Kirjoittaja
Aihe: Hyvä kitkarengas vs huono nastarengas, käytännön testi (Luettu 3803 kertaa)
« Vastaus #31 : 12.10.2024 kello on 21:47 »
Minä kerroin omani, siis ne olivat talvisiin keleihin kitka mahd suuri, lisäksi vähempi arvokkaina pidän mm. kulutuksen lisääntymistä, melua, vaikutusta ohjattavuuteen, kulutuskestävyyttä ja lopullista hintaa.
No niin, tulihan sieltä sinullakin myös niitä muita kriteereitä ja " Kuinka se pitää kriittisissä tilanteissa on tärkeintä" lieveni mahdollisimman suureen kitkaan. Tuosta ekasta kommentistasi meinaan sain ainakin minä käsityksen että se on tuo kriittisen tilanteen pito, vain sitä markkinoiden parasta ja hinnalla millä hyvänsä. No tästä tietty päästään niihin omiini, joka jo lähtökohtaisesti on siis kitka-perheen tuote, nastoja en autoni alle halua, en ole halunnut enää yli 20v, niin miksi haluaisin nytkään, olen vain todennut ne aivan riittäviksi omiin tarpeisiini. Samaten olen silleen fixautunut että talvirengas on aina vain ja ainoastaan Nokialainen. No tuostahan ei sitten enää hirveän montaa vaihtoehtoa jääkään Toki tässä on takana paljon omiakin kokemuksia muistakin merkeistä, kuten joskus junnuna nastoistakin jne. ja tuohon em. fixaatioon olen siis päätynyt.
« Vastaus #32 : 12.10.2024 kello on 22:12 »
kyllä ajo tapa ratkaisee paljon, koiran kanssa talvella kävellässä huomaa että moni tulee risteykseen abs raksuttaen ja lähdetään luistonesto raksuttaen. näillä ihmisillä on aivan sama mitä renkaita on alla kun luotetaan vain avustavaan tekniikkaan.
« Vastaus #33 : 13.10.2024 kello on 09:01 »
kyllä ajotapa ratkaisee paljon
No sehän on tässä kaiken A ja O. Kuskin pitää tietää mitä siellä auton alla on ja sovittaa se ajotapansakin sitten sen mukaan, miten esim. rengastus toimii kyseisessä kelitilanteessa. Ennakointi ja lukuisten asioiden huomioiminen liikenteessä antaa jo varsin hyvät mahikset päästä itsekin perille kommellusitta. Ja tässä kohtaa olen itse kokenut tuon prätkän todella opettavaisena, sillä se "muistutus" tuolla liikkuessa kun tarkoittaa käytännössä ihan aina suurta fyysistä kipua, olit itse tilanteessa sitten oikeassa tahi väärässä, aina sattuu. On siis pakko omata jonkinlainen survival-asenne täällä pk-seudun ruuhkissakin päristellessään ja kaikki nuo opit selkärankaan päästyään on sieltä hyödynnettävissä myös autoillessa, tai forumiin sopivammin myös caravanaillessa vaunu perässä, oli alla sitten kitkaa tahi nastaa
« Vastaus #34 : 13.10.2024 kello on 09:38 »
vähän aihetta sivuten.. mutta muistikuvani kitkarenkaista talvella, on jostain 20vuoden takaa, on että kaarteessa kun kitka ei jaksa enää pitää niiin se vaan irtoo ja sit mennään eikä mikään pidättele.. onko renkaat edelleen tuollasia? nastahan valuu ja rapisee ja ei irtoo ihan niin äkisti
en pysty kuvitteleen kyl kuin nastaa omassa kämpperissä, kun taas Volvossa voisin kuvitella olevat kitkat kun ajonavustimet on niiin tehokkaat
« Vastaus #35 : 13.10.2024 kello on 10:51 »
Puuttuu tutkimus eri tyyppisten renkaiden vaikutuksesta lumipäällysteiseen maanpintaan. Lämpötila vaikuttaa paljon kuinka liukkaaksi tie muuttuu. Osa renkaista tamppaa ja kiillottaa lumikerroksen, osa raapii tehokkaasti lumi/jääpinnan rikki saaden edes hiukan pitävämmän kontaktin. Samoin puuttuu eri renkaiden kulumisvaikutuksen arviointi/tutkimus. Esitän kysymyksen: Missä olosuhteissa kukin rengaslaatu on parhaimmillaan ja missä heikoimmillaan? Mihin perustuen, ilman mutua?
« Viimeksi muokattu: 13.10.2024 kello on 11:59 »
« Vastaus #36 : 13.10.2024 kello on 12:04 »
vähän aihetta sivuten.. mutta muistikuvani kitkarenkaista talvella, on jostain 20vuoden takaa, on että kaarteessa kun kitka ei jaksa enää pitää niiin se vaan irtoo ja sit mennään eikä mikään pidättele.. onko renkaat edelleen tuollasia? nastahan valuu ja rapisee ja ei irtoo ihan niin äkisti
en pysty kuvitteleen kyl kuin nastaa omassa kämpperissä, kun taas Volvossa voisin kuvitella olevat kitkat kun ajonavustimet on niiin tehokkaat
Kyllä tuo muistikuva pitää paikkansa...kun pito kitkoilla loppuu niin kuuluu vaan suhinaa ja mennään sinne minne fysiikan lait ohjaa...
« Vastaus #37 : 13.10.2024 kello on 12:49 »
Olihan tuo "testin" tulos tiedossa, kelläpä ei. Mutta kun täällä keskimääräinen tienpinta on lumipolanteinen tai paljas, niin valinta oli uudet kitkat, kun nuo 9v nastat piti laittaa menemään. Ne muutamana päivänä jäiset tiet kyllä pärjää. Kerran ollut kitkat kun "tehokkaaseen" 3l v6 toyotaan piti saada äkkiä talvikumit ja löytyi vanhat kitkat, niilläkin pärjäsi, risteykset oli joskus hankalia, mutta niin ne on nastoillakin, jos sopivasti jäätyy.
|