rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Haussa ensimmäinen kevyt 4 hengen asuntovaunu  (Luettu 377 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:46
Haussa ensimmäinen kevyt 4 hengen asuntovaunu, joten kaikki kokemukset kiinnostavat.

Tällä hetkellä vaihtoehtoina ovat Sterckeman Starlett 370 DD, Caravelair Antares Luxe 375 ja Sprite Alpine 370, mutta myös muut vastaavan kokoiset ja painoiset vaunut kiinnostavat.

Vaunu tulisi pääasiassa kahdelle aikuiselle ja kahdelle alakouluikäiselle lapselle viikonloppureissuil le ja kesälomille. Tarkoitus olisi löytää mahdollisimman kevyt, helposti vedettävä ja luotettava vaunu.

Erityisesti kiinnostaisi kuulla:

mitä hyviä ja huonoja puolia näissä malleissa on

onko niissä tyypillisiä ongelmakohtia tai tyyppivikoja

miten ne toimivat Suomen olosuhteissa

ja jos olisit nyt ostamassa ensimmäistä kevyttä perhevaunua, valitsisitko jonkin näistä vai jotain aivan muuta?

Kaikki kokemukset ja vinkit otetaan mielellään vastaan.
« Viimeksi muokattu: eilen kello 21:22 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:10
Vs: Haussa ensimmäinen kevyt 4 hengen asuntovaunu
« Vastaus #1 : eilen kello 20:27 »
Eka kysymys, mitä tarkoittaa kevyt? Mikä on auton max vetomassa?

Itse suosittelen 4 hengelle 500 kokoluokkaa, jossa kokonaispainot (papaerilla) 1300kg paikkeilla.
Minusta parasta, jos tuollaisessa vaunussa olisi kerrossänky ja parisänky sekä pöytäryhmä 4 hengelle.
Sellaisia malleja on esim. Dethfless 500 SK tai 500 TK. Samoja pohjaratkaisuja on lähes kaikilla valmistajilla tuossa 500 kokoluokassa.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:46
Vs: Haussa ensimmäinen kevyt 4 hengen asuntovaunu
« Vastaus #2 : eilen kello 21:20 »
Kevyellä tarkoitan noin 750–900 kg:n kokonaispainoluokka a. Veturiksi tulee tavallinen henkilöauto, joten mahdollisimman kevyt ja kompakti vaunu kiinnostaa. Kerrossänky olisi kyllä toiveissa, mutta esimerkiksi Sterckeman 370 DD:n ratkaisu, jossa yläpunkka taittuu alas takadineten yläpuolelle, vaikuttaa todella fiksulta tilankäytöltä. Mietin myös, löytyykö vastaavaa ratkaisua muiden valmistajien pienistä vaunuista?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:57
Vs: Haussa ensimmäinen kevyt 4 hengen asuntovaunu
« Vastaus #3 : eilen kello 21:24 »
Veturiksi tulee tavallinen henkilöauto, joten mahdollisimman kevyt ja kompakti vaunu kiinnostaa.

Mikä on tässä tapauksessa 'tavallinen henkilöauto'?

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:46
Vs: Haussa ensimmäinen kevyt 4 hengen asuntovaunu
« Vastaus #4 : eilen kello 23:23 »
Vetoauto on vielä avoinna, mutta todennäköisesti Volvo V70 2.5T -kokoluokkaa.

Tarkoitus on silti hakea mahdollisimman kevyttä ja kompaktia vaunua.

Kevyt on minulle enemmän käyttömukavuus- kuin vetokysymys.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:10
Vs: Haussa ensimmäinen kevyt 4 hengen asuntovaunu
« Vastaus #5 : eilen kello 23:29 »
No itse olen sitämieltä ettei 700-900kg painoista löydy käyttömukavaa vaunua 4 henkilölle, mutta mukavuudesta voi olla useita mielipiteitä.
Itse lähtisin siitä että mukavaan matkaamiseen jokaiselle on oma petipaikka ja ruokailupaikka. 1300kg ei ole ongelma mainitulle veturille, että matkaaminenkin on mukavaa. 😉

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:07
  • Knaus Eifelland
Vs: Haussa ensimmäinen kevyt 4 hengen asuntovaunu
« Vastaus #6 : eilen kello 23:55 »
2 ltr. turbotonkin bensakone vie 1300 kiloista vaunua ihan mukavasti.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:10
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Haussa ensimmäinen kevyt 4 hengen asuntovaunu
« Vastaus #7 : tänään kello 08:37 »
Itse lähtisin siitä että mukavaan matkaamiseen jokaiselle on oma petipaikka ja ruokailupaikka.

Mukavuudesta jos puhutaan, niin tuo on se lähtökohta. Nuo pikkaset vaunut toimii kaksistaan reissatessa, mutta kun siihen otetaan jälkikasvua mukaan, niin alkaa jo ahistamaan. Tuollainen Volvo nyppii kuitenkin sen luokkaa 1.800kg, niin senkään suhteen ei tarttisi hommaa alkaa ahistamaan ihan tarkoituksellisesti .

Itse aloitettiin Detskun 495 QSK:lla, joka on juurikin noita 1.300kg vaunuja ja se täytti tarpeet useiksi vuosiksi. Kaikille ainavalmis peti ja iso jääkaappi oli omalla kokemuksella ne avaintekijät. Vaan silti vaikka muksutkin jo lähti maailmalle, alkoi tuo ahistamaan ja vaihtui Weinsberg 550 UK malliin, joka toikin sitten 1.500kg painoisena täyden 250 leveyden ja muutenkin käyttömukavamman "makkari-alustan", jolloin tuo keittiö-jääkaappi-istuinryhmä alueelle jä ihan huikeasti sitä tilaa pyöriä ja nysvätä. Näin alkoi homma jälleen toimimaan ja kaikki se aikaisempi ahdistus helpotti.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:21
  • RAV 4
Vs: Haussa ensimmäinen kevyt 4 hengen asuntovaunu
« Vastaus #8 : tänään kello 08:45 »
Kyllä se vanha neuvo pätee yhä, vuokraa ensin joku kokoluokkasi vaunu viikonlopuksi niin saat kunnon käsityksen harrasteesta! Olettaen ettet ole ennestään jo kokeillut.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:54
  • Lempäälä
Vs: Haussa ensimmäinen kevyt 4 hengen asuntovaunu
« Vastaus #9 : tänään kello 10:11 »
Itse lähtisin siitä että mukavaan matkaamiseen jokaiselle on oma petipaikka ja ruokailupaikka.
  Vaimokin kun tuon vaunun (n.18 v. sitten)osti, lupasi petin muuttaa pöydäksi päivittäin. Kyllä into eka vuonna laantui, jonka jälkeen on tyydytty pikku pöytään. Sitä mahdollisuutta ei 4 hengellä ole pikku vaunussa.
  Vuokrausta hänkin ensin ajatteli, mutta osti kuitenkin parin vuokrauksen hinnalla tuon. "Pientä" laittoa tuon hintaluokan kamppeissa tietenkin on.
  Tuski aloittaja kuitenkaan osaisi oikeita ruutuja rastittaa, vaikka tehtaalta tilaisi?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:10
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Haussa ensimmäinen kevyt 4 hengen asuntovaunu
« Vastaus #10 : tänään kello 10:54 »
Tuski aloittaja kuitenkaan osaisi oikeita ruutuja rastittaa, vaikka tehtaalta tilaisi?

No miten tuon nyt ottaa. Tuo meidän 1. oli saksatuontia, itse tuotatin aivan uuden saksalaiselta jämäriltä täysin vaunua näkemättä pelkästään Detskun esitteiden perusteella, koska edes suomalaisella maahntuojalla noita ei tuolloin vielä ollut, tuli maahantuontiohjelma ankin vasta seuraavana vuonna. Ja 8v tuo vaunu kuitenkin oli meillä käytössä, joten ei se nyt ihan metsään ensivaunu kuitenkaan aina mene - tai siten vaan turpa kiinni tyytyy siihen mitä on sattunut itse hankkimaan ;D

 

anything