Tekniikkakeskustelut > Sekalaiset

Kitkarenkaat ... aikapommi

<< < (17/41) > >>

Hauho:
Kaksi peruskurssia olen käynyt: 45 vuotta  ajoharjoittelua puoliammatikseni kaikkialla, kaikissa keleissä sekä 1960 -70 luvuilla jääradalla sekä harjoittelua että kilpaa sen aikaisilla vakiorenkailla kun se oli sallittua ja hyväksyttyä.
Mitkään keino-olosuhteet eivät korvaa todellisia ajo-olosuhteita. Mm. ajourat  harjoitteluradoilta puuttuvat.
Vieläkään en kuitenkaan ole liukkaan ajokelin täydellisesti hallitseva jos vauhti ylittää turvallisen määrän.

"Masi":
Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kaikilla mitta puilla vakavia kolareita, niin prosentuaalisesti renkaiden määrään verrattuna kuin kilometrimäärään eli siinä mielessä kitkarengas on huomattavasti turvallisempi kuin nastarengas.

https://yle.fi/a/3-10689503

Tänä päivänä talviaikaan kitkarenkaita on yli 20 % ajoneuvoissa, mutta talviaikaisista kuolonkolareista vain 6 % ajetaan kitkarenkailla.

https://www.is.fi/autot/art-2000009987342.html

Ja linkkijen jutut kannattaa lukea loppuun asti ennen kuin kommentoi.

Tietis:
^

No, omalta osaltani tuo on ihan turhaa pohdintaa. Asun yksityistien perukoilla jyrkällä rinnetontilla. Tietä hoidetaan kun hoidetaan, jos hoidetaan. Etelärannikon talvet on sellaisia, että meidän tiellä on usein peilijää ja vettä päällä. Siinä ei kitkoilla tee yhtään mitään, ei vaikka ne muuten toimisi miten hienosti hyvänsä. Yleinen tie alkaa puolen kilometrin päässä kotoa, ja siitä eteenpäin mielelläni käyttäisin kitkoja.

Yksittäisille reissuille (jos esim. pitää päästä kitkoilla liikkeelle ja Trawemunden laivaan) toki voin tilata juuri ennen lähtöä tuplahiekoituksen sille tielle, mutta normisti pitää päästä liikkumaan ilman erikoistoimenpiteit ä. Kitkojen varassa en voi olla.

Minulla on tuttavapiirissä vankkumattomia kitkojen ystäviä. Pari kaveria on 15-20 vuotta ajellut kitkoilla ilman ongelmia. Mutta kas, silloin kun ovat pahalla kelillä tulossa meille, niin auto jää kauemmaksi ja tulevat viimeisen siivun kävellen. Niin hulluja hekään ei ole, että lähtisivät kitkoille sinne minne ei pidä kitkoilla missään tapauksessa mennä. Ja minä kun asun siellä, en voi kitkoja hankkia ainoaksi talvirengaskerraksi, vaikka kuka sanoisi mitä.

Minulla on yksi kaveri, joka asuu suunnilleen vastaavissa olosuhteissa. Hänellä on kolme rengaskertaa ja vaihtaa aina syksyllä kitkat alle. Nastat menee alle jos/kun menee kelit vaikeaksi. Välillä hän pärjää koko talven kitkoilla, kun ei tule niitä jääkelejä yksityistielle. Tuossa on kyllä ideaa, mutta vaatii lisäinvestoinnin ja extra-vaihtotyön tarvittaessa.

putkimies:
Olikohan tämä täällä jo?

Olin hankkimassa kitkarenkaita mutta jätin hankkimatta tämän luettuani.

"Nastattomilta
talvirenkailta vaaditaan
M+S-merkinnän lisäksi
3PMSF-merkintää
joulukuusta
2024 alkaen
Rengasvalinnassa
kannattaa
tukeutua myös
EU-rengasmerkintään,
joka tarjoaa tietoa
renkaan polttoaine
taloudellisuudesta,
ohiajomelusta ja
suorituskyvystä märkä-
lumi- ja jääpidon osalta.

"Masi":

--- Lainaus käyttäjältä: putkimies -  6.12.2023     kello on 18:16 ---Olikohan tämä täällä jo?

Olin hankkimassa kitkarenkaita mutta jätin hankkimatta tämän luettuani.

"Nastattomilta
talvirenkailta vaaditaan
M+S-merkinnän lisäksi
3PMSF-merkintää
joulukuusta
2024 alkaen
Rengasvalinnassa
kannattaa
tukeutua myös
EU-rengasmerkintään,
joka tarjoaa tietoa
renkaan polttoaine
taloudellisuudesta,
ohiajomelusta ja
suorituskyvystä märkä-
lumi- ja jääpidon osalta.

--- Lainaus päättyy ---

Ei kait ilman tuota merkintää ole enää muutamaan vuoteen saanut minkäänlaisia talvirenkaita.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View