Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone

Ottaa päähän.

<< < (12/116) > >>

MarkoA:
Mulla ei ole tarkkaa tietoa mistä tai miksi tuo ongelma tuli. Voi olla, että joskus nuorempana on sattunut jotain. Toki tietynlainen rasitus tässä urheillessa on voinut edesauttaa. Mutta lopullinen niitti tuli ihan tavalisena päivänä. Pihakurmikon leikkuu ja päälle vajaan tunnin lenkki, jonka aikana selkä alkoi hiljalleen kipeytyä ja pari viimeistä kilsaa kävellen kun jaloista alkoi hävitä tuntuma. Kotona suihkuun ja suihkun jälkeen en päässytkään enää kävellen pesuhuoneesta pois. Kontaten vaatteet päälle ja autoon. Selkänoja lähes vaakatasossa ajelin sairaalaan ja siellä seiniäpitkin päivystykseen pötkölleen. Pikainen alustava diagnoosi ja lääkettä kipuun. Kainalosauvat kouraan ja röntgenin (ct) kautta kotiin odottelemaan lääkärin diagnoosia. Parit levyt siis purskahtaneet pois välistä ja aiheuttaneet tulehdusta vastaavan tilan selkäytimeen. Ja niin edelleen.

Ennen tuota olin selästäkin notkea, eli kylmiltään aina kämmenet lattiaan jalat suorina. Hieman lämmitellen lähes kyynärpäät lattiaan. Nykyisin sormenpäät tekee tiukkaa. Muutos oli totaalinen. Huonoina aamuina ei tahdo saada kenkiä jalkaan. Ja tässä mun lajissa meinaa olla vaikeuksia pyörän päältä hypätessä saada juoksukenkiä jalkaan kun ei selkä taivu.

Kaikesta huolimatta tähänkin vaivaan liike on lääke. Uinti, pyöräily ja juoksu soveltuu hyvin mikäli ne eivät aiheuta kipua. Ja kun sitä ei ole niin olen harrastukseni pariin palannut heti kun pystyin. Ja mikä huvittavinta, ihan tuossa akuutissa kipuvaiheessakin pystyi uimaan aivan täydellä teholla vapaalla tyylillä. Taas rintauinti hävisi mun valikoimista tän selkäepisodin jälkeen. Niitä potkuja ei selkä siedä ollenkaan, joten olen jättänyt sen pois tyystin. Mutta muuten tehokas uinti vahvistaa hyvin keskivartalon lihaksia, ja pyöräily kovalla teholla vaikuttaa vatsalihaksiin. Ihan normi vatsaliikkeitä ei oikein kärsi tehdä, mutta leuanveto ja etunojat toimii hyvin kroppaa tukevia lihaksia vahvistamaan.

Mutta kuten edellä, ei päivääkään ilman jonkinasteista kipua. Silti se kipu on kaukana siitä mitä oli kun tuolla selässä jotain tapahtui ja meni "jalat alta". Pysyviksi oireiksi jäi hieman turta pakara oikeassa jalassa sekä keskivarvas, jota aina kylmässä nykyään palelee!? Kaikkea sitä voi näköjään tulla. Ja kun mittarissa on vasta 39 niin mitä tässä vielä saa kokea?

aaoulusta:
Pyöräily on yksipuolista  lihaksistolle, hyvä keuhkoille ja sydämmelle,  .pitkät juoksut rasittaa , en niin suosittele, uinti ja siinäkin kaikki eri lajit on oikein hyvästä.

MarkoA:
Nyt menee multa hiusten halkomiseksi, mutta pyöräilystäkin on moneksi. Esim ns tempo-harjoitus: 20min kevyesti ja perään 3 * (5min 90%max vauhdista + 2min kevyesti) ja perään jäähdyttely. Tuollainen vetoharjoittelu ottaa vatsaan. Samaten mäkitreeni. Puhumattakaan maastoajosta. Mutta ymmärrän toki, että tässä tarkoitettiin "vain" pyöräilyä tasaisella vauhdilla kuntoilumielessä.

Juoksu on keholle rasittavaa ja eritoten jaloille & selälle jos painoa on yhtään ylimääräistä. Mutta juoksu on kuntoa kohottavana liikuntana tehokas.

Mutta kyllä ottaa päähän kun ei tästä hiton sairastelusta tunnu tulevan loppua!! Lääkekuuri on nyt syöty ja edelleen kun yhtään koettaa kovempaa puristaa niin menee henki tukkoon ja ei kulje. Pirullinen sairaus tämä hiihtäjien "suosikki" myko-plasma. Tulee ja menee ja taas tulee... Huh huh.
Onneksi ei ole elanto kiinni liikunnassa ;)

Duster:

--- Lainaus käyttäjältä: Ipsu - 29.07.2013     kello on 21:54 ---Nyt just ottaa päähän tämä selkäsärky. Siis alaselkä aivan p*skana. Selässähän ei vika ole, vaan hierojan mukaan mun pakaralihakset on vaan niin jumissa että säteilee selkään ja aiheuttaa mm iskiastyylistä jalkasärkyää/vihlontaa..  :'(

Kun ei tässä iässä tahdo enää päästä edes kävelemään... ???

--- Lainaus päättyy ---

Mulla ne (lääkärit eivät edes tiedä) mistä kivut johtuvat, no sain "vähän" tehokkaammat kivunlievitys lääkkeet (sellaisia nappeja jotka laitetaan kielenalle sulamaan kuin nitrot konsanaan) aika pehmeässä pilvessä olen sen napin oton jälkeen, joskus pittää ottaa kaksikin ennenkuin kivut hellittävät sen verta ett voip yrittää nukkumista....8t lääkkeen oton jälkeen ei oo asiaa auton rattiin.
Kummaa vain ettei viel oo muita kuvia otettu kuin tavallinen röntgenkuva, mut eihän siin pehmytkudokset edes näy :o :o noo jos sitä nyt syksyn/talven kuluessa saisivat paremmat (magneetti yms.) kuvat otetuksi ja sitten selviäisi kroonisen kivun syy....jos sille sitten enään voi muuta kuin 9mm buranan antaa Thumbd Thumbd

Mulli:
Keli.

Lääkärit ovat nykyään niin potilaidensa maailmasta erkaantuneita, että 10000 lääkäriä itämeren pohjassa olisi ainoastaan hyvä alku. Siksipä en nyt jaksa kirota niitä, kun menisi koko viikko hukkaan siinä.

Keli on sirmakasta. Eilisillasta lähtien on tarjonnut välittömästi vettä, kun olen hiiviskelyt kohti uusinta hankintaani tinakuoriin pakatun kukkamullan alalla. Rassuulistan teolle sisätiloissa se sade ei mahtanut mitään, mutta voimaansa näyttääkseen lotisi katolla aina siihen asti, kun hiivin sisälle. Päästyäni nettiin, ikkunalauta hiljeni.

Tänään olen kolmesti kokeillut ulosmenoa. Kahdesti suunnittelin katsastushenkilövir ka-asemamiehen lepyttämiseksi jarrujen säätöä. Kolmannella yrityksellä arvelin, että ehtisin edes kaksi valkoista heijastinta vaihtamaan ennen tiputtelua. No ei.

Maksatteko minulle, jos jään sisälle? Kas tippakaan ei ropise ikkunaan, jos istun tässä ja kiukuttelen.  >:D

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View