Tekniikkakeskustelut > Aurinkosähkö

Aurinkokennot.

<< < (336/534) > >>

ktako:
Uuteen BN sarjaan tuo MT-50 sopisi. Thumb

Aakku:
Mites on.....?

Mikäli laittaa tehokkaan patteriston aurinkopaneeleja lataamaan pientä akkukapasiteettia, niin onko se akuston surma?
Mulla on ollut sellainen käsitys, että akun kestoikä lyhenee, jos sitä lataa usein ns. pikalatauksella.

Esimerkiksi ehtoolla ja yöaikana tulee akkua kulutettua reippaanpuoleisesti ja sitten aamulla auringon noustessa alkaa voimakas lataus, joka saa akuston nopeasti täyteen. Olisiko kennojen varauskyky jotenkin suhteutettava akuston koon kanssa?

harkonen:

--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 10.06.2015     kello on 20:43 ---Mites on.....?

Mikäli laittaa tehokkaan patteriston aurinkopaneeleja lataamaan pientä akkukapasiteettia, niin onko se akuston surma?
Mulla on ollut sellainen käsitys, että akun kestoikä lyhenee, jos sitä lataa usein ns. pikalatauksella.

Esimerkiksi ehtoolla ja yöaikana tulee akkua kulutettua reippaanpuoleisesti ja sitten aamulla auringon noustessa alkaa voimakas lataus, joka saa akuston nopeasti täyteen. Olisiko kennojen varauskyky jotenkin suhteutettava akuston koon kanssa?

--- Lainaus päättyy ---

Mistäänhän en mittään varsinaisesti _tiedä_, mutta heittäisin sellaisen olettaman, että lataussäätimet olisi tehty niin, että lataus tapahtuu optimaalisesti myös akunkeston kannalta, vaikka olisi millainen patteri paneeleja takana. Muuten voisi ostajat jäädä aika vähiin. Ja toisaalta eikös ainakin vanhoissa autoissa vaihtovirtagenetaat tori tuuttaa aina sen 14.4V tasaiseen tahtiin, oli akku täynnä tai ei, eli ei siinä kai kauheasti tapahtu harmia, ehkä? Nyt voi toki joku kun oikeasti tietää asiasta, kertoa miten on. :D Mutta tällaisia ajatelmia ensinnä syntyi...

ipe:
minä olen ymmärtänyt että lyijy akku haluaisi aina olla kytkettynä lataukseen, kunhan lataus toimii oikein.  Kuoleminen alkaa heti kun lataus loppuu, alkuun tosin hitaasti kunnes jännite pikkuhiljaa hiipuu enempi.

Aakku:
^
En minäkään näistä mitään tiedä, kunhan ihmettelen....

En ole huolissani latausjännitteestä. Säätimen tehtävänä on juurikin sovittaa se jännite oikealle akkutyypille.
Sensijaan mietityttää mainospuheessa kennon latausvirran olevan jopa 30A. Miten pieni akkukapasiteetti mahtaa pitkässä juoksussa tykätä noinkin kovasta toistuvasta latausvirrasta. Yleensähän noiden erillisten laturien latausvirrat ovat paljon pienemmät.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View