Tekniikkakeskustelut > Karavaanarin elektroniikka

Lumonite Vector otsalamppu

(1/4) > >>

seppoko:
Minulla on otsikon mukainen otsalamppu, jossa luulen olevan 18650 Li-Ion akun. Sen pystyy lataamaan induktiivisesti. Sitten mulla on toinen otsalamppu, jossa sama akku, joka tyhjeni eilen. Muuta laturia minulla ei kuin  tuo otsikon lampun systeemi. Enkä hetikään ajatellut hankkia muuta niin vähäisen käytön takia.
Kysymykseni kuuluukin voiko tuota Lumenitea avata, että voisin sillä ladata tuon tyhjän akun.
Toinen mahdollisuus mielestäni on, että voisiko USB-laturilla ladata tuota? Ottaisin laturin piuhan, jonka pään hajoittaisin ja etsisin oikeat johtimet. Onko 5V 3,7V:n akulle liikaa

megaman:
Tekoälyn lyhyt vastaus:

Älä yritä ladata 18650-akkua suoraan USB:n 5 voltilla ilman kunnollista latauselektroniikka a. Se on turvallisuusriski – liiallinen jännite voi ylikuumentaa akun ja pahimmillaan aiheuttaa tulipalon tai räjähdyksen.

Yhteenveto:
Älä lataa akkua suoraan USB:stä. Älä pura Lumenitea ellei ole pakko. Hanki mieluummin halpa TP4056 tai muu 18650-latausmoduuli – sillä hoidat latauksen turvallisesti ja helposti.

seppoko:
Kiitos tästä. Pitänee vielä kysellä olisiko
 paikkakunnalla jollakin laturi lainattavaksi tai vaihtaa tyhjä akku täyteen kohtuullista korvausta vastaan.

Aakku:
Oliko tässä kysymyksessä irto 18650 akun lataus...?

Itselläni on käytössä 18650 latureita, joilla lataan otsa- ja taskulamppujen akut. Pari pelkästään älylatausjohtoakin on käytössä.
Suoraan ilman älyä ei uskalla ladata. Otsalampussa on todennäköisesti latausliitäntä. Jos siinä on USB liitäntä, niin todennäköisesti akkukotelossa on myös äly mukana.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=18650+laturi

mjo33400:

--- Lainaus käyttäjältä: seppoko - 21.04.2025     kello on 10:09 ---Minulla on otsikon mukainen otsalamppu, jossa luulen olevan 18650 Li-Ion akun. Sen pystyy lataamaan induktiivisesti. Sitten mulla on toinen otsalamppu, jossa sama akku, joka tyhjeni eilen. Muuta laturia minulla ei kuin  tuo otsikon lampun systeemi. Enkä hetikään ajatellut hankkia muuta niin vähäisen käytön takia.
Kysymykseni kuuluukin voiko tuota Lumenitea avata, että voisin sillä ladata tuon tyhjän akun.
Toinen mahdollisuus mielestäni on, että voisiko USB-laturilla ladata tuota? Ottaisin laturin piuhan, jonka pään hajoittaisin ja etsisin oikeat johtimet. Onko 5V 3,7V:n akulle liikaa

--- Lainaus päättyy ---

Oikea jännite on 4,2 volttia DC.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View