Tekniikkakeskustelut > Säilytys

Matkailuauton/vaunun talvisäilytysvaihtoehtoja.

<< < (9/9)

Arska:

Ekaa kertaa peitin kulkimen

miconet:

--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 27.10.2023     kello on 09:20 ---Toimiiko nuo Ruuvi.anturit kotireitittimellä, vai pitääkö olla laitteen oma reititin ja pilvipalvelu...?

Elikä saako anturit suoraan kotona olevalle reitittimelle ja siitä kännykkään? Kamerat ainakin toimivat ilman pilveä kotireitittimen kautta. Tallista tulee realiaikanen kuva wifi kamerasta reitittimen kautta kännykkään.
Tuo Ruuvin koko paketti tuntuu aika tyyriiltä, vaikka anturit ovatkin kohtuu hintaisia.

--- Lainaus päättyy ---

Ruuvi-anturien tiedot saan itse suoraan kännykkään/tabletille. En tarvitse mitään muuta erillistä laitetta. Tämä edellyttää juuri sen, että anturien kantama riittää kotiverkon piiriin. Ruuvi anturien tiedot kerään siis ikkunalaudalla olevaan tablet koneeseen Bluetoothilla. Wifi verkon kautta taas tapahtuu tuo sähköpatterin säätö, joka siis hoituu Nobön etäohjattavilla termostaateilla.
Ruuvi - BT ja patterit - Wifi. Mikäli kantama ei riitä tarvitaan muita järjestelyjä, joko Ruuvin omat tai sitten tehtävä itse autoon sisäinen wifi/Rasberry/ESP32/kännykkä -ratkaisu. Minulla tuo on vaihtoehto mikäli tarvitsen etäohjausta/-hallintaa niin osaan nuo toteuttaa omilla laitteilla. Nyt sattuu etäisyys olemaan riittävän pieni eli hoituu kotiverkon kantaman sisällä.

Olosuhdetietojen keräämiseksi noiden anturien ei tarvitse olla Ruuvi-antureita, on mahdollista käyttää monia muita vaihtoehtoisia antureita lämpötilan,ilmanpaineen, kosteustietojen keräämiseen. Antureita on saatavissa suoraan Wifi verkkoon kytkettävinäkin. Itselläni nyt sattuu noi anturit olemaan valmiina (ovat kesän jääkaapissa/pakastimessa)  niin en muita tässä käyttänyt.


Vinkki: ~5€ anturilla ei valmiina juuri pilvipalvelua vaan saa, se maksaa valmiina, jos tekee ite niin maksaa vaivan verran.
https://www.suomenlampomittari.fi/tuotekategoria/weatherhub-etaluettavat/ tuossa yksi sadoista vaihtoehdoista, jonka avulla tietoja saa. Tarvii vain selvittää mitä haluaa mitata/tehdä. Tuon linkin versioissa on pilvipalvelu mukana. Tämä ei ole suositus, itselläni ei näitä ole. Pärjään Xiaomin ja muilla kiinan halppisantureilla, kun puhun Linuxia ja muuta elektroniikkaa niin väkerrän ite. Nuo RuuvinTagit on itselläni vain siksi kun sopivat sijoitettavaksi jääkaappiin/pakastimeen, muualla mittauksissa pärjään kevyemmillä anturispekseillä.

Ryöstin kuvan netistä esimerkin vuoksi (BME280anturi+ESP32):
Itse tekemällä voi toteuttaa kevyemmin ja saa tehtyä sellaisen mitä haluaa. Niin itsellä on myös 3D printteri niin saan tehtyä sopivat koteloinnit tarpeen mukaan.
Kuumaliimaa ja sähkörasioita voi aivan hyvin käyttää myös, tms. Edellyttää sitten rakentelua ja koodinpätkää.

Tämä nyt antureista talvisäilytyksen ohessa...

Masa matkailija:
Tuo lämmön mittaus kätevää tuolla, https://www.suomenlampomittari.fi/tuotteet/weatherhub-aloitussetti/
Mulla käytössä Nikulan raviradalla,  saadaan radan olosuhdetiedot hoitajalle ja muille tarvitsijoille. Liitetään ethernettiin ja anturien kantama ainakin 200 m.
Patterin lämmönsäätöön mm shellyn älypistorasia, ottaa kans aika hyvin wlanin, Mulla vastaava vaunun etäkäytöllä kausipaikalla, saanut automatisoitua tarvittavat.

Lähetetty minun SM-F936B laitteesta Tapatalkilla

miconet:

--- Lainaus käyttäjältä: Masa matkailija - 28.10.2023     kello on 10:22 ---Tuo lämmön mittaus kätevää tuolla, https://www.suomenlampomittari.fi/tuotteet/weatherhub-aloitussetti/
Mulla käytössä Nikulan raviradalla,  saadaan radan olosuhdetiedot hoitajalle ja muille tarvitsijoille. Liitetään ethernettiin ja anturien kantama ainakin 200 m.
Patterin lämmönsäätöön mm shellyn älypistorasia, ottaa kans aika hyvin wlanin, Mulla vastaava vaunun etäkäytöllä kausipaikalla, saanut automatisoitua tarvittavat.

Lähetetty minun SM-F936B laitteesta Tapatalkilla

--- Lainaus päättyy ---

Juuri noin, mikäli joku päättää juuri noita hommata niin pitää olla tarkkana sitten mitä haluaa mitata ja selvitellä. Tuossa ko. aloitusetissä mitataan vain lämpötilaa, mikäli haluaa myös esim. kosteustiedot pitää valita sitä mittaavia antureita. Mutta tosiaan tuolta saa valmiita settejä olosuhteiden selvittelyyn ja helposti laajennettavissa.

tsahkali:

--- Lainaus käyttäjältä: Masa matkailija - 28.10.2023     kello on 10:22 ---Tuo lämmön mittaus kätevää tuolla, https://www.suomenlampomittari.fi/tuotteet/weatherhub-aloitussetti/

--- Lainaus päättyy ---

Meillä on noita kapallinen ja toimii.
Osassa myös kosteusmittaus, osassa ei.
Lisäksi on käytössä tuuli- ja sademittarit.
Autossa ei ole, kun ei ole tarvetta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View