Tekniikkakeskustelut > Aurinkosähkö

Aurinkokennot.

<< < (205/534) > >>

Pro ´55:
Mulla on myös MPPT säädin ja se on 44,5V 195W paneelin perässä.
Oletin, ettei se säädin syö paljoakaan virtaa, ja jätin viime kesänä ostetun AGM akun säätimeen kiinni, kun vaunu oli autokatoksessa ilman paneelia. Säädin söi akun tyhjäksi, mutta en tullut kattoneeksi kauanko yhdistelmä oli ollut ilman paneelia. Viikoja kuitenkin.
Tyhjästä akusta suivaantuneena latasin akun verkkovirtalaturill a ja toistin saman testin, ennenkuin uskoin että se säädin todellakin tyhjentää akun.  :(
Mitään muita laitteita ei ollut kuluttamassa, koska jätin akkuun vain säätimeltä tulevat latausjohdot kiinni.

Laitevalmistaja suositteli akun irroittamista järjestelmästä, mikäli paneeli ei ole riittävän valoisassa paikassa.
Tää vinkki on toiminut kuin junan vessa.  :D

Ps: Ja yleensä kuulemma, molemmissa on diodit. Paneeleissa ja säätimissä. Näin väittävät.

tsahkali:

--- Lainaus käyttäjältä: Pro ´55 -  3.07.2013     kello on 14:24 ---Mulla on myös MPPT säädin ja se on 44,5V 195W paneelin perässä.
Oletin, ettei se säädin syö paljoakaan virtaa, ja jätin viime kesänä ostetun AGM akun säätimeen kiinni, kun vaunu oli autokatoksessa ilman paneelia. Säädin söi akun tyhjäksi, mutta en tullut kattoneeksi kauanko yhdistelmä oli ollut ilman paneelia. Viikoja kuitenkin.

--- Lainaus päättyy ---

Et sattunut mittaamaan säätimen ottamaa virtaa...?   ::)

JuhaL:
Täytynee asentaa toinen pääkatkaisija järjestelmään, jolla kytken säätimen irti akusta tarvittaessa tai vain ottaa pois sulake järjestelmästä tarvittaessa.
Kennojen poiskytkentä järjestelmästä tuli laitettua, jotta akut voi irrottaa säätimen vaurioitumatta, mutta tämä ei tullut mieleen  :o

Tänään kävin kytkemässä päävirran paneelista pois, jotta voin seurata todellista akkujen tilannetta. Diodin asennukseen en ajatellut ihan heti ryhtyväni...

Pro ´55:

--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali -  3.07.2013     kello on 14:35 ---Et sattunut mittaamaan säätimen ottamaa virtaa...?   ::)

--- Lainaus päättyy ---

Eipä ole tullut mieleen. Se vie sen minkä vie.
Kun nyt sen tiedostan, niin sillon kun vaunu seisoo autokatoksessa, siitä on akku irti.
Kun paneeli on kiinni, se on noilla paneelin- ja säätimen tehoilla sama kuin mulla olis langaton kytkentä Imatran Voimaan. En tarvii (eikä ole edes johdotuksiakaan) 230 voltille, saati nestekaasujääkaappi a (vaan 12V kompurakaappi). Eli on mulle aivan sama mitä se säädin kuluttaa ns. "seisoessaan", kun systeemi toimii käytössä.  ;D

cossuesco:
Nyt tuli paha vika, lataa liikaa :) tosiaan asennettu prostar PRIP-20D säädin ja tuuppaa ulos yli 16V, huomasin kun invertteri meni vikatilaan ja rupes piippaamaan. Onkohan mennyt säädin rikki?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View