Sivuja: [1] Siirry alas
Kiitos! Auttaa siinä että nyt näkee että seuraava malli on ihan erilainen!Tai tässä tapauksessa edellinen vuosikerta.
Tämä on kolmas kerta kun minulla on se vanhempi malli. Nyt on 2005 malli 550 km:n päässä tullut juuri korjatuksi. Pakko vaan uskoa että ovat ihan erilaisia tässä suhteessa. Ei siis olisi yhtään auttanut vaikka se olisi ollut tässä vieressä kuten 1 v sitten. Silloin pystyin vapaasti vaihtamaan käsijarruvaijerin etuosaan ja käsijarrukahvakonei ston. Olivat täysin samanlaisia ulkoisesti. Mutta takajarrut erilaiset. Mutta miten saat kannen viimeisen vaiheen auki? Kun ei näy sitä kahvaa josta vapautetaan pellin alta? Se on minulla kyllä vielä tässä 99 mallissa. Samoin kuin seuraavassa faceliftin mallissa. Se malli taisi päättyä vasta 2007. eli 2003-2006. Kokeilinpa sitten työntää meisselillä. Iskin pajavasaralla. meisseli tuntui uppoavan. Mutta ei kuulunut vapautusklikkausta. Ilmeisesti metalli on liian pehmeää ja se tosiaan upposi eikä siirtänyt jumiutus-tilasta vapaille vesille! Ainakin näyttää siltä että siinä on nyt koloa missä ei aiemmin ollut. En ymmärrä? Miten se voi liikkua minuun päin puoli cm (kun kiskoin L-puikolla) ja vaimo voi kahvalla liikuttaa sen takaisin. Mutta ei siitä eteenpäin niin että kansi aukeaisi? Jos ei se kerta ole jumissa ulospäin niin miksi sitten sisäänpäin vedettäessä? Käytin tarkistuskameraa alhaalta päin työntämällä sen tikun päässä sivusta käsin sulkevan silmukan luo. Kuvat sieltä eivät siis ole peilikuvia eikä alhaalta päin otettuja. Kuten oli kun edestä päin aluksi raotin kantta sorkkaraudalla ja työnsin kameran ylöspäin. Aika toivoton olo. Autolla ei uskalla lähteä mihinkään pidemmälle. Jos se ei käynnisty tai tarvitsisi lisätä jotain, matka loppuu siihen kun kantta ei voi avata. Eikä voi viedä katsastukseen.(heinäkuun loppuun mennessä) Vaikka sen takia tämä ongelma tuli kun vein päästömittaukseen muka 'halvalla'. Jos olisin yrittänyt avata sen kaverin luona kun hän hitsasi autoa päivän, hän olisi saanut sen auki ja hitsannut silmukan uudelleen. Saahan sen silmukan poikki kun olen 2 cm:n päässä siitä. Mutta sitten meikäläinen ei kyllä saa kantta pysymään kiinni. Eli yhtä kaikki sillä ei ajeta sen jälkeen. Kiitos silti! Sorry, näkyyhän se punainen kahva alhaalla. Mun kuva ei ollut kokonaan auki.
Muuten. Mikä oli tuon autosi merkki, Stara?
Tuli kaveri apuun, 500 km:n päästä. Aherrettiin 2 t. Viimein hän keksi nousta 'seisomaan' konepellille. Toinen jalka penkillä. Nyt tuli painoa niin paljon että kun kiskoin vaijerista, se alkoikin liikkua. Ja kannen sai auki.
Rakenne samanlainen kuin Staralla. Päin vastoin kuin Ducato 2 mallissa, tässä ei kuulukaan ääntä kun vaijerin kiskonta etenee. Ei ole mitään lukitusasentoa jonka jousi vapauttaisi. Kuvissanikin näkyvä vaakatason 'palkki'(sininen viiva, kuva 3-3 ja kuvassa 1lukko_kiinni_reiän _läpi.jpg lukkosilmukan takana näkyvä vaakatason metallikaistale) on se ratkaiseva tekijä. Ehkä se olisi heti auennut kun olisin painanut sitä meisselillä ja toinen kiskonut vaijerista. Olin jo aikeissa hajottaa pellin ja hakea uuden tilalle. 500 km:n päästä. Siellä sisemmässä pellissä on reikä johon sopii ruuvimeisseli, 2-3 cm lukkolenkin sijaintikohdasta. Luulen että siitä kohti kun tekee toisen reiän ulompaan peltiin, saa meisselillä painamalla papukaijanokan vapauttamaan otteensa lukkolenkistä. Sen kärki kun osuu juuri reiän kohdalle ja se on tarkoituksella siihen tehty jo tehtaalla. Se vaakapalkki on kyllä omituinen kun vaijerista kiskottaessa se ei liiku mihinkään. Miksi se siis yhtäkkiä jumitti kaiken, yhden paiskomisen seurauksena? Sehän painuu alaspäin kun kannen paiskaa alas. Se antaa periksi silloin, mutta jousi palauttaa sen heti takaisin. Silloin lukkolenkin sisäpuolella. Eli sekä se että papukaijanokka sulkevat lukon kiinni. Oli miten oli, jatkossa on hyvä syy kieltää kaikenlainen kannen paiskominen. Se aukeaa aina kahvasta vetämällä jos se ainoastaan painetaan kiinni. Ja uudemmissa malleissa onnistuu työntämällä meisseli läpiporatuista pellin kohdista ja kampeamalla lukitus auki. Entiwanhaan suhtauduin epäillen tuohon Viiatin mekanismiin.
Sidoin siihen pätkän rautalankaa, josta sai kannen auki, jos vaijeri ei toiminut. Sivuja: [1] Siirry ylös
|