Sivuja:
Toiminto
  • #1 kirjoittanut Aakku 24 Sep 2023
  • Roaming lopetti toimintansa...?

    Suomesta Viroon tullessa piti jatkaa roaming tilassa, mutta liittymä meni EDGE tilaan. Millään en saanut 4G tilaan vaikka syväbuuttasin ja irrotin simminkin kännykästä. Siinä EDGE tilassa ei pystynyt nettiä käyttämään. Kitkuttelin Puolaan asti hitaalla yhteydellä, kunnes vaihdoin simmin varapuhelimeen. Varapuhelin meni heti 4G tilaan. Homma siis toimi siltä osin.
    Sitten paluumatkalla Latviaan tullessa rajalla roaming ei kytkeytynyt tähän varapuhelimeen. Tein taas samat rituaalit, eli syväbuuttasin ja irrotin simmin. Tilanne oli nyt vielä huonompi, koska ei ollut edes puhelinyhteyttä. Siirsin simmin taas takaisin ykköspuhelimeen ja yllätykseksi roaming lähti heti pelittämään 4G+ yhteydellä.

    Mikä mahtoi riivata? Onko vika kännyköissä, liittymässä, vai roaming yhteydessä?
    Ykköspuhelin on Sony 5G ja varapuhelin on CAT 4G. Liittymä on MOI 4G rajattomalla nopealla netillä, elikä DNA verkko.
  • #2 kirjoittanut K.E.V 24 Sep 2023
  • Vika oli MOI. Tyttäreni oli Kreikassa kesällä eikä puhelin toiminut ennenkuin hän uhkasi lehdistölle ilmoittaa ettei voi ottaa metsäpalovaroitusta vastaan. Hänen poikansa Elisa toimi täysin.
  • #3 kirjoittanut volvo 24 Sep 2023
  • Vika oli MOI. Tyttäreni oli Kreikassa kesällä eikä puhelin toiminut ennenkuin hän uhkasi lehdistölle ilmoittaa ettei voi ottaa metsäpalovaroitusta vastaan. Hänen poikansa Elisa toimi täysin.
    onko puhelimessa siiten eroja kun sama liittymä toimii toisessa puhelimessa ja toisessa ei?
  • #4 kirjoittanut 99 24 Sep 2023
  • Roaming lopetti toimintansa...?

    Suomesta Viroon tullessa piti jatkaa roaming tilassa, mutta liittymä meni EDGE tilaan. Millään en saanut 4G tilaan vaikka syväbuuttasin ja irrotin simminkin kännykästä. Siinä EDGE tilassa ei pystynyt nettiä käyttämään.

    Kuvauksen perusteella roaming toimi (verkkovierailu), mutta yhteys ei niinkään hyvin. EDGE (2G) ei ole mitenkään nopea nykymittapuun mukaan, vain vajaa 240kb yhteys.

    onko puhelimessa siiten eroja kun sama liittymä toimii toisessa puhelimessa ja toisessa ei?

    On, esimerkiksi tekniikassa jolloin  toinen puhelin ei handlaa käytettäviä taajuuksia jolloin (data)yhteydet voi jäädä hitaiksi.
  • #5 kirjoittanut svc 25 Sep 2023
  • Moin liittymistä kannattaa ulkomaille lähtiessä tarkistaa, että APN-asetus on oikea. Noihin tulee joskus automaattisesti DNA:n APN "internet", vaikka sen pitäisi olla  "data.moimobile.fi".

    Asetus löytyy iPhonessa (iOS 16) Asetukset -> Mobiilidataverkko.
    Androidissa asetusten alaotsikoita ei ole aina nimetty samalla tavalla, mutta OnePlussasta (Android 12) se löytyy Asetukset -> Mobiiliverkko ->SIM->Tukiasemien nimet.

    APN= Access Point Name.
  • #6 kirjoittanut Aakku 25 Sep 2023
  • Tarkennuksia...

    Asetukset on kunnossa. Niitä ei tarvinnut muuttaa. Ihmetystä herättää, että kännykät temppuilevat ristiin. Ykköspuhelimen temppuillessa, niin varapuhelin kuitenkin pelitti samalla simmillä. Varapuhelimen tempuillessa taas ykköspuhelin muuttui toimivaksi. Viat aktivoituivat siirryttäessä maasta toiseen, mutta ei joka rajalla. Nyt Latviassa ykköspuhelin on 4G+ tilassa, kun menomatkalla oli vain EDGE käytettävissä Latviassa.
    Aika riippuvainen sitä vain on datasta ulkomailla ja miksei kotimaassakin. Onneksi on varapuhelin matkassa.
  • #7 kirjoittanut "Masi" 25 Sep 2023
  • Ongelma on nimenomaan tuo DNA. Se tunkee aina suomeen tullessa minunkin omaan puhelimeen ( Belgian Telenet ) ja mikään ei toimi.
    Mutta kun valitsee itse verkon, oli se sitten mikä muu vaan, niin kaikki toimii.
    Ja kaikki kaverit joilla on DNA liitymä eivät saa minun lähettämiä viesteä ulkomailla samoin kuin minä en heidän lähettämiään.
    Mutta Elisa Ja tele tulee normaalisti.
  • #8 kirjoittanut Aakku 25 Sep 2023
  • Ongelma on nimenomaan tuo DNA. Se tunkee aina suomeen tullessa minunkin omaan puhelimeen ( Belgian Telenet ) ja mikään ei toimi.
    Mutta kun valitsee itse verkon, oli se sitten mikä muu vaan, niin kaikki toimii.
    Ja kaikki kaverit joilla on DNA liitymä eivät saa minun lähettämiä viesteä ulkomailla samoin kuin minä en heidän lähettämiään.
    Mutta Elisa Ja tele tulee normaalisti.
    Tätäkin tuli tutkittua...

    Siinä saattaa olla syy. Kokeilin kyllä itsekin vaihtaa verkkoa, mutta ei se vain onnistunut. Tuo EDGE oli juuttunut omaan verkkoon, eli itse MOI oli jumittunut EDGE.een. Silloin verkkovierailutkin ilmeisesti kytkeytyivät EDGE:een.
  • #9 kirjoittanut smy 25 Sep 2023
  • APN asetukset oli kaverilla väärin ja data lakkasi osassa maita kulkemasta:
    https://asiakaspalvelu.moi.fi/hc/fi/articles/360004152172-N%C3%A4in-asetat-laitteeseesi-oikeat-internet-asetukset
  • #10 kirjoittanut "Masi" 25 Sep 2023
  • APN asetukset oli kaverilla väärin ja data lakkasi osassa maita kulkemasta:
    https://asiakaspalvelu.moi.fi/hc/fi/articles/360004152172-N%C3%A4in-asetat-laitteeseesi-oikeat-internet-asetukset

    Tuotakin poika koitti, toimi sen aikaa kun laite pysyi  verkossa, mutta kun putosi pois verkosta, niin takaisin ei enää mennytkään.
    Eli DNA:lle pitäisi ilmoittaa viranomaisten asian kuntoon saattamisesta muutaman kymmenen miljoona sakon uhalla tai poistaa luvat toimitaan.

    Kaikki muut paitsi DNA ja sen apulaiset toimii ilman mitään asetusten muutoksia automaattisesti. Eli ei puhelimen asetuksissa vaan DNA:an ohjelmistovika.
Sivuja:
Toiminto