Tekniikkakeskustelut > Sähkölaitteet
LiFePO4-akun laturi
Jotahi Pientä:
--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 4.06.2026 kello on 22:46 ---Miksi?
--- Lainaus päättyy ---
Lifepo akku omaa hyvin matalan resistanssin ja pyrkii ottamaan vastaan maksimaalisen latausvirran, useissa testeissä on pystytty lataamaan huomattavasti nimellistä maksimi latausta suuremmilla virroilla, etenkin edullisen pään akuissa, joiden BMS ei omaa suojausta ylilatausta vastaan. Auton vaihtovirta laturi yrittää puskea maksimia akkuun ja ilman virtaa rajoittavaa dc-dc laturia, seurauksena (ainakin teoriassa) on vaihtovirta laturin ylikuormittuminen ja sitä kautta ylikuumentuminen.
Toinen juttu on lifepolle optimaallinen lataus ohjelma, joka eroaa lyijyakun vastaavasta.
Näin minulle on asiaa perusteltu.
Yrjö:
--- Lainaus käyttäjältä: Mika.T - 4.06.2026 kello on 20:29 ---Eikä edes DC-DC palikan kanssa. Nuo peräkärryn pistokkeille tulevat johdot on aivan onnettoman vahvuisia (lifepo4) akun latausta ajatellen.
Mutta tulisihan siitä paukkulangasta latausvirran rajoitus vähän kuin itsestään, jos ei pala koko p*ska :D
--- Lainaus päättyy ---
Viallisen lyijyakun kokemuksen mukaan, sulalake palaa jos liikaa ottaa virtaa. Meillä silloin auttoi kun toisen akun irroitin.
Mulla meneillään DC-DC 12/12-18 laturin asennus, uskon että se ei ota auton päästä kun max, 18 A., vaikka menis oikkariin.
https://www.suomenakut.fi/laturit-ja-lataustarvikkeet/victron-energy-orion-tr-dc-dc-converter-12-12-18a-220w-isolated/p/8719076035237/
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: Yrjö - 5.06.2026 kello on 08:05 --- Viallisen lyijyakun kokemuksen mukaan, sulalake palaa jos liikaa ottaa virtaa. Meillä silloin auttoi kun toisen akun irroitin.
Mulla meneillään DC-DC 12/12-18 laturin asennus, uskon että se ei ota auton päästä kun max, 18 A., vaikka menis oikkariin.
https://www.suomenakut.fi/laturit-ja-lataustarvikkeet/victron-energy-orion-tr-dc-dc-converter-12-12-18a-220w-isolated/p/8719076035237/
--- Lainaus päättyy ---
Riittäkö pistokejohdon vahvuus auton keulalta vaunulle...?
Minä laittaisin 10 mm2 johdon, jos olisi pitkä veto. 18 A on kuitenkin aika iso virta.
Masa matkailija:
--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 5.06.2026 kello on 08:34 ---Riittäkö pistokejohdon vahvuus auton keulalta vaunulle...?
Minä laittaisin 10 mm2 johdon, jos olisi pitkä veto. 18 A on kuitenkin aika iso virta.
--- Lainaus päättyy ---
Niin, oikeissa sähköissä määritellään kaapelipaksuus pituuden ja virran mukaan. Esim 10A varokkeen taakse 1,5² ja 16A 2,5². Kyllä se pätee virralle kun ei se jännite vaikuta puhuttaessa vakiovirtakuormista . Autossa saattaa olla liian pieni kaapeli, se kannattaa tutkia. Vaunussa usein liian pienet kaapelit säästösyistä.
Mulla detskussa on 2,5² kaapelointi pääkaapelina. Yrjöllä saattaa olla ohuempi jollei ole vaihtanut.
Tämä avaus poikkipinta keskusteluun. Siis miksi raju ylimitoitus?
Noihin löytyy taulukko.
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: Masa matkailija - 5.06.2026 kello on 11:51 ---Niin, oikeissa sähköissä määritellään kaapelipaksuus pituuden ja virran mukaan. Esim 10A varokkeen taakse 1,5² ja 16A 2,5². Kyllä se pätee virralle kun ei se jännite vaikuta puhuttaessa vakiovirtakuormista . Autossa saattaa olla liian pieni kaapeli, se kannattaa tutkia. Vaunussa usein liian pienet kaapelit säästösyistä.
Mulla detskussa on 2,5² kaapelointi pääkaapelina. Yrjöllä saattaa olla ohuempi jollei ole vaihtanut.
Tämä avaus poikkipinta keskusteluun. Siis miksi raju ylimitoitus?
Noihin löytyy taulukko.
--- Lainaus päättyy ---
Varmaan tuo 2,5 mm2 riittää...
Itse perustan ajatukseni omaan kaapelointiini. Käytössä on DC/DC 20 A laturi ja ohjeet kuvassa.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta