Tekniikkakeskustelut > Sähkölaitteet

Talvisäilytys

(1/6) > >>

Juha k:
Pitäisikö matkailuautosta kytkeä hupiakun kaapelit irti talven ajaksi vai onko parempi vain esim.kerran kuussa tökätä sähkökaapeli auton seinään varmistamaan että akut pysyy kunnossa,samalla on arveluttanut että jos hupiakku on seisokin aikana reilusti tyhjentynyt niin kuinka hallaa se tekee sitte asunto/ auton laturille ku se käynnistetään talven jälkeen.Mulla auto seisoo vuokratussa lämpimässä tilassa jonne syksyllä vien ja kohta taas haen jonne mulla ei talven aikana ole pääsyä niin hiukan aina huolettaa kuinka harrastus välineet talviunillaan pärjäilee.

Karabiilisti:
Ajoakkukin kannattaa muistaa.... on sama kuin hupiakkukin että pitää ainakin varmistaa ettei mene tyhjäksi.
Kaapelit irti tai sitten latausta silloin tällöin.
Itellä pihasäilytyksessä ja ajastimella piuha kiinni. Lataa päivittäin tunnin verran.
Eka ajoakku kesti 17 vuotta ja hupiakkukin oli vielä voimissaan kun vaihdoin 13v joten ei tuo välttämättä huono menetelmä ole.....

Juha k:
No hyvin on kestänyt,mulla toinen asuntoauto menossa nyt ja vielä tutustumisvaiheessa,ensimmäinen tuli tutuksi tavoiltaan ja hyvin pärjättiin,tämä viime syksyinen uudempi tulokas on toisemoisella laturilla ja siinon enempi toimintoja  niin sillä kyselen...

Aakku:
Jos lataamaan ei pääse koko talven aikana, niin akkukaapeli irti...

Ajoakku menee kuukaudessa niin vajaaksi, että alkaa vaurioitua. Hupiakkukin tyhjenee, riippuen siitä, kuinka paljon on uinuvia laitteita kytkettynä.
Mulla on tapana ladata jokainen akku kerran kuussa. Kiinni olevissa akuissa on alijännitteestä varoitin.

Tietis:
No, minä olen ihan aloittelija. Ensimmäinen matkailuauto ja sen kolmas talvi menossa vasta.

Mulla on auto talvisäilytyksessä kotipihalla. Talvellakin reissataan, tosin selvästi vähemmän kuin kesäkaudella. Suunnilleen kerran kuussa olen sen ajanut kunnolla lämpimäksi, jos sattuu niin että reissujen väli venyy.

Näistä lähtökohdista auto on pihalla koko ajan verkkovirrassa kiinni. Siellä on 12V sähkönkuluttajia päällä ja lisäksi 230V jyrsijäkarkotin ja kosteusmittarilla ohjattu kuivanapitolämmitys .

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View