisit diodin siihen akun ja säätimen väliin niin ei ainakaan säätimen/panelin takia tyhjene akku.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Diodi

Syväpurkaukseen tämä ei vaikuta, voit edelleen imeä akun tyhjäksi esim jääkaappia käyttäen. Jos taas ottaisit virran kaikille laitteille säätimestä etkä akusta niin säädin katkaisisi virran syötön kunhan akkua on purettu liikaa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:26.03.2024 kello on 20:40
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1165 : 18.01.2014 kello on 20:10 »
  Tässä syy,miksi olen luopunut asiasta syvällisemmin kertomaan,kun aina tulee joku "paremmin tietäjä" joka tietää asiasta enemmän,minulla ainakin toimii kaikki,niin kuin pitääkin !
Hieno nollapostaus! Näitä lisää niin saadaan parhaiten autettua kysyjää.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1166 : 18.01.2014 kello on 20:22 »
No. Jos sanotaan asia yksinkertaisesti,nykyiset uudet säätimet vaativat jatkuvan yhteyden akkuihin,joten,jos kennoilta ei tule mitään,säädin käyttää toimiakseen akun varausta,ja pitkän ajan kuluessa tyhjentää akun,vaiika kulutus on pieni,niin kyllä se vie osansa,vanhemmissä säätimissä ei tarvita muuta yhteyttä akkuun,kuin yksi kaapeli,joka on suojattu diodilla,näin ollen suunta on vai akkuun päin !

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.01.2024 kello on 21:57
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1167 : 18.01.2014 kello on 20:39 »
ei vielä a-paneelia auton katolla (toistaiseksi)ja siksi yritän tässä itselleni selvittää miten se pitäisi toteuttaa....
mitenkäs onko kellään toteutettu a-kennolta säädintä (esim LR1218) käyttäen suoraan kulkimen asunto-osan laturiin (esim EBL-281)? jossa on valmis liitäntä säätimelle.... josta ymmärtääkseni virta menee sen kautta niin akkuihin kuin kulutukseenkin?
« Viimeksi muokattu: 19.01.2014 kello on 20:19 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1168 : 18.01.2014 kello on 21:19 »
Kun otat sähköt sen 'lampunkuvan' kautta, niin säädin ei anna akun purkautua kuin n. 10,7 volttiin, sitten se katkaisee kuorman. Jos otat suoraan akusta, akku menee täysin tyhjäksi, ellei uutta sähköä tule taivaalta.
Asia selevä...
Elikä mun käytöllä ei aiheuta toimenpiteitä. Aktiiviaikaan ei akku tyhjene normikäytössä, koska kesällä tulee auringosta energiaa riittävästi.
Näin talvella tietty enemmän kuluttaa, kuin lataa. Siksi annankin älylaturilla kuukauden välein pienen täydennyslatauksen. Virtaa vie hitusen sitten se säädin ja on siellä näyttötaulukin koko ajan päällä, josta näkee jännitteen ja lämpötilan ym.
Voisi olla hyvä ihan turvallisuuden takia asentaa päävirtakytkin akkuun. Toisaalta voisin ajokauden päätteeksi ottaa akunkengän irtikin. 
Käsitykseni mukaan akku tyhjenee vääjäämättä, oli se sitten kytkettynä, tai ei. Lataan kaikki harrastepelieni akut kuukausittain. Osa on kiinni ja osa on irrotettuna kohteestaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1169 : 19.01.2014 kello on 16:01 »
No niin, nyt on aurinko jo niin korkealla, että akut mökillä oli täynnä. Kytkin ulkovaloja lisää, kun evästä näkyy olevan. Jospa sitä nyt sitten virtaa olisi yllin kyllin käyttää lokakuulle asti.