Sivuja:
Toiminto
  • #1 kirjoittanut TandemTeli 11 Aug 2023
  • Moi,

    eksyin tänne asuntovaunujen telipalstalle, kun tulin ostaneeksi vanhan venetrailerin (v.1992) , joka oli kuulemma rakennettu vanhasta tandem-mallisesta asuntovaunun trailerista. Akseli on mallia Hahn TB 16-S 54, mutta minulla ei ole harmaintakaan aavistusta, minkä merkkisestä asuntovaunusta teli on otettu? Akselien välissä on reaktiotanko oikealla puolella ja akselin pituus noin 175cm navasta napaan. Kiinnitysreikien väli 128.5cm x 16cm. Olen yrittänyt laittaa traileria katsastuskuntoon, mutta takimmaisen akselin jousitus on kaput. Jos joku sattuisi tietämään, minkä mallisesta asuntovaunusta on kyse ja vielä parempaa, jos samanlainen taka-akseli sattuisi löytymään jostain pihan perältä, niin GREAT!

    Tatu
  • #2 kirjoittanut kimi 11 Aug 2023
  • #3 kirjoittanut TandemTeli 11 Aug 2023
  • Teohydraulin kanssa on jo juteltu monet kerrat, mm. levitin jarrurumpuun löytyi sieltä. Heidän sivuilta löytyy kyllä infoa hakusanalla Hahn 6200, mutta tarvittaisiin koko taka-akseli. Yritin itse irroittaa tuota akselin päässä olevaa osaa, mutta lukitusmutteri + muut osat niin ruostuneet jumiin, että eivät taida ehjänä irrota.

    Muutama kuva tähän liitteeksi.
  • #4 kirjoittanut tsahkali 11 Aug 2023
  • Sillhän ei ole väliä, mistä vaunusta alusta on.
    Merkitsevää on akselin tyyppi ja sehän on tiedossa.
    Jos etst akselia vaikka purkaamoista, niin kyllä se pitäisi tyypillä löytyä.
  • #5 kirjoittanut TandemTeli 12 Aug 2023
  • Olisiko hyviä ehdotuksia, mistä noita asuntovaunuihin erikoistuneita purkaamoja löytyisi? Esim. Hämeen tai Pääkaupunkiseudun suunnalta. Juttelin puhelimessa jo pitkät pätkät Keijo Salon kanssa Ylistarosta ja hänelle tämä Hahn oli tuntemattomampi merkki. Googlaamalla Hahn TB 16-S 54 ei juuri osumia löydy...
  • #6 kirjoittanut 0yxxy0 12 Aug 2023
  • Tämmönen näkyy muutamilta keskustelupalstoita nousevan esiin "toinen Ylistarossa Veijo Rajamäki 0400-619408" Salo mainittu toisena.
  • #7 kirjoittanut tsahkali 12 Aug 2023
  • Mielestäni olen tuollaisen nähnyt ja asia jäi vaivaamaan...
    Ja siinähän se:  https://www.nettikone.com/en/kafi/2-akselinen/2198765
  • #8 kirjoittanut Masa matkailija 12 Aug 2023
  • Minulla oli vm -82 solifer 55 ttl vaunu jossa tuollaine alusta, vaunu purettu ja sludta myyty paljukärryksi. Oli hetki sitten torissa myynnissä em vaunu olikohan 900
  • #9 kirjoittanut svc 12 Aug 2023
  • Löytyi arkistosta ao. akselin saksalaisen Nico Fahrzeughteilen varaosakuva.
    https://www.dropbox.com/scl/fi/594uixiqbpyq0rsfl0tho/Hahn-TB16.pdf?rlkey=mcxl00vzxwc8iwubusmehfqsm&dl=0
    Löytyisiköhän noilla osanumeroilla osia paremmin?

    Minulla oleva kuvasto on tosin jo muutaman vuoden vanha ja osien saatavuus muutenkin nelisenkymmentä vuotta vanhaan alustaan voi olla hankalaa.
  • #10 kirjoittanut TandemTeli 12 Aug 2023
  • Nyt alkaa jo polttamaan...Keijo Salo nimenomaan arveli, että voisi olla Solifer 55 TTL vaunu  :)  Onkos kellään palstalaisella havaintoa tällaisesta telistä pihan perällä kuusen alla? Minun telissä tuo takimmaisen akselin vasemman puoleinen jousitus on jumittunut ja vaihtaisin mieluiten koko taka-akselin, jos mahdollista. Yritin avata tuon kynkän lukitusta, mutta no hope.

    Ohessa vielä muuta kuva tästä teli-ihmeestä nimeltään Hahn.
  • #11 kirjoittanut Ducaatti 12 Aug 2023
  • Tuskinpa ne kuusenaluslöydöt sen paremmassa kunnossa on kuin  nykyinenkään... Mutta onnea etsintään.
  • #12 kirjoittanut TandemTeli 13 Aug 2023
  • Olisin vielä kysynyt noista Soliferin eri malleista. Nettikaravaanista löytyy toistakymmentä Solifer merkkistä matkailuvaunua, joiden mallimerkintä 5602i tai 6102i. Vaunut on valmistettu juuri 1988-1991. Onko kellään tietoa, onko juuri tuon tyyppisissä asuntovaunuissa sama teli kuin Solifer 55 TTL:ssä. Asuntovaunujen teknisten tietojen kohdalla lukee yleensä vain, että kyseessä teli, mutta akseleiden valmistajista ei ole mitään merkintää.

    Tähän minun projektiin voisi kelvata juuri tuollainen käytöstä poistettu oikean merkkinen Solifer matkailuvaunun teli, edellyttäen, että ongelma ei ole juuri ollut tuossa samassa paikassa eli taka-akselin jousituksessa. Oman trailerini pyöriä ja akseleita on aikanaan uitettu merivedessä, joten tässä syy, että taka-akselin jousitus jämähtänyt kiinni. Oikean puoleinen jarrurumpu selvästi liikkuu, kun tässä tunkkaa vaunua ylös (iskarissa näkee muutaman sentin liikkeen), vasemmasta sen sijaan nostaessa, koko traileri nousee ilmaan. Taka-akselin ei tarvitsisi olla täydellisen uutta vastaava, mutta että menisi katsastuksesta vain läpi...
  • #13 kirjoittanut tsahkali 13 Aug 2023
  • Nyt alkaa jo polttamaan...Keijo Salo nimenomaan arveli, että voisi olla Solifer 55 TTL vaunu  :)

    Et sitten katsonut sitä linkkiä?
    Siinä oli Kafi samoilla akseleilla....
  • #14 kirjoittanut Ossi66 13 Aug 2023
  • Mikä sanotaan rekisteriotteessa trailerin merkiksi? Yleensä alkuperäinen alustan merkki ja malli säilyy runkonumeron mukaan.  Tosin joskus "uusi" perävaunu on voitu katsastaa omavalmisteena.
  • #15 kirjoittanut TandemTeli 13 Aug 2023
  • Tämä venetraileri juurikin tuollainen omavalmiste, josta ei ole enempää tietoa rekisteriotteessa.

    Tosiaan tuossa Kafin raadossa myös sama akseli - onko Kafeissa mitään tarkempaa mallimerkintää, vai Kafi 2-akselinen riittää?
Sivuja:
Toiminto