Tekniikkakeskustelut > Kori ja alusta

Vaaralliset renkaat?

<< < (3/4) > >>

Aakku:
Riippuu myös pakun käyttötarkoituksest a...

Mulle myytiin aikoinaan uusi LiteAce, johon sai itse määritellä kantavuudet. Otteeseen tuli pieni kokonaispaino, joten siinä sai olla henkilöauton renkaat. Retkipaku VW Transporter-Westfaliassa oli myös vaihtoehtorenkaat otteessa ilman C-vaatimusta. Painavammassa pakussa C-renkaat lienevät kuitenkin pitkäikäisemmät.
Minusta laki on aina yksiselitteinen ja vakuutusyhtiöiden omat tulkinnat lienevät lainvastaisia, jos autossa on ollut lain mukaiset renkaat.
Miten sitten sähköautot, joissa on suurempi massa, kuin monessa pakussa. On olemassa sähköautoille kehitettyjä renkaita, mutta kaiketi niissäkin ainoastaan renkaan kantavuus on laissa määräytyvä vaatimus painon osalta.

Pate:
Minulla on Jumpyssa nämä Goodyear kumit.
Ei ole C-renkaat mutta kantavuusluokka 102 riittää katsastusmiehen mukaan.

https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/goodyear/vector-4seasons-g3/215-65-r16-102h-1197511?adref=%2Frenkaat-auto%2Fgoodyear%2Fvector-4seasons-g3%2F%253Fgbraid%253D0AAAAADA870WppdsmoUPeQzBnD39LqhDps%2526gclid%253DCjwKCAjw3_PCBhA2EiwAkH_j4uIbipXbZc53ZjzQ_IwqzHFevGX9AVoQCAjp-TstpQcutnMQMA1qvxoC2aIQAvD_BwE&_gl=1*1ujbj40*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAjw3_PCBhA2EiwAkH_j4uIbipXbZc53ZjzQ_IwqzHFevGX9AVoQCAjp-TstpQcutnMQMA1qvxoC2aIQAvD_BwE&gbraid=0AAAAADA870WppdsmoUPeQzBnD39LqhDps

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: Pate - 27.06.2025     kello on 08:12 ---Minulla on Jumpyssa nämä Goodyear kumit.
Ei ole C-renkaat mutta kantavuusluokka 102 riittää katsastusmiehen mukaan.

--- Lainaus päättyy ---
Kumpi tuossa on sitten määräävä tekijä...?

Mulla Scudossa otteessa on merkintä 215/60 R16C 103. Suurin akselimassa on kuitenkin 1700 Kg, joten 102 sen mukaan riittäisi.
Onko nuo GoodYearit muuten hiljaiset ja hyvä ajaa?

Pate:

--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 27.06.2025     kello on 08:38 ---Kumpi tuossa on sitten määräävä tekijä...?

Mulla Scudossa otteessa on merkintä 215/60 R16C 103. Suurin akselimassa on kuitenkin 1700 Kg, joten 102 sen mukaan riittäisi.
Onko nuo GoodYearit muuten hiljaiset ja hyvä ajaa?

--- Lainaus päättyy ---
Kyllä nuo hyvät on mielestäni.
Ja yllättävän hyvä pito talvikeleilläkin.
Noilla ajellaan ympäri vuoden.
Alla Jumpyn akselitiedot.

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: Pate - 27.06.2025     kello on 08:56 ---Kyllä nuo hyvät on mielestäni.
Ja yllättävän hyvä pito talvikeleilläkin.
Noilla ajellaan ympäri vuoden.
Alla Jumpyn akselitiedot.

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

--- Lainaus päättyy ---
Ihan samat massatiedot on Scudossakin...

Sehän on lähes identtinen auto. Erikoisehdoissa kuitenkin on kirjoitettu näin. Kuinka määräävä on "Erikoisehdot"?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View