Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Kädentaito
teebasso:
Muuten , ihmettytyttää mikä nykyään mättää suomalaisessa maailmanmenossa. Onkohan pelkureiden aika koittanut? Mites talvi-ja jatkosodasta ja myöhemmistä ajoista olisi selvitty puhumattakaan aikaisemmista ajoista ilman ennakkoluulottomia ukkoja ja myöskin akkoja.Jotka joutuivat ratkomaan arkipäivän ongelmia itse.Ei periferiassa voinut harkitakkaan luvanvaraisen ammattimiehen kutsumista suorittamaan määrätynlaisia töitä. Ite niistä piti selviytyä. Niin myös tänään on tilanteita jolloin apua ei ole saatavilla.On vain selviydyttävävä. Asioita jotka on luvanvaraisesti hoidettavia sattuu usein myös nykyään.On hyvä pitää kädentaitoa yllä ja kun nykyään on helppo ottaa selvää oikeista tavoista ja metodeista niin suoriutuminen ei ole edes riskaabelia . En oikein ymmärrä kaikkea " jarruttamista" lainsäätäjän taholta.Liekö lisensseistä saatava maksu menevän edelle kansalaistaidon. Viime keskustelut kaasu- yms.luvanvaraisista töistä osoitti sen että
noudatentaan vain lainsäätäjän argumenttejä kriteerittömästi. Sellainen menettely tappaa kaiken moniosaajien touhuilun.En tietty kehoita ketään kansalaistottelemat tomuuteen,mutta järjen käyttö on kai sallittua.Jos johonkin hommaan ryhtyy,ja jos epävarmalta tuntuu , nin nykyään on helppo ottaa asioista selvää.PölhöKustaid en ei kannata ottaa osaa kuin korkeintaan yhteislauluun. Tämä tarkoittaa että jos et ymmärrä,niin älä yritä!
teebasso:
Ps. Ylläoleva vain keskusteluun! Jos olet "ns.tumpelo" etsi sopiva Simo joka neuvoo! Sinustakin voi tulla DIY mies tai nainen! Osaaminen on suosieltavaa kansalaistaitoa! Näin omataitoisuus kunniaan vaikka herkkähipiäiset hermostuvat . Nim. Ei suurempia räjäjähdyksiä 50 vuoteen!
ihaa:
Nykyään monella on vapaa-aika tärkeämpi ja monelle työlle työnhinta on niin edullinen että kannattaa teetättää se ulkopuolisella mutta kyllähän asiaa puhut, uusavuttomuus kun on lisimään päin. Vanhan kansan seppä ja sekatyömies ovat nykyään harvinaisuutta.
sipu:
omasta mielestäni osaan aika hyvinkin
muutamia asioita kuten kutoa ym käden taitoja ,köökki hommat luistaa laidasta laitaan ym..
mutta olen vakaasti sitä mieltä
että ne jotka osaa minua paremmin monia muita hommia
niin mieluusti siitä työstä maksan osaavalle ammattilaiselle ...
enkä siltikään tunne itseäni
uusavuttomaksi :)
Ossi66:
Minä olen mielestäni teebasson kuuluttama TI-mies, vaimon mielestä olen sitä liikaakin.Teen aina kaiken ensin itse, jos pystyn, mm. voin korjata nykyauton siltäosin kuin mittalaitteet ja työkalut riittää. Voin myös tehdä vaikka perushuonekaluja kotoa löytyvillä työkaluilla. Esimerkiksi vesihanan vaihto tai hanan osien vaihto onnistuu kotona omilla tarveaineilla ja työkaluilla. Olen koulussa yleisjaksolla harjoitellut myös sähkötöitä, joten olen asennellut yhteen taloon ja autotalliin sähköjä johtojen vedon ja rasia-asennusten osalta.Mielestäni en ole tyhmäkään, joten sähköasennukset olen lopettanut tuossa kohdassa ja odotellut luvat omaavan ammattilaisen paikalle. Ammattilainen on tehnyt asennukset ja itse olen samalla asentanut pistorasioita ja katkaisimia - hänen ohjeillaan ja valvonnassa, jolloin vastuu on ammattilaisella. Naapuriin kävin vaihtamassa uuden pesualtaan ja allaskaapin. Irrotin hanan ja asensin kaikki paikoilleen, mutta jätin hanan putket kytkemättä takaisin. Oli sovittu että naapuri tilaa "oikean asentajan" tekemään kytkennän. Nyt minulla ei ole vastuuta siitä jos naapurilla sattuu joskus vesivuoto ja vakuutusyhtiö kyselee vastuukenkilöitä.Jo s pitää tehdä luvat vaativia asennuksia, on vakuutusten kannalta parempi että tekijällä on luvat kunnossa.
Jos olen tästä syystä jonku mielestä tumpelo, voin sanoa vasta-argumenttina näin ajattelevan olevan tyhmä. Jos henkilö ei ymmärrä tyhmyyttään tai pelaa ymmärryksestä huolimatta riskillä, ei sitä voi pitää puolustuksena.
Edit: "vesivuoto" korjattu ja r lisätty
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta