rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Polttoainesuodatin  (Luettu 7934 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:27
Vs: Polttoainesuodatin
« Vastaus #15 : 11.01.2024 kello on 07:33 »
Siitä sisään missä on nuoli sisään.
Laatusuodattimissa on sellaanen...

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:44
  • Italiafani
Vs: Polttoainesuodatin
« Vastaus #16 : 11.01.2024 kello on 07:37 »
Pitää sitte tietää miten päin se polttoaine siellä suodattimessa virtaa.

Huonolla tuurilla kaadetaan vanhasta ja ruosteisesta jerrykannusta naftaa  väärään reikään... ja sitten onkin roskia pumpussa/suuttimissa.
Ehkä parempi viedä korjaamolle

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:27
Vs: Polttoainesuodatin
« Vastaus #17 : 11.01.2024 kello on 08:38 »
Ja siellä amisjannu kaataa ruosteisesta jerrystä vetistä dieseliä suodattimeen.... :laugh:

Totesin tuossa joulukuussa nimittäin että huollon ammattimies oli pari vuotta sitten jättänyt eberi korjauksessa hehkun sihtin pois kokonaan....
ilmankos on välillä savutellut ja syttynyt huonosti. Nyt huollettu itse ja toimii.

Ja viimeksi kun kävin vaihdattamassa vetoakselin nivelen niin nyt tuossa muutama viikko sitten ihmettelin että vanne rasvassa... oli kumisuoja pois paikoiltaan ja klemmari puuttui kokonaan. Joko unohdettu pois tai ei osattu kiristää.
Eikun motonettiin ja klemmari sekä kiristintyökalu kärriin, nivelen pesu ja rasvaus ja homma kunnolla pakettiin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:16
Vs: Polttoainesuodatin
« Vastaus #18 : 11.01.2024 kello on 10:27 »
Ja siellä amisjannu kaataa ruosteisesta jerrystä vetistä dieseliä suodattimeen.... :laugh:
Mulle kävi aikoinaan juuri näin...

Huollossa ilmeisesti harjoittelija oli vaihtanut PA-suodattimen, mutta oli jättänyt suodatinkupin tyhjentämättä. Seurauksena moskat siirtyi suodattimen ohi. Huollon jälkeen korkeapainesäädin rikkoutui. Suodattimen ohi oli virrannut metallilastuja, jotka taas oli peräisin rikkoutuvasta tankkipumpusta.
Itse olen hyvin epäluuloinen merkkihuoltojenkin suhteen. Siellä ihan oikeasti on niitä amiksen harjoittelijoita. Osalle niistä ei voi selkäänsä kääntää, kun jo tulee sutta ja sekundaa. Huollossa käynnin jälkeen pyrin tarkistamaan kaiken, minkä vain pystyn.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:38
  • Escucha el Oi!
Vs: Polttoainesuodatin
« Vastaus #19 : 11.01.2024 kello on 10:33 »
En kans, ja jotkut rakastaa niitä leimoja huoltokirjassa. Vaikka ne on tosiaan vain leimoja, ei kerro mitään kuinka hyvin on huollettu.

Itsellä on paras kun merkkikorjaamon nuori asentaja ei osannut kytkeä akkujen kaapeleita vaan kysyi minulta miten ne kuuluukaan laittaa :o

Oli kyllä 24v järjestelmä, eli asteen haastavampi, mutta luulisi ammattilaisen tietävän miten akut kytketään sarjaan. Ja olihan hän ne kaapelit juuri irroittanutkin..

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:16
Vs: Polttoainesuodatin
« Vastaus #20 : 11.01.2024 kello on 10:45 »
En kans, ja jotkut rakastaa niitä leimoja huoltokirjassa. Vaikka ne on tosiaan vain leimoja, ei kerro mitään kuinka hyvin on huollettu.
Se on vain pakko kerätä niitä leimoja...

Takuu vaatii ne leimat. Olen aina takuuajan päätyttyä siirtynyt itse huoltamaan autoni. Osan remonteista teetän, kun ei omat kyvyt riitä. Suodattimet, nesteet, saranavoitelut ja tarkistukset teen itse.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:36
  • Knaus Eifelland
Vs: Polttoainesuodatin
« Vastaus #21 : 11.01.2024 kello on 10:49 »
Boxeri ollut reilun 10 vuotta, kolmasti on suodatin vaihdettu. Ei ikinä mitään ongelmia.

MyDieseliä tankattu viimeiset 5 vuotta, joka on se väritön ja hajuton. 🙂

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:16
Vs: Polttoainesuodatin
« Vastaus #22 : 11.01.2024 kello on 11:02 »
Boxeri ollut reilun 10 vuotta, kolmasti on suodatin vaihdettu. Ei ikinä mitään ongelmia.

MyDieseliä tankattu viimeiset 5 vuotta, joka on se väritön ja hajuton. 🙂
Scudoon olen vaihtanut 7 kertaa PA-suodattimen...

16 vuotta nyt ollut ja 300 tuhatta ajettu. Ei polttoaineen suhteen mitään ongelmia. Aina tankattu halvinta dieseliä Nesteeltä, tai Teboilista.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:42
Vs: Polttoainesuodatin
« Vastaus #23 : 11.01.2024 kello on 19:15 »
kyllä suodattimen vaihdossa kannattaa uusi suodatin täyttää piripintaan ennen asennusta. Menee sitten kivuttomasti.
Oma lukunsa on tietty nuo mallit joissa suodatin tyhjenee tankkiin itsestään jos kansi/letkuja auki...
Eikös tämän vuosituhannen laitteissa (commonrail dsl) ole kaikissa suodattimen ja tankin välillä sähköinen siirtopumppu. Ei tartte kuin 2-3 krt virranpäälle ja pois, niin uusi suodatin on täytetty. "Ammattitaitoa" vaatii tietää, miten samanaikaisesti saadaan ilmaus tehtyä ilman kuplien karkaamista korkeapainepumpulle, joka niistä saattaa ottaa itteensä..

Sprintterissä tehdään suodattimen letkusta, isossa Fordissa polttoaineen lämmönvaihtimen putkessa on ihan tarkoitukseen venttiili (näyttää tubelssvenalta) korkeimmalla kohdin koko systeemiä.. molemmat suodattimet kun ovat panos-suodattimia, karkea suodattimessa ihan tyhjennys/vedenpoistohana. Sulkee samalla jatkoyhteyden, ei valu tyhjäksi toisio suodatin..

Joka toinen vuosi kaavion mukaan, ja niin teen.. huoltoleimat omalla leimasimella.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:44
  • Italiafani
Vs: Polttoainesuodatin
« Vastaus #24 : 11.01.2024 kello on 19:23 »
Mulle kävi aikoinaan juuri näin...

Huollossa ilmeisesti harjoittelija oli vaihtanut PA-suodattimen, mutta oli jättänyt suodatinkupin tyhjentämättä. Seurauksena moskat siirtyi suodattimen ohi. Huollon jälkeen korkeapainesäädin rikkoutui. Suodattimen ohi oli virrannut metallilastuja, jotka taas oli peräisin rikkoutuvasta tankkipumpusta.
Itse olen hyvin epäluuloinen merkkihuoltojenkin suhteen. Siellä ihan oikeasti on niitä amiksen harjoittelijoita. Osalle niistä ei voi selkäänsä kääntää, kun jo tulee sutta ja sekundaa. Huollossa käynnin jälkeen pyrin tarkistamaan kaiken, minkä vain pystyn.
Pitääkö viedä halvimpaan pajaan mitä kylästä löytyy. Vie merkkikorjaamoon siellä on ammattitaitoiset asentajat ja työlle ja osille takuu ettei tarvii itte tehdä takuuhommia.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:16
Vs: Polttoainesuodatin
« Vastaus #25 : 11.01.2024 kello on 19:50 »
Pitääkö viedä halvimpaan pajaan mitä kylästä löytyy. Vie merkkikorjaamoon siellä on ammattitaitoiset asentajat ja työlle ja osille takuu ettei tarvii itte tehdä takuuhommia.
Merkkikorjaamopa hyvinkin...

Satun tietämään, että lähes kaikissa merkkikorjaamoissa on myös amisharjoittelijoit a. Sitä kutsutaan työssäoppimiseksi.
Mitä tulee takuuseen, niin ei ole aina helppoa todistella työn virheitä. Varsinkin jos vikaantuminen selviää pikkuhiljaa. Kun itse tekee, niin silloin syyllinen löytyy kyllä helpommin, jos tarvetta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 13:27
Vs: Polttoainesuodatin
« Vastaus #26 : 11.01.2024 kello on 20:04 »
Se työssä oppiminen on monessa työpaikassa = ilmainen työvoima. Saatetaan syrjäsilmällä vilkuilla jos sattuu kerkiämään. Sama monella alalla, niin rakennus kuin terveydenhoito alallakin.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:38
  • Escucha el Oi!
Vs: Polttoainesuodatin
« Vastaus #27 : 11.01.2024 kello on 21:12 »
menee vahvasti offtopikiksi, mutta tiedän tapauksen kun yks kaveri budjetista välittämättä kiikutti 5.9cumminsin Herleville Kälviälle laitettavaksi, tuli compoundi turbot sekä piti tehdä niin että kestää. Ei ollut asiakas edes antanut budjettia.

Eka puoli kaasu kiihdytys niin kansipahvi petti.
Me harrastajat sitten sitä ihmeteltiin että miten vtussa se Pekka noin paskaa teki..? Kuitenkin taitoa ja tietoa pitäis olla.

meni muutama viikko niin joku linkkasi kuvan jostain Kokkolan lehdestä, missä oli juttua miten paikallaisen amiksen opiskelijat olivat päässeet Herleville rakentaa dieseleitä.

Kuvassa ne mopoauto-poijjaat just kiristeli kyseisen Cumminsin kannenpultteja...  :laugh: ::) Thumbd

Eli ihan sama mihin vie, paskaa voi saada.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:27
Vs: Polttoainesuodatin
« Vastaus #28 : 12.01.2024 kello on 08:02 »
Kyllä noita sattuu merkkihuollossakin, työkaverin nisukkaa oli korjattu merkkihuollossa ja oli Hesaan menossa motarilla huollon jälkeen tyytyväisenä kun auto yht äkkiä keitti....
tien varteen ja ihmettelemään mihin oli kaikki joohdytysvedet häipyneet.
Oli huollon pojilta jäänyt vesiletkun klemmari kiristämättä. Kalliimpi keikka kansi kieroon.

Toinen kaveri tuli talvella kyläilemään ja kun oli lähdössä meitin pihasta katselin että jopas jopas...valtava öljylammikko....vin kkasin että tuus takasin... katottiin öljyt...tikussa ei enää tippaakaan...
ihmettelemään asiaa.... ja awot öljyn suodatin aivan höllässä... suodatin kiinni ja öljyt sisään ja matka jatkui... täys tuho oli kuitenkin aika liki.... oli ollut aamulla huollossa....


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:44
  • Italiafani
Vs: Polttoainesuodatin
« Vastaus #29 : 12.01.2024 kello on 12:14 »
Autosi on juuri niin hyvä kuin sen huolto ;D