Sivuja:
Toiminto
  • #1 kirjoittanut 99 22 Nov 2011
  • Onko kukaan mitannut miten suurella virralla auto pystyy vaunun akkua lataamaan, kun kun käytössä on 13-piikkinen pistoke?
  • #2 kirjoittanut Ossi66 22 Nov 2011
  • Mun mittari kestää vain 10A virran, joten en ole tohtinut laittaa väliin ;D
    Uskon virran olevan tosiaankin yli 10A 8)  piuhavahvuus min 2.5mm - pääosin 4mm2
  • #3 kirjoittanut Yrjö 22 Nov 2011
  •    Yritin saada aiheesta keskustelua aikaan kahdellakin palstalla. Tuolla sain "painimatsin" aikaan--- tosin muutaman asiallisenkin vastauksen:
    http://karavaanari.info/index.php?topic=8918.60
  • #4 kirjoittanut perho-ukko 22 Nov 2011
  •  Tuo latausvirta riippuu kytkennöistä; Jos vaunussa on diodi-kytkentä,samoin säädin,niin lataus on aika heikko,mutta jos on relekytkentä,lataa samaa kuin auton akkuakin !!
  • #5 kirjoittanut Turhan Höpöttäjä 22 Nov 2011
  • Onko kukaan mitannut miten suurella virralla auto pystyy vaunun akkua lataamaan, kun kun käytössä on 13-piikkinen pistoke?

    Vaikea on siihen sanoa mitään, jos ei ole amppeerimittaria. Kaapeloinnin häviöt näät siten että, laitat auton käyntiin, mittaa auton akun navoista, lukema on suunnilleen 14,5-14,7V. Sitten mittaa vaunun akusta, paljonko sieltä antaa lukemaksi, ehkä alle 14V.  ;)
  • #6 kirjoittanut mjo33400 22 Nov 2011
  • Vaikea on siihen sanoa mitään, jos ei ole amppeerimittaria. Kaapeloinnin häviöt näät siten että, laitat auton käyntiin, mittaa auton akun navoista, lukema on suunnilleen 14,5-14,7V. Sitten mittaa vaunun akusta, paljonko sieltä antaa lukemaksi, ehkä alle 14V.  ;)

    Toi ei kerro koko totuutta kun vaunun akku latautuu hitaammin.
  • #7 kirjoittanut perho-ukko 22 Nov 2011
  •   Tuohon seikkaan minulla olisi oma mielipide,elekroniikka tietämys kyllä riittää,mutta olen vanha ukko,nuoret hoitaa homman,ovat viisaampia,minä keskityn puukkoihin ja perhoihin !!!! :-X
  • #8 kirjoittanut mjo33400 22 Nov 2011
  •   Tuohon seikkaan minulla olisi oma mielipide,elekroniikka tietämys kyllä riittää,mutta olen vanha ukko,nuoret hoitaa homman,ovat viisaampia,minä keskityn puukkoihin ja perhoihin !!!! :-X

    Minua kiinnostaa mielipiteesi, vaikka olen myös vanha niin haluan oppia uusia juttuja. ;) Edellisessä vastauksessa vain totesin, en kertonut syitä.
  • #9 kirjoittanut perho-ukko 22 Nov 2011
  •  Nykyiset autot on niin pitkälle sirujen varassa,en koskisi moiseen !! ;D
  • #10 kirjoittanut mjo33400 22 Nov 2011
  • Nykyiset autot on niin pitkälle sirujen varassa,en koskisi moiseen !! ;D

    Sori, mutta nyt minä putosin kelkasta. :-[
  • #11 kirjoittanut Yrjö 22 Nov 2011
  • Vaikea on siihen sanoa mitään, jos ei ole amppeerimittaria. Kaapeloinnin häviöt näät siten että, laitat auton käyntiin, mittaa auton akun navoista, lukema on suunnilleen 14,5-14,7V. Sitten mittaa vaunun akusta, paljonko sieltä antaa lukemaksi, ehkä alle 14V.  ;)
       Minä joskus alkukesästä mittasin, moottorin käydessä ilman valoja vaunun akussa jännite 13.6 V. ja autossa 13. 75 V
  • #12 kirjoittanut perho-ukko 22 Nov 2011
  • Sori, mutta nyt minä putosin kelkasta. :-[
      Tarkoitin sitä,että nykyautoissa on niin "viisaat" poksit,että ylimäämäiset lataukset,(vaunu),voi olla mitä vaan !!
  • #13 kirjoittanut ------- 22 Nov 2011
  • En usko, että poksit tuhhoutuu, jos vetää akulta akulle sulakkeitten kautta suora kaapeli ja rele väliin. Näin itse tein omaan kulkimeeni, mutta tämä mun auto onkin 2001 ei mitään uusinta uutta.. Laittoin akkupistokkeen väliin koukun juureen. Sen verta hyvin on ladannut, että akku kestänyt reissut ihan ongelmitta valoja ja lämmitystä käyttämällä.
  • #14 kirjoittanut perho-ukko 22 Nov 2011
  • En usko, että poksit tuhhoutuu, jos vetää akulta akulle sulakkeitten kautta suora kaapeli ja rele väliin. Näin itse tein omaan kulkimeeni, mutta tämä mun auto onkin 2001 ei mitään uusinta uutta.. Laittoin akkupistokkeen väliin koukun juureen. Sen verta hyvin on ladannut, että akku kestänyt reissut ihan ongelmitta valoja ja lämmitystä käyttämällä.
      Tarkoitin sitä,nykyisissä autoissa vetokoukun pistokkeen tuleva lataus vaunulle,on kytköksinä poksiin,liian monta mutkaa matkalla !!
  • #15 kirjoittanut 88k5 22 Nov 2011
  • Olisikohan niin, että teoreettinen latausvirta (varauksenvastaanott okyky) tulisi hyvällä akulla olla >20% 20h varauskapasiteetist ä 0oC eli siitä "markkinointi" Ah:sta. Esim. 80Ah akulla 16A -> tehon siirto 16A*14.4V = 230W..

    Siitä voi sitten ruvetan kalkuloimaan häviöitä, jos tietäisi poikkipinnat (ominaisvastukset), liitosten osalta ylimenovastukset, paluuvirta onkin kummajainen - meneekö vetokoukun kautta osa / onko maajohto samanpaksuinen.. ja kun se akku on kuitenki vajaakuntoinen,  taitaa olla parempi mitata todellinen virta-arvo  :-\

    Edit: typoja
Sivuja:
Toiminto