Tekniikkakeskustelut > Vetoautot

My.Diesel.

<< < (5/27) > >>

Hesus:
Mieluiten mahdollisimman vähän öljyä ;D
https://www.is.fi/autot/art-2000010477124.html

Mutta en itsekään kyllä omiin autoihini maksimiin laita. Miksi pitäisi jos kone ei syö öljyä?

Yrjö:
  Eipä taida kellään olla ajatusta tähän moottoriöljyn lisääntymis ongelmaan?

--- Lainaus --- Testin mukaan mitä enemmän öljyä moottoriin laitettiin, sitä heikommin moottori tuotti tehoa. Moottorin hevosvoimat siis laskivat. Kuten testaajat selittävät, syynä on liiallisen öljyn synnyttämä kitka sylinterissä.
--- Lainaus päättyy ---

Mä vain noita vanhempia moottoreita purkanut (osan saanu toimimaankin) , en ymmärrä miten se vähäinen öljyn liika korkeus vaikuttaisi tehoon? Ymmärrän jos kampiakseli alkaa roiskimaan öljyä öljypohjasta, sitten kyllä teho putoaa.

"Masi":
Siellähän ne kiertokanget huiskaa öljyn seassa ja nakkelee öljyä mäntien pohjiin ;)

Karabiilisti:
neste on kovaa kuin teräs kun vauhtia/kierroksia on tarpeeksi...laittaa kangille vastaan.

Yrjö:

--- Lainaus käyttäjältä: "Masi" -  2.07.2024     kello on 23:41 ---Siellähän ne kiertokanget huiskaa öljyn seassa ja nakkelee öljyä mäntien pohjiin ;)

--- Lainaus päättyy ---
  Niinhän ne tekee näissä vanhoissa moottoreissa joita olen purkanut, osan koonnutkin. Mutta öljypumppu on sen sinne nostanut, mielestäni saman määrän, onko ylä tai alamerkissä. Edellinen oooppeli piti tasaisella saman paineen 1.2 l. öljyä, sama oli myös paine jos oli n. 4 l. öljyä. En kokellut 6 l. öljyä, ehkä sillon kampiakselikin olisi alkanut roiskimaan myös öljypohjassa olevaa öljyä? Silloin teho minunkin teorian mukan olisi pudonnut.
  Minua vanhemmissa moottoreissa ei ollut öljypumppua laisinkaan. Kiertokangen alapäässä oli "äyskäri", joka heitti öljyä männälle ja tapille, myös nokka-akseli oli alhaalla (sivuventtiilikone) joka sain voitelun samalla. Silloin oikea öljymäärä oli tärkeä.
  Oikeastaan aihe josta haluaisin keskustella:

--- Lainaus käyttäjältä: Yrjö - 19.05.2024     kello on 17:15 ---   
   Innostuin tästä aiheesta talvella. Samaan aikaan oli oooppelissa öljy lisääntynyt joulusta alkaen. Viisaammat kerttoivat suuttimien vuotavan, kyselinkin jo suutinhuoltoa. Kun öljy oli litran verran päälle ylämerkin, vaihdoin öljyn ja suodattimen.
  Viisaammat jo pelotteli moottoriremontilla. Kun ajoin niin paljon laimennetulla oljyllä, vielä ölynpaineen merkkivalokin alkoi palamaan tyhjäkäynnillä. Sain vinkin että voi ajaa, jos vaikka tuhannen kilsan välein vaihtaa öljyn. Niimpä, selvittääkseni moottorin rikkoutumisen mahdollisuuden pätin ajaa muutaman tuhannen öljyä vaihtaen tiuhaan.
  Nyt on reilu tuhat ajettu, öljy on lievästi vähentynyt kun mittasin tallissa, piha kun kalteva, että paha mitata tarkasti. Eikä öljynpaine valokaan enää kesälämpimäkään pala tyhjäkäynnillä.
   Mystinen juttu, vaikuttaako my diesel polttoaine tähän, vai mikä?
   Kulutusta olen tarkkaillut ”aina”, voinen sanoa että ei se ainakaan ole lisääntynyt.

--- Lainaus päättyy ---

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View