Noniin, tämähän lipsahti väärälle alueelle, piti olla vaunuprojekti.
Lisäksi mulla on jotain ongelmia, kun välistä en voi lähettää viestejä ollenkaan.
Lisäksi mulla on jotain ongelmia, kun välistä en voi lähettää viestejä ollenkaan.
Sivuja: [1] Siirry alas
Noniin, tämähän lipsahti väärälle alueelle, piti olla vaunuprojekti.
Lisäksi mulla on jotain ongelmia, kun välistä en voi lähettää viestejä ollenkaan. Onko eristeenä styroksi jos on niin turha sitä on kuivatella. Suosiolla kuivaa tilalle.
Komppaan tässä että jos styrox ja läpi kastunut niin ei kuiva itsestään. Oma projekti ollut nyt pian 2v lämpimässä (ympäri vuoden) ja kostuneet paikat avattuna, vieläkin vesimärkää jos ottaa palan ja puristaa. Sellaista oon miettinyt että mitähän imuri tekis, saisko sillä vedet ulos styroxin uumenista?
Kokeilin keväällä, imurin upotin styroksin ja annoin imutella muutaman päivän. No styroksi tuntui kuivalta mutta kun sitä irroitti ulkoseinästä, niin pinta oli kuiva mutta ulkoseinä pinnan ja styroksin välissä helmeili vesi.
Nyt kerran sulla on kattopelti poissa niin helppo tehdä katto uusiksi. Eristeenä on styroksi. Eriste ei ole kuitenkaan "uinut" vedessä, niin ei oikeastaan ollu märkä. Vain styroxin pinta oli kostea ja lyhyt pätkä kattorimaa. Joku innokas olisi purkanut koko vaunun, mutta minä laiskana vain avasin pienen pätkän. Kuivattelin, uusin pätkän kattorimaa ja laitoin alumiinipellin päälle paikaksi.
Tämä foorumi ei oikein toimi minulla, vaan tulee virheilmoituksia, niin ei oikein pysty kirjoittelemaan enempää. Korjasin siten, että liimasin Cascon polyuretaaniliimall a ensin 30x30cm kokoisen alumiinipeltin eristeen ja kattoriman päälle. Sen päälle laitoin butyylimassaa ja taitoin alkuperäisen kattopellin päälle ja nidoin kiinni kattorimaan. Sitten koko komeuden päälle 40x40cm alumiinipelti sikaflex 221:llä.
Vaurio paikka on katossa seinän vieressä. Pitää laittaa kulmalista takaisin vähän reilummalla butyylimassalla, ettei tuohon saumaan jää veden mentävää rakoa. Käytin 0.7mm vahvaa korjauspeltiä, joten eihän se paljon korkeammaksi tule. Paikka kuperaksi, kun oli aika kova paino liimauksen aikana ja pelli painui syvemmälle reunoilta kuin keskeltä kattoriman kohdasta. Liitteenä kuva lähtötilanteesta. Ovi on renkaiden takapuolella ja vaunua on vedetty kohtuu paljon. Näitä isojahan ei vetämiseen ole tarkoitettu ja vaunu on nitkunut ja natkunut sieltä ja täältä. Oven yläreunassa molemmin puoli on seinäpellissä vekit, jotka tuntuu pikkuhiljaa kasvava. Olen vekkejä paikannu muutaman kerran, ettei kosteus pääse sisälle. Oven päällähän on seinää ehkä vain 25cm, joten aika heikko paikka, jos seinä joutuu ottamaan vastaan perän pompottelut. Oven päälle sisäpuolelle on jo aiemmin laitettu 12mm vaneri ja lyöty 20x80 lauta oven viereen tueksi (ettei seinä pullistu).
Nyt samassa remontissa liimasin Sikaflexillä 52x135cm kokoisen 1.5mm alumiinilevyn (oven kohdassa tietysti matalampi) oven yläosan ympärille. Ennen liimausta kiinnitin hakasilla alkuperäisen seinäpellin puurimoihin. Sileä pelti ei ole ollenkaan pahannäköinen, mutta väri meni aika pahasti vikaan. Hain IKH:lta vain perusvalkoista puolihimmeänä, mutta sävyttämällä olisi tietysti tullut fiksumpi. Äkkiseltään vaunu vaikutti valkoiselta, mutta yllättävästi onkin harmaan puolella. Samalla tuli suhautettua takapuskuriin uusi maali, kun oli mennyt kovin törkysen näköiseksi. Toisessa kuvassa näkyy myös sähköliittimen suojakansi. Sehän oli kanssa mennyt rumaksi kuten oven kahva. Patapalla sai aika hyvän näköiseksi, kuvassa näkyykin puolilsi puhdistettuna. Putsaamisen jälkeen laitoin umpioiden kiillotukseen tarkoitettua vahaa päälle. Saas nähdä, kuinka kauan pysyy siistinä. Nyt foorumi toimii niin hienosti, ettei malta olla kirjoittamatta lisää. Alunperin mulla oli paljon kysymyksiä, mutta kun kysymykset ei suostunut lähtemään, tein omat ratkaisut ja nyt kerrotaan vain lopputuloksista.
Kerrotaan vielä tuosta kattovaurion synnystä. Tääläkin on jossain juttua kyseisen vaunun nitkahtamisesta. Ulkoseinät oli irronnut väliseinistä, minkä vuoksi ulkoseinä on pullistunut ja päässyt painumaan lokasuojien kohdassa, kun ei ole lattiaa tukena. Tällöin annettiin ohje, ettei tuosta vaunusta tule enää toimivaa ja kannattaa myydä kausipaikkakäyttöön . Ulkoseinä oli painut alaspäin renkaiden kohdasta, väliseinä oli pönkännyt kattoa ylöspäin ja tästä tuli alunperin pieni vesivaurio. Vesi valui sisäpuolelle ja havaittiin tuoreeltaan. Silloin madalsin väliseinää ehkä 1.5cm:llä ja painoin kattoa alemmaksi. Samassa yhteydessä kiinnitin väliseinät ulkoseinään alumiinisilla kulmalistoilla ruuvein ja sikaflexillä. Runko oli myös nitkunut. Renkaiden kohdassa on oma palkkinsa ja eteen sekä taakse menee omansa. Nämä on kiinnitetty aika lyhyellä limityksellä toisiinsa 4 pultilla. Pultin reijät oli mennyt ovaaleiksi. Isonsin pultin reijät seuraavaan kokoon ja laitoin tilalle kovemmat pultit Nordlock-prikoilla. Lisäksi lattia oli esim. takaosasta lähes kokonaan irti rungosta, koska pultin kannat oli mennyt vanerista läpi. Tämän fiksasin siten, että sohvien alle laitoin paksumman vanerin ja ison aluslevyn pultin alle. Samalla myös lisäsin kiinnityspultteja. Mutta tuon ulkoseinän painumisen vuoksi oli kattopelti revennyt ja ilmeisesti 10v sitten vain korjattu sikaflexillä. Tänä kesänä sikaflex oli antaunut ja alkanut vuotamaan. Tämän uusimman remontin yhteydessä päätin uusia kaikki butyylimassat. Onneksi niin päätin tehdä, koska toisella puolellakin oli pieni Sikaflexillä paikattu reikä kattopellissä. Tälläista en muistanut ollenkaan, mutta kai minä sen olen laittanut. Siihenkin tuli nyt pellipaikka. Sikaflex on hyvää tavaraa, mutta uv-valoa ei kestä näemmä 10v pidempään. Kahden pellin välissä varmaan menee vaunun loppuiän. Onhan tuohon aikalailla remonttia tehty, mutta kyllä sitä on vedetty remontin jälkeenkin 5000km/kesä. Vielä pitää löytää uudet etuvalot ja uusia loputkin ruuvinsuoja nauhat listoihin, niin menee taas pari vuotta. Olen rakentanut vaunuun 3-kerrossängyn ja pikkupöytäryhmän päälle yläsängyn. Vastaavaa ei taida löytyä markkinoilta ja kamalat istuinpäällisetkin on uusittu, niin ei millään malttaisi luopua kyseisestä vaunusta. Eristeenä on styroksi. Eriste ei ole kuitenkaan "uinut" vedessä, niin ei oikeastaan ollu märkä. Vain styroxin pinta oli kostea Oletko varma? Styrox ei ole umpisoluista, joten vettä saattaa olla sisällä paljonkin. Oletko varma?Mullakin oli pinta olevinaan kuiva mutta kun styroksia irroitti niin ulkoseinässä helmeili vesi. Oletko varma? Eihän tässä voi mistään olla varma, mutta kevyeltä styrox tuntui. Poistin siis lahonneen riman vierestä pienen palan styroxia. Yllättävän vähän oli sisäkaton vanerikaan kärsinyt, joten senkään vuoksi ei ole voinut kauhean märkä olla. Katon vaurio on olllut kattoriman kohdassa, joten rima on tainnut imaista suurimman kosteuden itseensä. Tämä foorumi ei oikein toimi minulla, vaan tulee virheilmoituksia, niin ei oikein pysty kirjoittelemaan enempää. Minkälaisia virheilmoituksia? Minkälaisia virheilmoituksia? En enää muista, mitä virheilmoituksessa tarkalleen luki. Kun aloitin tämän ketjun, tuli kahtena päivänä niitä ilmoituksia. Jokatapauksessa viestiä ei voinut lähettää tai ei voinut muokata omaa vastaustaan. Kuvia viesteissä ei olut. Lähetin silloin ylläpidollekin viestiä aiheesta. Sama ongelma oli puhelimella ja tietokoneella. Nyt myöhemmin on toiminut hyvin. Sivuja: [1] Siirry ylös
|