rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Aurinkokennot.  (Luettu 699259 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.01.2024 kello on 09:47
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1065 : 21.07.2013 kello on 12:47 »
Virran mittaus vaatii aina shuntin, joko se on mittarin sisällä, tai erillisena ulkopuolella.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.01.2024 kello on 09:47
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1066 : 21.07.2013 kello on 13:22 »
Tai ei se aina vaadi shunttia, voi olla myös käämi johdon ympärillä, eli sama periaate kuin pihtivirtamittariss a.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1067 : 21.07.2013 kello on 13:32 »
Mä laitoin tuollasen minimittarin akkukaapin oveen missä myös jännitteensäädin on.
toi oiha näppärä ratkasu, va minä oisin laittanu sen mittarin niihi akku piuhoihi ja jos ois huolettanu mittarin virran kulutus ni painonappi mill vilkasta jännite...

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.01.2024 kello on 09:47
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1068 : 21.07.2013 kello on 15:01 »
Joo, tuo painonappi jolla voi vilkaista lukemat, on hyvä idea Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1069 : 23.07.2013 kello on 00:35 »
Olen nyt lukenut läpitte tämän aurinkokennoketjun ja kukaanhan ei sano varmasti mikä on paras ratkaisu 12V virran hankintaan .
Tämä aurinkoenergia on hyvä mutta vain yksi tapa jota voi silloin tällöin hyödyntää .
Niinko joku osuvasti sanoikin että asenna ja unohda .
Tuolla periaatteella tekisin tällaisen auttavan aloitusjärjestelmän mahdollisimman halvalla .
Joten ,alanko  näistä palikoista tinaamaan yhteen ja liimamaan auton katolle kennoa .
Eikö kolme noita paketillista kennoja olisi jo sopivasti kytkettynä 12-18V ja 150W ,mitä nyt sopivasti saa katolle mahtumaan ,
sitä alumiinilistaahan saa rautakaupasta .
Pitääkö nuo sitten kiinnittää jollekkin alustalle ja päällystää jotenkin vai mitä ne ovat ??
Eikö nuo voi sitten kiinnittää vaikka taakkatelineeseen niinko rekkamiehillä on ylös käännettävät erikoiskuljetuskilv et että ajon ajaksi lasketaan vaakasuoraan .
Millainen sen hyvän säätimen sitten pitikään olla ?
Kävisikö tällainen

Tulisi kamppeet maksamaan oikein 120 euroa
ja nyt eläkää heti teilatko vaan asiallisesti että eikö valakonenkin mies saa nämät kasattua ko joku vähä neuvoo ko oisi kiva ite tehhä .
Kotioloissa olen pitänyt hyvässä latauksessa kolmea 60AH:n akkua tällaisella kennolla kun on aikaa latailla usiampia päiviä että näinköhän se tavan karavaanari tarvitsee hirveätä kapasiteettia .
No meillä sevverran että kompressorijääkaapp i pysys käynnissä ja tietotekniikkaa sais latailla paikallaan ollessa .
« Viimeksi muokattu: 23.07.2013 kello on 00:57 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1070 : 23.07.2013 kello on 19:25 »
aivan hyvin noist tulis sun tarpaeisiin systeemi, mutta säätimen vaihtasin nykyaikasempaan. Silloin voisi kaikki kennot kytkä sarjaan ja antas hämärämmässäki jotain täyes auringos noin 25 rosenttia enemmän kuin toi säärin

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1071 : 23.07.2013 kello on 22:08 »
Niin, ja jos ei ole puskassa kerralla paria yötä kauemmin, kennot tyhjä hankinta kulkimeen.  :)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Re: Aurinkokennot.
« Vastaus #1072 : 24.07.2013 kello on 00:02 »
Niin. Toinen täyteen ladattu vapariakku antaa tuplat ajalle. Tämä ois mun valinta. Eikä liity kyllä topicciin mitenkään. Mutta autossakin olen vannoutuneena webaston käyttäjänä tottunut pitämään sopivan kokoista varavirtalähdettä (iso starttiapu) mukana aina. Kerran kun jäi hikisellä hiihtoreissulla starttaamatta siksi, että olin pitänyt autoa lämpimänä, riitti mulle.

Samaa olen ajatellut vaunun kanssa, eli jos tiedossa on pidempi puskailujakso, ois toinen akku ihan perusteltua ottaa mukaan. Vaihto ei noilla pikaliittimillä ole kovin työläs homma.

Mutta ehdottomasti täältäkin peukkua niille jotka kennoja ja latureita asentavat. Hieno ja ekologinen järjestelmä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:41
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1073 : 24.07.2013 kello on 00:33 »
Niin, ja jos ei ole puskassa kerralla paria yötä kauemmin, kennot tyhjä hankinta kulkimeen.  :)

Jep.

Meillä 1 kpl 100ah agm hupiakkuna ja se riittää vallan mainiosti meille vaikka auto ei koskaan ole sähköön kytkettynä. Kaksi yötä samassa paikassa on pisin pysähdys ja sellaisiakin sattuu korkeintaan 1 vuodessa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 4.01.2024 kello on 12:05
  • Pirkanmaa, Sastamala, wanhaa Suur-Sastamalaa
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1074 : 24.07.2013 kello on 09:19 »
Minulla 135 w kenno ja kompressorijääkaapp i on nyt viikon ollut päällä ja akut on 100 % täynnä, joten kun aurinko paistanut suhtkoht hyvin (pilvessäkin ollut) niin akut pysyy varattuna.
Samoin talvisäilytys pelaa hyvin kun kenno on huoltamassa akkuja ympäri vuoden Thumb

Ilmankin pärjää kuten edellä on kerrottu, jos tolppasähköäkin on matkalla saatavissa.
Mutta tulee sitä turhempaankin rahaa laitettua (muutama pullo viinaa) ja tulee kokemusta aurinkosähköstä kun niiden kanssa häärii :)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:27.07.2016 kello on 21:40
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1075 : 24.07.2013 kello on 23:05 »
Asentelin tänään 50w poly paneelin vaunun katolle ja ois pari kysymystä alkuun. Jos minulla on säätimessä diodi niin onko kennon kytkentärasiassa oltava diodi? Kuuluuko se diodi kytkeä siellä kennossa + ja - väliin? Tällä hetkellä se on niin asennettu ja oon aina kuvitellut että se tulee + kaapelin väliin. Toinen kysymys kun huomasin että kun akun kytkee irti vaunusta niin akun kenkiin tulee n.20 volttia säätimeltä, onko normaalia?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:27
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1076 : 24.07.2013 kello on 23:23 »
Jep.

Meillä 1 kpl 100ah agm hupiakkuna ja se riittää vallan mainiosti meille vaikka auto ei koskaan ole sähköön kytkettynä. Kaksi yötä samassa paikassa on pisin pysähdys ja sellaisiakin sattuu korkeintaan 1 vuodessa.
Mikäs juttu siinä on, että lähes kaikki kytkevät kulkimensa verkkovirtaan camppingillä, vaikka olisivat vain yhden yön? Uunitko, vaiko vastaavat siellä kuluttaa? Mulla kulutus on niin pientä, että ei tuo 180 Ah akku kulu millään tyhjäksi parin päivän seisotuksessa.
No jos tuon kulutuksen vielä ymmärrän, niin mikä juttu siinä on, kun tulin Kapellskäristä Naantaliin, niin lähes kaikki kulkimet oli kytketty verkkovirtaan laivalla? Mikä siellä silloin kuluttaa, kun väki on poissa kulkimistaan?

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:35
  • Epsoo
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1077 : 24.07.2013 kello on 23:27 »
Mikäs juttu siinä on, että lähes kaikki kytkevät kulkimensa verkkovirtaan camppingillä, vaikka olisivat vain yhden yön?

Itselläni, se harva kerta kun käymme leirintäalueella, on juurikin akkujen lataus. Vaikka on 13 napainen, niin se ei ihan jaksa ladata akkua täyteen muutaman tunnin ajosessioilla. Mutta silti menee helposti viikko ilman verkkosähköä Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:56
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1078 : 24.07.2013 kello on 23:29 »
Mikäs juttu siinä on, että lähes kaikki kytkevät kulkimensa verkkovirtaan camppingillä, vaikka olisivat vain yhden yön? Uunitko, vaiko vastaavat siellä kuluttaa? Mulla kulutus on niin pientä, että ei tuo 180 Ah akku kulu millään tyhjäksi parin päivän seisotuksessa.
No jos tuon kulutuksen vielä ymmärrän, niin mikä juttu siinä on, kun tulin Kapellskäristä Naantaliin, niin lähes kaikki kulkimet oli kytketty verkkovirtaan laivalla? Mikä siellä silloin kuluttaa, kun väki on poissa kulkimistaan?

Leirintäalueilla mukavuus ja laivassa jääkaappi.

  • Vieras
  • Vs: Aurinkokennot.
    « Vastaus #1079 : 24.07.2013 kello on 23:29 »
    Asentelin tänään 50w poly paneelin vaunun katolle ja ois pari kysymystä alkuun. Jos minulla on säätimessä diodi niin onko kennon kytkentärasiassa oltava diodi? Kuuluuko se diodi kytkeä siellä kennossa + ja - väliin? Tällä hetkellä se on niin asennettu ja oon aina kuvitellut että se tulee + kaapelin väliin. Toinen kysymys kun huomasin että kun akun kytkee irti vaunusta niin akun kenkiin tulee n.20 volttia säätimeltä, onko normaalia?
    Minkälainen säädin sinulla on.Miksi luulet että kytkentärasiaan tulee diodi.
    Minä en kytkeny kuin paneelin takana olevista + ja - navasta säätimen plus ja miinukseen.Hyvinhän tuo on pelittäny.Laita vaikka kuva tai linkki omasta säätimestä niin päästään jyvälle.. Thumb