Tekniikkakeskustelut > Karavaanarin tietotekniikka

Hyvä internet yhteys asuntoautoon

(1/5) > >>

ajuri:
Millainen jaettava internet yhteys olisi hyvä asuntoautoon ? Tarve: maksu TV :n käyttö, etätyön teko sekä muu selailu.

Arska:

--- Lainaus käyttäjältä: ajuri -  8.03.2026     kello on 14:56 ---Millainen jaettava internet yhteys olisi hyvä asuntoautoon ? Tarve: maksu TV :n käyttö, etätyön teko sekä muu selailu.

--- Lainaus päättyy ---

Mulla on 50 M liittymä ,hyvin on riittänyt telkkariin ja jaettavaksi lastenlapsille

uretaanikoppi:
Liittymäsopimuksen nopeus ei ole tässä se ratkaiseva tekijä, tuo mainittu 50M:kin riittää noihin tarkoituksiin suht ok.

Enemmän kyse on siitä missä liikut tai pikemminkin missä sen yhteyden tulee olla käytettävissä. Tukiasemien lähellä melkein laite kuin laite hoitaa homman, mutta kun ollaan kauempana metropoleista alkaa vauhti äkkiä tippua. Se on ihan sama onko 50M vai 500M sopimus jos todellinen kuuluvuus on 4-8M.

Eli jos tarvitset myös kuuluvuutta, niin sijoita kunnolliseen mokkulaan ja ennenkaikkea kunnolliseen ulkoiseen antenniin.

Starlink satelliittinetti antaa varsin vakaan 100M vauhdin koko Suomessa, mutta halpahan se ei ole, luokkaa satkun kuussa. Itse laite ei maksa kuin pari-kolmesataa

Teltonikan mobiilireitittimet on hyviä ja niissä on suoraan inputteja ja outputteja joita voit käyttää esim lämmityksen etäkytkentään tai hälytintiedon siirtämiseen.

Jos haluaa 5G:n niin halpoja ne ei ole nuokaan, https://www.verkkokauppa.com/fi/product/827990/Teltonika-RUTX50-5G-4G-3G-modeemi-ja-WiFi-reititin on reilut 500e.

99:
Mulla on vaunussa Teltonikan RUT200 reititin ulkoantennilla ja 50M elisan liittymällä. Toimii hyvin paitsi kausipaikalla on huono signaali joten npeudet jää muutamaan megaan.

SeaSharky:
Käytin aikanaan 3g reititintä autossa, mutta nykyään olen sen verran laiska että käytän pelkästään kännykän Hotspottia autossa ja mökillä, ei tarvi erillistä liittymää ja nykyään kännykällä saa hyvän netin melkein missä vaan paikassa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View