Kirjoittaja
Aihe: LiFePO4-akun laturi (Luettu 583 kertaa)
« Vastaus #1 : eilen kello 17:32 »
Kyllä Lifepolle olisi hyvä olla laturi joka on sille tarkoitettu, lataus kaavio on erilainen lyijy ja lithium akuille. Autosta perävaunupistokkeen kautta latausta ilman DC-DC laturia välissä ei ole suositeltavaa, se rikkoo ajoneuvon laturin. Muutoin akun vaihto ei ole kuin vanha pois ja uusi tilalle. Toki lifepossa M8 ruuvattavat akun navat eli kaapelin päihin joutuu useissa tapauksissa vaihtamaan rengasliittimet, ellei jo ole valmiina. Invertterin kanssa on syytä huomioida lifepon max virran ulosotto, joka on usein 100Ah akussa 100A
« Vastaus #2 : eilen kello 19:46 »
Huomioi latauskaapeleiden paksuus (neliöt) kun välimatkaa kertyy "poikkeuksellisen" pitkästi tai mitoita DC-DC laturi kaapeleiden mukaan.
« Vastaus #3 : eilen kello 20:29 »
Autosta perävaunupistokkeen kautta latausta ilman DC-DC laturia välissä ei ole suositeltavaa, se rikkoo ajoneuvon laturin.
Eikä edes DC-DC palikan kanssa. Nuo peräkärryn pistokkeille tulevat johdot on aivan onnettoman vahvuisia (lifepo4) akun latausta ajatellen. Mutta tulisihan siitä paukkulangasta latausvirran rajoitus vähän kuin itsestään, jos ei pala koko p*ska 
« Vastaus #4 : eilen kello 22:46 »
Autosta perävaunupistokkeen kautta latausta ilman DC-DC laturia välissä ei ole suositeltavaa, se rikkoo ajoneuvon laturin.
Miksi?
« Vastaus #5 : tänään kello 03:11 »
Miksi?
Lifepo akku omaa hyvin matalan resistanssin ja pyrkii ottamaan vastaan maksimaalisen latausvirran, useissa testeissä on pystytty lataamaan huomattavasti nimellistä maksimi latausta suuremmilla virroilla, etenkin edullisen pään akuissa, joiden BMS ei omaa suojausta ylilatausta vastaan. Auton vaihtovirta laturi yrittää puskea maksimia akkuun ja ilman virtaa rajoittavaa dc-dc laturia, seurauksena (ainakin teoriassa) on vaihtovirta laturin ylikuormittuminen ja sitä kautta ylikuumentuminen. Toinen juttu on lifepolle optimaallinen lataus ohjelma, joka eroaa lyijyakun vastaavasta. Näin minulle on asiaa perusteltu.
« Vastaus #6 : tänään kello 08:05 »
« Vastaus #7 : tänään kello 08:34 »
« Vastaus #8 : tänään kello 11:51 »
Riittäkö pistokejohdon vahvuus auton keulalta vaunulle...?
Minä laittaisin 10 mm2 johdon, jos olisi pitkä veto. 18 A on kuitenkin aika iso virta.
Niin, oikeissa sähköissä määritellään kaapelipaksuus pituuden ja virran mukaan. Esim 10A varokkeen taakse 1,5² ja 16A 2,5². Kyllä se pätee virralle kun ei se jännite vaikuta puhuttaessa vakiovirtakuormista . Autossa saattaa olla liian pieni kaapeli, se kannattaa tutkia. Vaunussa usein liian pienet kaapelit säästösyistä. Mulla detskussa on 2,5² kaapelointi pääkaapelina. Yrjöllä saattaa olla ohuempi jollei ole vaihtanut. Tämä avaus poikkipinta keskusteluun. Siis miksi raju ylimitoitus? Noihin löytyy taulukko.
« Vastaus #9 : tänään kello 15:28 »
Niin, oikeissa sähköissä määritellään kaapelipaksuus pituuden ja virran mukaan. Esim 10A varokkeen taakse 1,5² ja 16A 2,5². Kyllä se pätee virralle kun ei se jännite vaikuta puhuttaessa vakiovirtakuormista . Autossa saattaa olla liian pieni kaapeli, se kannattaa tutkia. Vaunussa usein liian pienet kaapelit säästösyistä. Mulla detskussa on 2,5² kaapelointi pääkaapelina. Yrjöllä saattaa olla ohuempi jollei ole vaihtanut. Tämä avaus poikkipinta keskusteluun. Siis miksi raju ylimitoitus? Noihin löytyy taulukko.
Varmaan tuo 2,5 mm2 riittää... Itse perustan ajatukseni omaan kaapelointiini. Käytössä on DC/DC 20 A laturi ja ohjeet kuvassa. 
« Vastaus #10 : tänään kello 16:11 »
Kyllä luottaisin ammattiasentajan sanomaan ennemmun
« Vastaus #11 : tänään kello 17:16 »
Juu 230v vaihtovirralla asia on taulukosta katsottavissa, toki sielläkin asiaan vaikuttaa asennuskohde ja ympäröivät olosuhteet mm. Lämpötila jne. Matalilla tasavirroilla pelatessa jännite häviöt nousevat nopeasti etäisyyden kasvaessa eikä kaapelin poikkipinta-aloja pysty suoraan taulukosta katsomaan vaan ne olisi syytä laskea aina. Jos ajatellaan nyt tätä kyseistä tapausta 18A 14,6v latausjännite ja 10m etäisyys tulisi laskennallisesti 10m2 kaapeli laittaa ja sillä saavutettaisiin 2,34% jännitehäviö jolloin todellinen jännite johdon päässä olisi 14,26v kuormitettaessa.
|