rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Asuntovaunun tandem teli - Hahn TB 16-S 54  (Luettu 8421 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:27
Vs: Asuntovaunun tandem teli - Hahn TB 16-S 54
« Vastaus #15 : 13.08.2023 kello on 10:41 »
Olisin vielä kysynyt noista Soliferin eri malleista. Nettikaravaanista löytyy toistakymmentä Solifer merkkistä matkailuvaunua, joiden mallimerkintä 5602i tai 6102i. Vaunut on valmistettu juuri 1988-1991. Onko kellään tietoa, onko juuri tuon tyyppisissä asuntovaunuissa sama teli kuin Solifer 55 TTL:ssä. Asuntovaunujen teknisten tietojen kohdalla lukee yleensä vain, että kyseessä teli, mutta akseleiden valmistajista ei ole mitään merkintää.

Koitan katsella nyt kun olen alueella jossa runsaasti vaunuja. ]

Muokattu 12:00
Katselin ja kyselin niin näyttää että ainakin polar ja solifer 630 ja 6xx malleissa on vielä 2010 käyttänyt saman tyyppistä jousitusta, aisassa lukee bpw.
Nuohan on tulleet samalta tehtaalta,  veikkaisin myös Karin käyttäneen ainakin Polarilta tulleissa 620 sarjassa samaa.
Vanhempaa 642 en löytänyt, joten en pysty vahvistamaan asiaa.
Joku joka tuntee Teuvalaisen rakenteen tietää.


Lähetetty minun SM-F916B laitteesta Tapatalkilla
« Viimeksi muokattu: 13.08.2023 kello on 12:08 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:27
Vs: Asuntovaunun tandem teli - Hahn TB 16-S 54
« Vastaus #16 : 13.08.2023 kello on 13:01 »
https://autot.tori.fi/matkailuautot-ja-asuntovaunut/myydaan/asuntovaunut/116700087

Oliskohan tuossa alusta
Tarvittaessa voin käydä katsomassa.

Lähetetty minun SM-F916B laitteesta Tapatalkilla

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:11.10.2023 kello on 19:19
Vs: Asuntovaunun tandem teli - Hahn TB 16-S 54
« Vastaus #17 : 15.08.2023 kello on 08:28 »
Kiitokset lisäinfosta, tuon Soliferin alustan voisi käydä katsastamassa, jos ei ole liian suuri vaiva. Itse aloin googlailemaan Torista Kafi merkkisiä asuntovaunuja ja pari potentiaalista sieltä löytyikin, myyjät lupasivat käydä tarkistamassa telit. Kafeja valmistettiin Wikipedian mukaan juuri ennen 90-taitetta, minkä jälkeen valmistus lopetettiin. Kafin kaksitelisiä malleja vaan on aika monta...

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:56
Vs: Asuntovaunun tandem teli - Hahn TB 16-S 54
« Vastaus #18 : 15.08.2023 kello on 09:51 »
Jotenki on muistikuva Lohja Caravanin tuotteista, että nuo 70/80 luvun taitteen olivat ainoita "reaktiotankotelejä" kuten tuo aloituksen venetraikun tekele. Myöhemmät 80-luvun loppupuolen ovat taas puhtaasti 2-akselisia ilman telirakennetta. Ainakin omani 582 (-89) oli delta-akselein. Tuo Solikan reaktiotankoversio kääntelee itse akseliputkea - eli koko akselia kerralla. Kuvistakin päätellen ei enää vuosikymmeniin vaan kiinteältä vaikuttaa.

Miten ahkeraan tuolla sitten traileroidaan, niin pelkkänä rantatrailerina kilvettömänä voi touhuta mitä vain akseliversioita vailla katsastuksia, ja tielle sen voi viedä traktorin perässä  ;D

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:11.10.2023 kello on 19:19
Vs: Asuntovaunun tandem teli - Hahn TB 16-S 54
« Vastaus #19 : 16.08.2023 kello on 08:24 »
Jep, omasta mielestä tämä vanhan venetrailerin korjausprojekti lähtenyt vähän lapasesta. Alunperin trailerin korjaus näytti "helpolta" projektilta, mutta olen tässä matkan varrella oppinut, kuinka harvinainen ja erikoinen tuo Hahnin "reaktiotankoteli" on. Olin jo melkeinpä luopunut toivosta korjata se loppuun asti, mutta tämän foorumin kautta olen saanut lisäpuhtia aiheeseen. Venetrailerikin rantaversiona noin 2k€, mutta katsastettuna tupla. Nyt tuntuu, että se on vain ajan kysymys, että joku vastaava asuntovaunu löytyy telin osalta ok, vaikka itse asuntovaunuosa olisi täysin homeessa. Enemmänkin mietin minkälainen purku- ja hävitysurakka liittyy tuohon vaunukoppaan, jos olen vain kiinnostunut telistä...

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:16.04.2024 kello on 18:14
  • Pitäähän miehellä leluja olla.
Vs: Asuntovaunun tandem teli - Hahn TB 16-S 54
« Vastaus #20 : 16.08.2023 kello on 09:03 »
Venetrailereissa on se hassu juttu, että 30 vuotta vanhoista omavalmisteistakin pyydetään lähes uusien hintoja.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:43
Vs: Asuntovaunun tandem teli - Hahn TB 16-S 54
« Vastaus #21 : 16.08.2023 kello on 09:35 »
Venetrailereissa on se hassu juttu, että 30 vuotta vanhoista omavalmisteistakin pyydetään lähes uusien hintoja.

Peräkärryt on samanlaisia.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:15
Vs: Asuntovaunun tandem teli - Hahn TB 16-S 54
« Vastaus #22 : 16.08.2023 kello on 11:13 »
Venetrailereissa on se hassu juttu, että 30 vuotta vanhoista omavalmisteistakin pyydetään lähes uusien hintoja.
  Omavamisteisissa peräkärryssä on yleensä puretun henkilöauton pyörän navat. Vanteen pulttijako on mitä on.
  Haittapuoli tästä on se että renkaan rikkoutuessa valmista varapyörää muutamalla kympillä vanteineen ei löydy lähimmästä puuilosta, motonetista, tokmannilta, tai kärkkäiseltä.

 Omavalmisteissa Laakerit on autokäytön jäljiltä, tietenkin kartiorullalaakerit ja pyörännavassa tiivistys sellainen ettei ole tarkoitettu upotettavaksi veteen. Ihmeen ikuisia kuitenkin kestävyydeltään.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:56
Vs: Asuntovaunun tandem teli - Hahn TB 16-S 54
« Vastaus #23 : 16.08.2023 kello on 11:26 »
Jep, omasta mielestä tämä vanhan venetrailerin korjausprojekti lähtenyt vähän lapasesta. Alunperin trailerin korjaus näytti "helpolta" projektilta, mutta olen tässä matkan varrella oppinut, kuinka harvinainen ja erikoinen tuo Hahnin "reaktiotankoteli" on. Olin jo melkeinpä luopunut toivosta korjata se loppuun asti, mutta tämän foorumin kautta olen saanut lisäpuhtia aiheeseen. Venetrailerikin rantaversiona noin 2k€, mutta katsastettuna tupla. Nyt tuntuu, että se on vain ajan kysymys, että joku vastaava asuntovaunu löytyy telin osalta ok, vaikka itse asuntovaunuosa olisi täysin homeessa. Enemmänkin mietin minkälainen purku- ja hävitysurakka liittyy tuohon vaunukoppaan, jos olen vain kiinnostunut telistä...
Jos on aikaa, intoa ja paikka missä purkaa, niin voi päästä plussalle purku hommissa tuollaisessa parin satasen vaunussa. Ikkunat, lieden. lämppärin, altaat, hanat, säiliöt, kaapistot, ovet, ikkunat, rungon, nurkkatuet ja jopa osan pelleistä voi saada purkuosana myydyksi vaikka täällä (kirppisosiossa) - kertyy äkkiä satasia, mutta ei välttämät mene samana vuonna kaupaksi  8)

Jotain kuluja tulee tottakait, vaikka puutavaran ja eristeiden hävittämisestä..

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:11.10.2023 kello on 19:19
Vs: Asuntovaunun tandem teli - Hahn TB 16-S 54
« Vastaus #24 : 5.09.2023 kello on 18:27 »
Hankalaa tuntuu olevan telin löytäminen.. pari potentiaalista teliä on jo löytynytkin, mutta aina joku toinen rakentelija ostaa sen välistä pois. Yksi lupaava teli voisi olla Solifer Artic 552L.