Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Lifepo4 ja EBL99
Masa matkailija:
--- Lainaus käyttäjältä: armas ujomieli - 21.04.2026 kello on 20:54 ---Itse pysyn lyijyakuissa mutta mitenkäs talvivaanari pärjäilee noilla lämmitettävillä laiffi akuilla.. Jollain varmaan jo vähän kokemusta🤔
--- Lainaus päättyy ---
Itsellä vaunussa kukkapaikalla talvella ja etäohjauksessa. Ei ollut lämmitystä alkuvuonna mutta lisäsin kun osat sattui löytymään hyllystä. Ei se lämmityksen puute haitannut. Kun näki että akku hyytyi ja sammui, ja pakkasta -15 vaunussa, laitoin latauksen päälle ja seuraili niin otti pientä tehoa muutaman tunnin kunnes kytki latauksen täysille, samoin seurailin kun oli lämmitys niin lähti heti lataamaan, lämmitys on termostaatilla akun kyljestä pohjamattoon. Akun soh ja soc säilyi samana, ei aiheuttanut mitään vahinkoa. Liekö pitkällä ajalla syntyy jotain muutosta ei tiedä.
Aakku:
Nyt kun on osaajia paikalla...
Miten toimii Victron MPPT säädin ja Victron DC/DC laturi samanaikaisesti? Olen lueskellut, että ne saa synkkaamaan VE.Smart-verkkossa. Elikä molemmat komponentit lataa akustoa, mutta eivät riitele, kun ne keskustelevat keskenään. Edellyttää softan kanssa yhteensopivia komponentteja.
Itsellä on nyt Ctekin DC/DC laturi, jossa on sisäänrakennettuna MPPT säädin. Akkua ladataan yhtäaikaa paneeleilta ja auton laturilta LFP moodissa. Tämä järjestelmä on kuitenkin paljon pienitehoisempi ja yksinkertaisempi.
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: Masa matkailija - 22.04.2026 kello on 07:51 ---Itsellä vaunussa kukkapaikalla talvella ja etäohjauksessa. Ei ollut lämmitystä alkuvuonna mutta lisäsin kun osat sattui löytymään hyllystä. Ei se lämmityksen puute haitannut. Kun näki että akku hyytyi ja sammui, ja pakkasta -15 vaunussa, laitoin latauksen päälle ja seuraili niin otti pientä tehoa muutaman tunnin kunnes kytki latauksen täysille, samoin seurailin kun oli lämmitys niin lähti heti lataamaan, lämmitys on termostaatilla akun kyljestä pohjamattoon. Akun soh ja soc säilyi samana, ei aiheuttanut mitään vahinkoa. Liekö pitkällä ajalla syntyy jotain muutosta ei tiedä.
--- Lainaus päättyy ---
Minä olen paljon arempi pakkasten suhteen...
Vaikka akuissa on termostaatit, jotka estävät latauksen pakkasessa, niin lämmitän akut aina +5 asteeseen ennen latausta. Lämpötilan tarkistan akuista BT välityksellä.
Suunnittelin myös akun alle sähkölämmitteistä mattoa, mutta arvelin sen hämäävän vain akun alareunassa olevia kahta termostaattia. Akun pohjan lämpeneminen laukaisisi akun latauksen, mutta akun yläosa saattaisi olla vielä jäässä. Siksi lämmitys on ilman ohjaamana yläkautta. Varmuuden vuoksi pakkaskaudella DC/DC laturi ja paneelit ovat oletusarvoisesti irti kytkettynä pääkatkaisijoilla.
Saattaa olla ylisuojelevaa, mutta en halua akkkujen ryytyvän osittaisestikaan pakkaslatauksesta.
Mika.T:
--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 22.04.2026 kello on 08:58 ---Nyt kun on osaajia paikalla...
Miten toimii Victron MPPT säädin ja Victron DC/DC laturi samanaikaisesti? Olen lueskellut, että ne saa synkkaamaan VE.Smart-verkkossa. Elikä molemmat komponentit lataa akustoa, mutta eivät riitele, kun ne keskustelevat keskenään. Edellyttää softan kanssa yhteensopivia komponentteja.
--- Lainaus päättyy ---
Toimivat yhtäaikaa ihan ilman tuota ve.smart verkkoakin. Toki kun tuohon lisää vielä sen smart shuntin jolla tekee ve.smart verkon ja yhdistää dc-dc:n ja mppt:n siihen niin kaikki kolme keskustelevat keskenään virta ja jännitearvoista.
SamiP.:
Jakokiskoa ja sulakkeita ei taida olla vielä mainittu. Ainakaan tässä topicissa. Siistiä ja varsin toimivaa jakokiskoa sulakkeineen saa myös samalla sinisävyllä:
https://www.suomenakut.fi/aurinkoenergia/victron-lynx-distributor-dc-jakokisko-290-x-170-x-80-m10/p/8719076057628/
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta