Tekniikkakeskustelut > Karavaanarin tietotekniikka

Nauhoittava karttaohjelma?

(1/3) > >>

Aakku:
Onko PC:lle tullut mitään nauhoittavaa karttaohjelmaa AutoRouten jälkeen...

AutoRoute on mulla edelleen ollut käytössä, mutta se ei ole päivittynyt varmaan vuosikymmeneen. Hyvä softa kuitenkin. Nauhoitus päälle ja ajamaan. Näkee suunnilleen, mihin mennään ja illalla voi tallentaa ajetun reitin tiedostoksi. Kartat on vain vanhentuneet, mutta ei sillä ole tarkoituskaan navigoida. Toimii ilman dataa kuitenkin GPS:n avulla. En tiedä, toimiiko edes enää nykykoneissa.

Mikä tilalle? Mistään en löydä nauhoittavaa karttaohjelmaa Windowsille. Kännykkään niitä saa, kuten nauhoittava "maastokartat" ja "Komoot" retkeilysofta. Maastokartta apista en kuitenkaan ole saanut / osannut siirtää nauhoitettuja reittejä PC:lle.
Saako Googlemapsiin jotenkin GPS sijainnin ja nauhoituksen PC:lle? Joissakin Youtube pätkissä olen nähnyt nauhoitetun reitin kuvattuna, mutta milläköhän karttasovelluksella lienee tehty?

HiTec:
Itse käytän kännykässä Fuelio sovellusta. Tuohan on varsinaisesti tarkoitettu mm. polttoainekulujen tilastointia varten, mutta se osaa myös nauhoittaa kaikki ajamiset GPS:n avulla. Itselläkin vieläpä niin että kun phone yhdistyy auton HF-radioon, niin se alkaa nauhoittamaan ajoja auton lokiin ja jos yhdistäminen tapahtuu BT-kypäräpuhelimeen, niin lokitus menee prätkän ajokirjanpitoon. Se miten tuon tiedoston sitten saisi PC:lle, niin... No eipä ole koskaan vielä ollut tarvettakaan :-X

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: HiTec - 17.01.2025     kello on 18:31 ---Itse käytän kännykässä Fuelio sovellusta. Tuohan on varsinaisesti tarkoitettu mm. polttoainekulujen tilastointia varten, mutta se osaa myös nauhoittaa kaikki ajamiset GPS:n avulla. Itselläkin vieläpä niin että kun phone yhdistyy auton HF-radioon, niin se alkaa nauhoittamaan ajoja auton lokiin ja jos yhdistäminen tapahtuu BT-kypäräpuhelimeen, niin lokitus menee prätkän ajokirjanpitoon. Se miten tuon tiedoston sitten saisi PC:lle, niin... No eipä ole koskaan vielä ollut tarvettakaan :-X

--- Lainaus päättyy ---
Joo, kännykkään saa vaikka mitä, mutta saako PC:lle...?

Saisi edes siirrettyä kännykästä, niin sekin olisi jo auttava asia. Kännykästä saan kyllä tallennettua nauhoitukset pilvipalveluun, mutta ne on katsottavissa vain kännykän apissa.

HiTec:

--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 17.01.2025     kello on 18:44 ---Saisi edes siirrettyä kännykästä, niin sekin olisi jo auttava asia. Kännykästä saan kyllä tallennettua nauhoitukset pilvipalveluun, mutta ne on katsottavissa vain kännykän apissa.

--- Lainaus päättyy ---

Katselin just tuota, niin Fuelio tuottaa mm. GPX-tiedoston jokaisesta ajosta Google Driveen ja sen lisäksi tuolta saa ulos CSV-tiedoston, jossa onkin sitten se ihan koko datadumppi ko. ajoneuvosta tankkauksineen, ajoineen, kaikkineen.

88k5:
Joskus vuosia sitten jaksoin pulata .gpx -tiedostojen kanssa. Mulla Garminin navigaattori piirtää sitä kun Ecoroute on päällä.. pitää tietty osata kaivaa ko. tiedostot laitteesta. Samoin gps-loggeritkin tallettavat tuohon muotoon usein - tai ainakin on konvertoitavissa. Ajonopeuksia pitänyt välillä selvittää patkissa. Gpx:n voi sitte avata vaikka google Earthissa tms..

Vaan on helponpaa nyjyään kun käyttää google mapsia, niin aikajanana jää reitit ja paikat talteen omalle tilille. Jopa aijopäiväkirjana pitänyt, jotta muistaa laskuttaa kilsat  ;D
Ihan riittävän tarkka vaikka oikookin paljon. Asetuksista kait kiinni kuinka usein tallettaa sijaintia, ja dataa palaa sitä mukaan..

Sitten kun kuvatkin (kännystä) tallettaa samaan pilven (Drive), niin yhdistelee paikat, kuvat, matkat jne kyselemättä.. 

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View