Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Tarviiko invertteri vikavirtasuojan
reissu:
--- Lainaus käyttäjältä: mjh48 - 14.08.2024 kello on 19:01 ---Mistähän invertterin lähdössä tulevan js lähtevän virran ero voisi syntyä, minä en ymmärrä.
Verkkovirrassa 0-johdon on kytketty maihin viimeistään sähkökeskuksessa.
Jos verkkoon liitetyssä laitteessa on maavuotoa poikkeaa tuleva ja lähtevä virta toisistaan, koska osa menee maajohdon kautta.
Invertteri toimii kuten erotusmuuntaja, sen toisen navan voi kytkeä maihin tai laitteen runkoon, eikä runko tule maata vastaan jännitteeliseksi ainoastaan se tulee jännitteelliseksi sitä toista johdinta vastaan.
Tilanne olisi sillon sama kuin jakeluverkossa jossa toinen napa on maissa.
--- Lainaus päättyy ---
Varmasti sitten on erilaisia inverttereitä. Mulla on vastaan tullut vain sellaisia, joihin laitetun vvs:n saa laukaistua testerillä tai sitten laitevialla. Olleet siis schuko-versioita, ei 0-luokan rasialla olevia.
putkimies:
Minun invertterissä schuko- pistorasian maadoituskosketin ei ole kytketty invertterin metallikuoreen. Eli maadoituskosketin ei ole "maissa". Onko tämä viallinen?
Mitenkähän muilla, onko joku tutkinut omansa.
mjh48:
--- Lainaus käyttäjältä: reissu - 14.08.2024 kello on 23:01 ---Varmasti sitten on erilaisia inverttereitä. Mulla on vastaan tullut vain sellaisia, joihin laitetun vvs:n saa laukaistua testerillä tai sitten laitevialla. Olleet siis schuko-versioita, ei 0-luokan rasialla olevia.
--- Lainaus päättyy ---
Siinä tapauksessa on shukon maadoitusliuska kytketty invertterin toiseen johtoon, eli lähtö ei ole kelluva
Ossi66:
--- Lainaus käyttäjältä: mjh48 - 14.08.2024 kello on 19:01 ---Mistähän invertterin lähdössä tulevan js lähtevän virran ero voisi syntyä, minä en ymmärrä.
Verkkovirrassa 0-johdon on kytketty maihin viimeistään sähkökeskuksessa.
Jos verkkoon liitetyssä laitteessa on maavuotoa poikkeaa tuleva ja lähtevä virta toisistaan, koska osa menee maajohdon kautta.
Invertteri toimii kuten erotusmuuntaja, sen toisen navan voi kytkeä maihin tai laitteen runkoon, eikä runko tule maata vastaan jännitteeliseksi ainoastaan se tulee jännitteelliseksi sitä toista johdinta vastaan.
Tilanne olisi sillon sama kuin jakeluverkossa jossa toinen napa on maissa.
--- Lainaus päättyy ---
Tarkoittaako tuo maallikon ymmärettävästi sitä, että invertterin sähköstä voi ottaa sähköiskun vain johtimien välillä ja vikavirtasuoja ei sitä huomaa, kun kaikki virta palaa sen läpi?
putkimies:
--- Lainaus käyttäjältä: putkimies - 15.08.2024 kello on 00:34 --- Minun invertterissä schuko- pistorasian maadoituskosketin ei ole kytketty invertterin metallikuoreen. Eli maadoituskosketin ei ole "maissa". Onko tämä viallinen?
Mitenkähän muilla, onko joku tutkinut omansa.
--- Lainaus päättyy ---
Uusi mittaus; invertterin napojen välillä 200V ja maadoituskoskettime sta kumpaankin napaan 100V.
En hennonnut kokeilla mitä tapahtuu jos oikosulkee navan maadoituskoskettime en...
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta