rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ottaa päähän.  (Luettu 67226 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:15.05.2024 kello on 17:28
Vs: Ottaa päähän.
« Vastaus #45 : 29.07.2013 kello on 22:04 »
Nyt just ottaa päähän tämä selkäsärky. Siis alaselkä aivan p*skana. Selässähän ei vika ole, vaan hierojan mukaan mun pakaralihakset on vaan niin jumissa että säteilee selkään ja aiheuttaa mm iskiastyylistä jalkasärkyää/vihlontaa..  :'(

Kun ei tässä iässä tahdo enää päästä edes kävelemään... ???

teretulemaks köpöttelykerhoon  :o
en vaan tiedä missä viiraa täälläkin
korvien välissä varmaankin luulen ma  >:(
kun kans toi kävely on niin hitsin vaikeaa
ja kivuliasta
varsinkin käyntiin lähtö
ja ottaa kans nuppiin toi jatkuva konttien särky
ettei öisin saa  kintui mihinkään asentoon
jotta sais nukuttua edes hetken pienen ilman kipuiluita  :o
mutta toisaalta ja onneksi on pari buranaa auttanut yöuniin
ja toiseks
nyt kuitenkin olen tässäkin kunnossa ja pärjään näinkin  Thumb
niin ... hmmm
jotta lomalle lompsis lähtee hän
ja buranat föliin vaan niin eiköhän sitä pärjää hän lomallakin   Thumb
 

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:17.11.2021 kello on 11:56
Vs: Ottaa päähän.
« Vastaus #46 : 29.07.2013 kello on 22:21 »
Kyllä ottaa päähän, kun ei tiedä tuleeko valkoinen Joulu!!!! ;D ;D ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:15.05.2024 kello on 17:28
Vs: Ottaa päähän.
« Vastaus #47 : 29.07.2013 kello on 22:33 »
Kyllä ottaa päähän, kun ei tiedä tuleeko valkoinen Joulu!!!! ;D ;D ;D

älä nyt ystävä hyvä
puhukkaan joulust  ::)
kun lupaili viikonlopuks +30 helettä
ja voin sanoa ,että tollenen helle
ottaa joka paikaan hikipisaroita  ::)
huh huh helettä  Thumbd

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:17.11.2021 kello on 11:56
Vs: Ottaa päähän.
« Vastaus #48 : 29.07.2013 kello on 22:37 »
älä nyt ystävä hyvä
puhukkaan joulust  ::)
kun lupaili viikonlopuks +30 helettä
ja voin sanoa ,että tollenen helle
ottaa joka paikaan hikipisaroita  ::)
huh huh helettä  Thumbd


Siinäpä se.... on niin kuuma, että kerkeeköhän jäähtyä Jouluksi???? ;D ;D ;D

  • Vieras
  • Vs: Ottaa päähän.
    « Vastaus #49 : 29.07.2013 kello on 23:30 »
    Nyt just ottaa päähän tämä selkäsärky. Siis alaselkä aivan p*skana. ..

    OMT-terapeutille (hyvälle sellaiselle) pikamars...

    äh...

    ..pikalinkutusta hopi hopi. Poikkiselkäisen paras ystävä on ammattilainen, joka hoitelee varttia vaille rustoksi muuttuneet lihaksenpäät, pinteessä killuvat nikamat ja muut rampauttavat riesat kohtuukuntoon.

    Ei se silti uusia luita kasvata, vaan kokeilkaa.
    « Viimeksi muokattu: 29.07.2013 kello on 23:54 »

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
    • Tyhmä
      • Urheilua aktiiveille
    Re: Vs: Ottaa päähän.
    « Vastaus #50 : 29.07.2013 kello on 23:49 »
    Selässähän ei vika ole, vaan hierojan mukaan mun pakaralihakset on vaan niin jumissa että säteilee selkään ja aiheuttaa mm iskiastyylistä jalkasärkyää/vihlontaa..  :'(

    Tuo on tuttu kuvio. Mulla menee juoksupyöräilyssä reiden ulkolaidan lihas sielä yläpäästä kireälle ja jos ei tee muuta kuin jatkaa samaan malliin niin alkaa alaselkeä kipeytyä. Oikeanlainen venyttely voi helpottaa, mutta sen pitäis olla jatkuvaa ja liikkuvuutta ylläpitävää. Itse tunnistan tuon tyylin selkäoireet ja koetan helpottaa hieromalla/venyttelemällä. Hyvä hieroja saa kivun lähes täysin pois parilla käsittelyllä. Mutta jos mikään ei muutu niin se tulee takaisin. Pääsyy mulla ammattilaisten mukaan tähän ongelmaan on keskimääräistä suurempi pituusero jalkojen välillä. No jaa..

    Itsellä ottaa kupoliin kun pari vuotta takaperin rikkoutui kaksi välilevyä ja sittemmin ne on kuivuneet/kalkkeutuneet kovaksi. Alkuun tuo oli tosi paha ja pystynyt kävelemään ilman keppejä kun vasen jalka ei kestänyt astua yhtään ja molemmat pakarat oli tunnottomia & voimattomia. Akuutti vaihe vei 8 viikkoa että pystyi taas normaalisti liikkumaan. Tilanne selässä tuon osalta on kuulemma nyt stabiili, eli ei ole muuttunut viimeiseen puoleentoista vuoteen. Mutta tän episodin jälkeen ei käytännössä täysin kivuttomia päiv ole ollut. Ja aivan uudenlaiset jumit on tulleet kaveriksi, ehkä pysyvästi.
    Onneksi vältyim puukotukselta. Sitä kun aluksi heti ehdotettiin koska tilanne näytti niin pahalta. Hyvä tukilihaksisto ja notkeus kuulemma pelastaa paljon.
    Tosin entinen notkeus selän osalta on mennyttä.

    Sori kun tämä oli ikävä vastaus valittaa omia vaivoja kun toinen juuri tuskailee omiensa kanssa. Mutta selkäongelmat on (varsinkin miehillä) erittäin yleisiä. Ja oliko jopa niin, että joka viides kärsii jonkinasteisesta välilevy ongelmasta, kuten rappeuma, pullistuma jne.
    Pirullisiä kipuja ja erittäin paljon normi arkeen vaikuttavia juttuja.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:21.05.2024 kello on 12:45
    • 1299XX
    Vs: Re: Vs: Ottaa päähän.
    « Vastaus #51 : 29.07.2013 kello on 23:59 »
    Oikeanlainen venyttely voi helpottaa, mutta sen pitäis olla jatkuvaa ja liikkuvuutta ylläpitävää. Itse tunnistan tuon tyylin selkäoireet ja koetan helpottaa hieromalla/venyttelemällä. Hyvä hieroja saa kivunclähes täysin pois parilla käsittelyllä. Mutta jos mikään ei muutu niin se tulee takaisin.

    Sori kun tämä oli ikävä vastaus valittaa omia vaivoja kun toinen juuri tuskailee omiensa kanssa. Mutta selkäongelmat on miehillä erittäin yleisiä. Ja oliko jopa niin, että joka viides kärsii jonkinasteisesta välilevy ongelmasta, kuten rappeuma, pullistuma jne.
    Pirullisiä kipuja ja erittäin paljon normi arkeen vaikuttavia juttuja.

    Oon tollasella osteopaattihierojal la käynyt keväällä ja se sai vaivat kyllä pois. Oli tosi keveä olo kun ei kiristänyt mistään (jalatkin olleet nyt jo 3 kk samanmitaiset  Thumb). Totesi ettei pakaralihaksia oikein saa venytettyä niin että siitä jotain hyötyä olisi  :(
    Se on vaan (tällä palkalla) aika arvokasta käydä 2 viikon välein hierojalla, mutta pakko sinne kai taas on mennä.

    Niin ja tosiaan valittaa toki saa  ;D
    Se tosin ei juuri lämmittänyt että selkäongelmat on miehillä yleisiä, kun multa puuttuu jotain oleellista tuolta jalkojen välistä jotta voisin itseni mieheksi laskea  ::)
    Alaselkä on jopa kuvattu muutama vuosi sitten, eikä siellä mitään vikaa ole. Ne vaan nuo pakaralihakset joutuu työssäni koville ja rasittuvat..

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:09
    Vs: Re: Vs: Ottaa päähän.
    « Vastaus #52 : 30.07.2013 kello on 00:09 »


    Itsellä ottaa kupoliin kun pari vuotta takaperin rikkoutui kaksi välilevyä ja sittemmin ne on kuivuneet/kalkkeutuneet kovaksi. Alkuun tuo oli tosi paha ja pystynyt kävelemään ilman keppejä kun vasen jalka ei kestänyt astua yhtään ja molemmat pakarat oli tunnottomia & voimattomia. Akuutti vaihe vei 8 viikkoa että pystyi taas normaalisti liikkumaan. Tilanne selässä tuon osalta on kuulemma nyt stabiili, eli ei ole muuttunut viimeiseen puoleentoista vuoteen. Mutta tän episodin jälkeen ei käytännössä täysin kivuttomia päiv ole ollut. Ja aivan uudenlaiset jumit on tulleet kaveriksi, ehkä pysyvästi.
    Onneksi vältyim puukotukselta. Sitä kun aluksi heti ehdotettiin koska tilanne näytti niin pahalta. Hyvä tukilihaksisto ja notkeus kuulemma pelastaa paljon.
    Tosin entinen notkeus selän osalta on mennyttä.



    Urheiluvammako?

    Itse kilpapyöräilin alle 20 vuotiaana ja samat ongelmat. Pyörätuoli minulle luvattiin jos en selkääni säästä. Selkälihaakset tuon pitää ojossa ja ei tuo muuten haitta, paitsi kostealla säällä.  Kuukauden verran olin silloin vuodelevossa ja autmaatilla piti ajella vuoden päivät kun vasen jalka oikkuili.

  • Vieras
  • Vs: Re: Vs: Ottaa päähän.
    « Vastaus #53 : 30.07.2013 kello on 07:02 »
    Tuo on tuttu kuvio. Mulla menee juoksupyöräilyssä reiden ulkolaidan lihas sielä yläpäästä kireälle ja jos ei tee muuta kuin jatkaa samaan malliin niin alkaa alaselkeä kipeytyä. Oikeanlainen venyttely voi helpottaa, mutta sen pitäis olla jatkuvaa ja liikkuvuutta ylläpitävää. Itse tunnistan tuon tyylin selkäoireet ja koetan helpottaa hieromalla/venyttelemällä. Hyvä hieroja saa kivun lähes täysin pois parilla käsittelyllä. Mutta jos mikään ei muutu niin se tulee takaisin. Pääsyy mulla ammattilaisten mukaan tähän ongelmaan on keskimääräistä suurempi pituusero jalkojen välillä. No jaa..

    Itsellä ottaa kupoliin kun pari vuotta takaperin rikkoutui kaksi välilevyä ja sittemmin ne on kuivuneet/kalkkeutuneet kovaksi. Alkuun tuo oli tosi paha ja pystynyt kävelemään ilman keppejä kun vasen jalka ei kestänyt astua yhtään ja molemmat pakarat oli tunnottomia & voimattomia. Akuutti vaihe vei 8 viikkoa että pystyi taas normaalisti liikkumaan. Tilanne selässä tuon osalta on kuulemma nyt stabiili, eli ei ole muuttunut viimeiseen puoleentoista vuoteen. Mutta tän episodin jälkeen ei käytännössä täysin kivuttomia päiv ole ollut. Ja aivan uudenlaiset jumit on tulleet kaveriksi, ehkä pysyvästi.
    Onneksi vältyim puukotukselta. Sitä kun aluksi heti ehdotettiin koska tilanne näytti niin pahalta. Hyvä tukilihaksisto ja notkeus kuulemma pelastaa paljon.
    Tosin entinen notkeus selän osalta on mennyttä.

    Sori kun tämä oli ikävä vastaus valittaa omia vaivoja kun toinen juuri tuskailee omiensa kanssa. Mutta selkäongelmat on (varsinkin miehillä) erittäin yleisiä. Ja oliko jopa niin, että joka viides kärsii jonkinasteisesta välilevy ongelmasta, kuten rappeuma, pullistuma jne.
    Pirullisiä kipuja ja erittäin paljon normi arkeen vaikuttavia juttuja.
         Markon kanssa täysin samoilla tietämyksillä!  Kannattaa opetella vielä vaikka vanhempana hieman noita oikea oppisia venyttelyliikkeitä  ja lihaksistoa vahvistavia liikkeitä , näitä kun ei voi kukaan muu tehdä kuin ihan ite itselle.. suomalainen Tango sopii selkärangaltaan rautakangille, kokeile argentiinalaista... uuden oppiminen on aina alussa vaikiaa, mutta niinhän se vain on jotta ajankanssa oppii vaikka mitä...se on ihan itestä kiinni,

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:13
    • Kotkan poikii ilman siipii
    Vs: Re: Vs: Ottaa päähän.
    « Vastaus #54 : 30.07.2013 kello on 07:47 »

    Itsellä ottaa kupoliin kun pari vuotta takaperin rikkoutui kaksi välilevyä ja sittemmin ne on kuivuneet/kalkkeutuneet kovaksi. Alkuun tuo oli tosi paha ja pystynyt kävelemään ilman keppejä kun vasen jalka ei kestänyt astua yhtään ja molemmat pakarat oli tunnottomia & voimattomia. Akuutti vaihe vei 8 viikkoa että pystyi taas normaalisti liikkumaan. Tilanne selässä tuon osalta on kuulemma nyt stabiili, eli ei ole muuttunut viimeiseen puoleentoista vuoteen. Mutta tän episodin jälkeen ei käytännössä täysin kivuttomia päiv ole ollut. Ja aivan uudenlaiset jumit on tulleet kaveriksi, ehkä pysyvästi.
    Onneksi vältyim puukotukselta. Sitä kun aluksi heti ehdotettiin koska tilanne näytti niin pahalta. Hyvä tukilihaksisto ja notkeus kuulemma pelastaa paljon.
    Tosin entinen notkeus selän osalta on mennyttä.

    Sori kun tämä oli ikävä vastaus valittaa omia vaivoja kun toinen juuri tuskailee omiensa kanssa. Mutta selkäongelmat on (varsinkin miehillä) erittäin yleisiä. Ja oliko jopa niin, että joka viides kärsii jonkinasteisesta välilevy ongelmasta, kuten rappeuma, pullistuma jne.
    Pirullisiä kipuja ja erittäin paljon normi arkeen vaikuttavia juttuja.
    Mulla oli tuo vaihe ehkä 8 vuotta sitten,olin jopa parikertaa sairaalassa leikkaus tutkimuksissa mutta onneksi aina löyty sen verran tuntoa jalasta etteivät leikanneet. kipupolilta sain piikkejä selkärankaan ja söin sellaisia kielenalle laitettavia kipulääkkeitä.Vahvo ja olivat,ainut haitta niissä oli etten pystynyt nukkumaan lainkaan,olin pirteä kuin peipponen ja kauhiassa lääke pöllyssä.jos alko väsyttämään niin siitä tiesi että kohta koskee ja kovasti. mulla vaivat vähenivät kun sain töissä toisen merkkisen auton ja tietenkin harjoitin syviä vatsalihaksia  mahdottomasti.Nyt pystyn pilkkomaan puita ja kävellä tunnin lenkkejä ym. mutta aina selkää särkee enempi tai vähempi.Täysin kivutonta päivää ei ole,mutta olen jo oppinut elämään sen kanssa.Tänä päivänäkään en pysty ajamaan sillä mun vanhalla koslalla kuin parikymmentä kilometriä sen jälkeen alkaa selkäkivut..
    niin ja itse aiheeseen mua ottaa päähän kun molemmat polvet ovat alkaneet vihottelemaan,täytynee mennä lääkäriin jotta ehtis saada ne kuntoon ennen eläkepäiviä.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
    • Tyhmä
      • Urheilua aktiiveille
    Re: Ottaa päähän.
    « Vastaus #55 : 30.07.2013 kello on 14:54 »
    Mulla ei ole tarkkaa tietoa mistä tai miksi tuo ongelma tuli. Voi olla, että joskus nuorempana on sattunut jotain. Toki tietynlainen rasitus tässä urheillessa on voinut edesauttaa. Mutta lopullinen niitti tuli ihan tavalisena päivänä. Pihakurmikon leikkuu ja päälle vajaan tunnin lenkki, jonka aikana selkä alkoi hiljalleen kipeytyä ja pari viimeistä kilsaa kävellen kun jaloista alkoi hävitä tuntuma. Kotona suihkuun ja suihkun jälkeen en päässytkään enää kävellen pesuhuoneesta pois. Kontaten vaatteet päälle ja autoon. Selkänoja lähes vaakatasossa ajelin sairaalaan ja siellä seiniäpitkin päivystykseen pötkölleen. Pikainen alustava diagnoosi ja lääkettä kipuun. Kainalosauvat kouraan ja röntgenin (ct) kautta kotiin odottelemaan lääkärin diagnoosia. Parit levyt siis purskahtaneet pois välistä ja aiheuttaneet tulehdusta vastaavan tilan selkäytimeen. Ja niin edelleen.

    Ennen tuota olin selästäkin notkea, eli kylmiltään aina kämmenet lattiaan jalat suorina. Hieman lämmitellen lähes kyynärpäät lattiaan. Nykyisin sormenpäät tekee tiukkaa. Muutos oli totaalinen. Huonoina aamuina ei tahdo saada kenkiä jalkaan. Ja tässä mun lajissa meinaa olla vaikeuksia pyörän päältä hypätessä saada juoksukenkiä jalkaan kun ei selkä taivu.

    Kaikesta huolimatta tähänkin vaivaan liike on lääke. Uinti, pyöräily ja juoksu soveltuu hyvin mikäli ne eivät aiheuta kipua. Ja kun sitä ei ole niin olen harrastukseni pariin palannut heti kun pystyin. Ja mikä huvittavinta, ihan tuossa akuutissa kipuvaiheessakin pystyi uimaan aivan täydellä teholla vapaalla tyylillä. Taas rintauinti hävisi mun valikoimista tän selkäepisodin jälkeen. Niitä potkuja ei selkä siedä ollenkaan, joten olen jättänyt sen pois tyystin. Mutta muuten tehokas uinti vahvistaa hyvin keskivartalon lihaksia, ja pyöräily kovalla teholla vaikuttaa vatsalihaksiin. Ihan normi vatsaliikkeitä ei oikein kärsi tehdä, mutta leuanveto ja etunojat toimii hyvin kroppaa tukevia lihaksia vahvistamaan.

    Mutta kuten edellä, ei päivääkään ilman jonkinasteista kipua. Silti se kipu on kaukana siitä mitä oli kun tuolla selässä jotain tapahtui ja meni "jalat alta". Pysyviksi oireiksi jäi hieman turta pakara oikeassa jalassa sekä keskivarvas, jota aina kylmässä nykyään palelee!? Kaikkea sitä voi näköjään tulla. Ja kun mittarissa on vasta 39 niin mitä tässä vielä saa kokea?

  • Vieras
  • Vs: Ottaa päähän.
    « Vastaus #56 : 30.07.2013 kello on 15:10 »
    Pyöräily on yksipuolista  lihaksistolle, hyvä keuhkoille ja sydämmelle,  .pitkät juoksut rasittaa , en niin suosittele, uinti ja siinäkin kaikki eri lajit on oikein hyvästä.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
    • Tyhmä
      • Urheilua aktiiveille
    Re: Ottaa päähän.
    « Vastaus #57 : 30.07.2013 kello on 15:39 »
    Nyt menee multa hiusten halkomiseksi, mutta pyöräilystäkin on moneksi. Esim ns tempo-harjoitus: 20min kevyesti ja perään 3 * (5min 90%max vauhdista + 2min kevyesti) ja perään jäähdyttely. Tuollainen vetoharjoittelu ottaa vatsaan. Samaten mäkitreeni. Puhumattakaan maastoajosta. Mutta ymmärrän toki, että tässä tarkoitettiin "vain" pyöräilyä tasaisella vauhdilla kuntoilumielessä.

    Juoksu on keholle rasittavaa ja eritoten jaloille & selälle jos painoa on yhtään ylimääräistä. Mutta juoksu on kuntoa kohottavana liikuntana tehokas.

    Mutta kyllä ottaa päähän kun ei tästä hiton sairastelusta tunnu tulevan loppua!! Lääkekuuri on nyt syöty ja edelleen kun yhtään koettaa kovempaa puristaa niin menee henki tukkoon ja ei kulje. Pirullinen sairaus tämä hiihtäjien "suosikki" myko-plasma. Tulee ja menee ja taas tulee... Huh huh.
    Onneksi ei ole elanto kiinni liikunnassa ;)

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 3.09.2019 kello on 14:18
    • Volvo XC60 D3 2,4 aut 205hv Polestar vm2010
    Vs: Ottaa päähän.
    « Vastaus #58 : 30.07.2013 kello on 16:03 »
    Nyt just ottaa päähän tämä selkäsärky. Siis alaselkä aivan p*skana. Selässähän ei vika ole, vaan hierojan mukaan mun pakaralihakset on vaan niin jumissa että säteilee selkään ja aiheuttaa mm iskiastyylistä jalkasärkyää/vihlontaa..  :'(

    Kun ei tässä iässä tahdo enää päästä edes kävelemään... ???

    Mulla ne (lääkärit eivät edes tiedä) mistä kivut johtuvat, no sain "vähän" tehokkaammat kivunlievitys lääkkeet (sellaisia nappeja jotka laitetaan kielenalle sulamaan kuin nitrot konsanaan) aika pehmeässä pilvessä olen sen napin oton jälkeen, joskus pittää ottaa kaksikin ennenkuin kivut hellittävät sen verta ett voip yrittää nukkumista....8t lääkkeen oton jälkeen ei oo asiaa auton rattiin.
    Kummaa vain ettei viel oo muita kuvia otettu kuin tavallinen röntgenkuva, mut eihän siin pehmytkudokset edes näy :o :o noo jos sitä nyt syksyn/talven kuluessa saisivat paremmat (magneetti yms.) kuvat otetuksi ja sitten selviäisi kroonisen kivun syy....jos sille sitten enään voi muuta kuin 9mm buranan antaa Thumbd Thumbd

  • Vieras
  • Vs: Ottaa päähän.
    « Vastaus #59 : 30.07.2013 kello on 18:34 »
    Keli.

    Lääkärit ovat nykyään niin potilaidensa maailmasta erkaantuneita, että 10000 lääkäriä itämeren pohjassa olisi ainoastaan hyvä alku. Siksipä en nyt jaksa kirota niitä, kun menisi koko viikko hukkaan siinä.

    Keli on sirmakasta. Eilisillasta lähtien on tarjonnut välittömästi vettä, kun olen hiiviskelyt kohti uusinta hankintaani tinakuoriin pakatun kukkamullan alalla. Rassuulistan teolle sisätiloissa se sade ei mahtanut mitään, mutta voimaansa näyttääkseen lotisi katolla aina siihen asti, kun hiivin sisälle. Päästyäni nettiin, ikkunalauta hiljeni.

    Tänään olen kolmesti kokeillut ulosmenoa. Kahdesti suunnittelin katsastushenkilövir ka-asemamiehen lepyttämiseksi jarrujen säätöä. Kolmannella yrityksellä arvelin, että ehtisin edes kaksi valkoista heijastinta vaihtamaan ennen tiputtelua. No ei.

    Maksatteko minulle, jos jään sisälle? Kas tippakaan ei ropise ikkunaan, jos istun tässä ja kiukuttelen.  >:D