Tekniikkakeskustelut > Aurinkosähkö

invertterin asennus

(1/5) > >>

Sampo2:
Minulla on mielessä hankkia isompi invertteri autoon. Nyt käytössä on 400w invertteri ja tarkoitus olisi laittaa 2000w invertteri. Voinko käyttää samoja johtoja,siis vain irroittaa vanha ja laittaa uusi tilalle,vai täytyykö invertteri kytkeä lähelle akkuja,sillä ne sijaitsevat peräboksissa, a invertteri alden paisuntasäiliön komerossa.Johdot varmaan yli 3m. Auto on Flair7100

HiTec:
No jos ajattelet saavasi tuosta impusta 2kW, niin 12V jännitteellä tuo tarkoittaa jo melko rapsakkaa 170A virtaa. Tuo taasen ei ihan siimassa enää kulje ja paksummassakin touvissa mitä lyhkäsempi sen parempi => laita se imppu ihan vaan suosiolla sinne akun kylkeen ja mahd. paksuilla köysillä kiinni. Se 2kW kun kulkee sillä 230VAC alle 10A naruissa, niin niitä on paljon helpompi johdottaa pitkin retkuletta, missä sitä sähkiäistä tarttee.

Turhan Höpöttäjä:

--- Lainaus käyttäjältä: Sampo2 -  6.02.2024     kello on 17:37 ---Minulla on mielessä hankkia isompi invertteri autoon. Nyt käytössä on 400w invertteri ja tarkoitus olisi laittaa 2000w invertteri. Voinko käyttää samoja johtoja,siis vain irroittaa vanha ja laittaa uusi tilalle,vai täytyykö invertteri kytkeä lähelle akkuja,sillä ne sijaitsevat peräboksissa, a invertteri alden paisuntasäiliön komerossa.Johdot varmaan yli 3m. Auto on Flair7100

--- Lainaus päättyy ---
Minä laitoin samaan merkkiin invertterin sivutalliin, jonne myös hupiakut yhteensä 200Ah. Ivertteri kiinni akkuihin tolkuilla kaapeleilla. Käynnistys tapahtui sisätä johdollisella kaukosäätimellä. hyvin pelasi.  Thumb

Sampo2:
Kiitos hyvistä vastauksista.Näin olen itsekkin pohtinut,että ei tuo muuten toimi kuin kytkeä lähelle akkua.Tuleeko siinä sitten muita ongelmia käytössä.Tarkoitus olisi saada virta airfryerille,joka tarvii 1500w.Tarviiko esim.sulakkeita väliin

Karabiilisti:
Jos airfryer vaatii 1500w niin kuinkahan paljon siinä on käynnistysteho eli riittääkö 2000w.
Ja tietty syytä on olla invertteri josta oikeasti saa jatkuvaa tehoa ulos 2000w eikä vaan mainoksissa 2000w invertteri.
Akun pitää olla myös sellainen että siitä saa jännitteen laskematta ulos tuon 170A, sillä jos jännite laskee niin invertteri tippuu pois automaattisesti.
Eli heikko akku antaa 2000w intikasta ehkä alle 400w.

Kaapelin vahvuuden voit laskea kaavasta
(Virta ampeereina (A) X Matka metreinä) / 16 = Tarvittu kaapelin paksuus mm2

Eli 170A x 1m (jos 1m johto akulta) /16 ==> 10.6mm2 ja siitä valitset tuota mittaa seuraavan koon jota tarjolla. Eli yleensä ehkä 16mm2.

Se on jo kohtuu jöpäkkää johtoa kun esim talon rasioissa monesti 1.5 tai 2.5mm2

Ja jos akulta 4m päässä intikka niin johdon paksuus tarve 44mm2!!!

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View