rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Tarfin laskutustoimintaa  (Luettu 2490 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:04
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Tarfin laskutustoimintaa
« Vastaus #15 : 9.09.2023 kello on 21:13 »







*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:04
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Tarfin laskutustoimintaa
« Vastaus #16 : 9.09.2023 kello on 21:27 »
Onko kukaan muu törmännyt Trafin erikoisuuksiin ajoneuvoveron perinnässsä?

Käsittelen tässä kahta verolaskua, nimet yksi ja kaksi, ja vuotuista veroa.

Ensin tuli 1 suuruudeltaan 10€ suoraan pankkiin. Seuraavana vuotuinen vero, pankkiin,  kun käyttöpäiviä seuraavassa käyttöjaksossa tuli normaalia enemmän. Sitten tämän kakkoskäytön  katkaisin ja tuli lasku 2 Postin sähköiseen palveluun. Pankkiin tullut vuotuinen vero  EI kuitenkaan poistunut. Tässä Postiin tulleessa kakkosessa oli osio maksamattomat verot. Sieltä löytyi 1, jonka eräpäivä ei ole vielä edes ollut. Kuitenkin sen perään oli laitettu korko 3€ ja loppumaksettavaksi ykkönen+3€ mainnalla, että korkoon oli laskettu eräpäivän jälkeistä aikaa 3 päivää.

Sen lisäksi Trafi uhkaa, että jos maksaa vasta eräpäivänä, niin pankkien välisen rahan vaihdon hitauden takia voi maksu myöhästyä ja tulee lisämaksua.

Ei kovin asiakasystävällistä toimintaa. Olkaahan tarkkoina näitten verojen kanssa.

Tässä leikkeitä Trafin sivuilta mainitsemistani asioista.
Ensimmäisessä mainitsemani ihmettely jo lisätystä viivästyskorosta. Miten sellaista voi edes esittää, kun eräpäiväkään ei vielä ole ollut? Pankkiinkin tullut lasku oli kuitenkin vain tuon kympin verran.



 Ja tässä uhkaus, että maksun pitää olla perillä eräpäivänä. Tosin näköjään se koskee enemmän korttimaksua?



Viimeiseksi kysymys siitä, miksi vuotuinen maksu ei ollut poistunut pankista, kun olin tehnyt liikennekäytöstä poiston? Tosin tämä aiheuttaa lisäkysymyksen. Eli tämä vuotuinen maksu oli tullut suoraan pankkiin. Poiston jälkeinen korjauslasku tulikin VAIN omapostiin. Mitähän sekoilemista sekin sitten on?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.04.2024 kello on 15:34
Vs: Tarfin laskutustoimintaa
« Vastaus #17 : 9.09.2023 kello on 21:56 »

^^Se  3€ korko voi olla ja todennäköisesti onkin aiemmasta verosta. Jos  päivänkin myöhässä maksaa veron niin 3€ korko tulee ja jää roikkumaan ellet sitä maksa.
Siitä ei myöskään taideta erikseen mitään ilmoittaa.

Ja maksamisesta.... Se riittää kun maksu on maksettu eräpäivänä, sen ei tarvitse olla perillä silloin. Oli se sitten ihan mikä lasku tahansa. Siitä ei voi lisämaksuja periä vaikka kestäisi 2 vuotta ennenkuin maksu on perillä -KUITTI TALTEEN-.

Mutta    kun kerran  nämä "korttimaksujen mahdolliset viiveet"(mitä lie ovatkaan?) on tiedossa niin kannattaa ottaa  maksusta kuitti ja pitää se ainakin muutaman päivän  mukana ajellessa. 
Jos joku viive sattuu olemaan niin poliisihan sitä ei tienpäällä voi tietää onko vero maksettu vai ei ja toimii sen mukaan mitä tietokoneet näyttää .
 Ja siinä kohtaa se maksukuitti  pelastaa kilpien lähtemiseltä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:13
Vs: Tarfin laskutustoimintaa
« Vastaus #18 : 10.09.2023 kello on 10:08 »
Tässä leikkeitä Trafin sivuilta mainitsemistani asioista.
Ensimmäisessä mainitsemani ihmettely jo lisätystä viivästyskorosta. Miten sellaista voi edes esittää, kun eräpäiväkään ei vielä ole ollut? Pankkiinkin tullut lasku oli kuitenkin vain tuon kympin verran.

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Ihan ensimmäiseksi disclaimer: en edelleenkään ole Traficomilla töissä ja tiedän asiasta vain sen mitä olen autojen veron maksajana havainnut. Voin siis täysin väärässä seuraavissa.

Minusta kuitenkin näyttää, että tuossa ei ole kaikki tuohon 10€ laskuun liittyvä tieto. Sinunhan on täytynyt jossain vaiheessa saada lasku koko vuodelta, jossa verokausi kohdistuu noihin elokuun päiviin. Sillä laskulla on ollut joku eräpäivä ja kun selvästikään et ole sitä laskua maksanut, voi vero olla jo myöhässä vaikka tuon kympin laskun eräpäivä on vielä edessäpäin. Mutta mahdoton on sanoa, kun ei näe koko tarinaa. En kuitenkaan keksi tilannetta, missä 10e voisi olla ensimmäinen lasku, joka kohdistuu noihin elokuun päiviin.

Itselläni karavaanariharrastu s on ympärivuotista, mutta työelämä tekee siitä erittäin pätkittäistä. Liikennekäytöstä poistoja tulee vuoden mittaan paljon eri mittaisia pätkiä. Toimin itse sillä tavalla, että maksan aina kaikki laskut (e-laskuna eräpäivänä) ja jos on valinnan paikka 1, 2 vai 4 erässä, valitsen sen 4 erässä maksamisen. Tietysti voi olla, että tällä systeemillä tulen maksaneeksi saman 3 kk:n jakson kahteen kertaan, jos joku liikennekäytöstä poisto sattuu sopivaan väliin. Traficom ei laskuissaan kerro, mikä lasku on korjauslasku (eli korvaa jonkin aiemman), ja vaikka kertoisikin, olen todennut että minun on joka tapauksessa mahdoton tietää, mikä lasku minun oikeasti pitää maksaa ja ei, kun aika holtittomasti tiputtelen noita liikennekäytöstä poistoja ja nehän saattaa osua Traficomin laskutusajoissa mihin väliin vaan ja minun pitäisi aina yrittää selvittää laskusta, onko ne tätä laskua tehdessään jo huomioineet minun uusimmankin liikennekäytöstä poiston vai ei. Erehtymisen vaara olisi ilmeinen, enkä näissä veroasioissa halua ottaa pienintäkään riskiä.

Mutta siis joo, ajoittain tulee maksettua liikaa, mutta olen todennut että se ei haittaa koska ihan kohta tulee seuraava verolasku, johon se sitten hyvitetään. Joskus harvoin kertyy saldoa niin paljon että olen sitten pyytänyt ja saanut palautusta. Tällä tavalla homma on selkeää, ei tarvitse miettiä ja arvuutella yhtään mitään, ei tule viivästyskorkoja ja eteenkään auto ei vahingossa lipsahda käyttökieltoon maksamattamien verojen takia. Tällä tavalla homma toimii kuin junan vessa, eikä koskaan ole ollut mitään epäselvyyttä tai ongelmaa.

Tällä hetkellä minulla on matkamökki pois liikennekäytöstä ja Traficomilla ylimääräistä veroa n. 135€. Tässä käynee sillä tavalla, että kun seuraavan viikonloppureissun teen, sieltä napsahtaa lasku, jossa 3kk:n ensimmäisessä erässä on hyvitetty tuo 135€ eli maksettavaa jää jokunen kymppi. Sen sitten kiltisti maksan aikanaan eräpäivänä. Ja kun teenkin sitten heti reissun jälkeen liikennekäytöstä poiston, liikaa maksettujen verojen määrä on arvatenkin taas hieman isompi. Jos sitä on sen verran, että se riitää kuittamaan koko seuraavan 3 kk:n erän, annan olla, muussa tapauksessa saatan pyytää palautusta.

Viimeiseksi kysymys siitä, miksi vuotuinen maksu ei ollut poistunut pankista, kun olin tehnyt liikennekäytöstä poiston? Tosin tämä aiheuttaa lisäkysymyksen. Eli tämä vuotuinen maksu oli tullut suoraan pankkiin. Poiston jälkeinen korjauslasku tulikin VAIN omapostiin. Mitähän sekoilemista sekin sitten on?
Hmmm... oletko nyt ihan varma, että tuo Omapostiin tullut lasku oli korjauslasku eikä joku muistutuslasku tai karhukirje tms. Eli ettei tuossa käynyt niin, että tulkitsit liikennekäytöstä poiston takia niin, ettei sinun tarvitse tuota alkuperäistä laskua maksaa ja Traficom tulkitsi toisin. Nämä on juuri niitä tilanteita, mitä itse haluan välttää maksamalla aina kaikki. Laskutusjan toimii niin, että jos laskut menee e-laskuna pankkiin, niin muistutuslaskut, karhut ym.tulee silti postitse (joko paperilla tai Omapostiin). Se että sait toisen Omapostiin herättää ajatuksen siitä, että se ei ollut lasku vaan muistutuslasku. Mutta enhän minä tuota voi tietää.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:46
Vs: Tarfin laskutustoimintaa
« Vastaus #19 : 10.09.2023 kello on 10:21 »
E-laskussa on yleensä kuukauden päästä eräpäivä...

Jos otan auton pois liikenteestä, niin lasku pienenee, mutta se ei poistu e-laskusta. Vilkaisu Traficomin sivuilta verotiedoista näkee todellisen velkasaldon ja eräpäivän. Tällöin voi vanhan e-laskun mitätöidä. Kyllä Traficomilta aikanaan uusi e-lasku ilmaantuu.
Voihan sen halutessaan maksaa Tarficomin sivuiltakin, jos sitä tulevaa maksua kovasti murehtii.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 13:27
Vs: Tarfin laskutustoimintaa
« Vastaus #20 : 10.09.2023 kello on 10:51 »
Tuosta tulee 10€ vero. Jos yksi liikennekäyttöjakso on niin lyhyt, että vero jäisi yhdeltä jaksolta alle tuon, laskuttavat veroa tuon 10€. Tulee aika kovat verot, jos pitää joka toinen päivä liikennekäytössä ja joka toinen päivä pois, koska tuo 10€ minimi siis todella on per yksi verojakso. Vakuutukset menee sitten eri tavalla.
+6e liikennekäytöstä poisto eli 16e minimi kulut. Eli aika monessa autossa menee vasta viikossa +-0 tilanteeseen.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:13
Vs: Tarfin laskutustoimintaa
« Vastaus #21 : 10.09.2023 kello on 13:38 »
E-laskussa on yleensä kuukauden päästä eräpäivä...

Jos otan auton pois liikenteestä, niin lasku pienenee, mutta se ei poistu e-laskusta. Vilkaisu Traficomin sivuilta verotiedoista näkee todellisen velkasaldon ja eräpäivän. Tällöin voi vanhan e-laskun mitätöidä. Kyllä Traficomilta aikanaan uusi e-lasku ilmaantuu.
Voihan sen halutessaan maksaa Tarficomin sivuiltakin, jos sitä tulevaa maksua kovasti murehtii.
Totta, noin se kannattaa hoitaa jos haluaa optimoida ja välttää liikaa maksamisen. Minä olen sen verran laiska, etten koko aikaa jaksa tilannetta väijyä. Tilanne elää koko ajan liikennekäytöstä poistojen takia. Maksan suosiolla kaiken mitä pyydetään ja tarkistan muutaman kerran vuodessa, onko tullut maksettua niin paljon liikaa että kannattaa pyytää palautusta..