Sivuja:
Toiminto
  • #1 kirjoittanut jeremias.alaranta 22 Jun 2023
  • Taas on kevät ja mahtava kaivaa vaunu talviteloiltaan ja nautiskella muutama päivä alde ongelmista. :)
    Ongelma on seuraavanlainen:
    Lämmitys ei toimi kaasulla eikä sähköllä.
    Sähköt tulee koneelle, kiertovesipumppu toimii, rele naksuu ohjauspaneelilla ja releet naksuu myös piirikortilla.
    Mutta
    Tuuletin ei ala pyörimään ja mitään muutakaan ei tapahdu. Mistähän aloittaisin mittailut? Lämpösulake kenties?
  • #2 kirjoittanut mjo33400 22 Jun 2023
  • Aloita tuulettimesta, kun jos se ei pyöri ei tapahdu mitään. Sähkölämmitys on sitten toinen asia eli todennäköisesti releet vaihtoon. Puhaltimen jännite on 8,9 volttia.
    Onko ylikuumenemissuoja lauennut?


  • #3 kirjoittanut jeremias.alaranta 22 Jun 2023
  • Ylikuumenemissuojan nappia olen painanut. Ei vaikutusta toimintaan.
    Tuota tuuletinta ajattelin itsekkin, mutta sehän ei vaikuta mitenkään sähkölämmitykseen eli jotain muutakin pitää olla.
    Tutkin sen seuraavaksi. Kiitos.
  • #4 kirjoittanut K.E.V 22 Jun 2023
  • Ylikuumenemissuojan nappia olen painanut. Ei vaikutusta toimintaan.
    Tuota tuuletinta ajattelin itsekkin, mutta sehän ei vaikuta mitenkään sähkölämmitykseen eli jotain muutakin pitää olla.
    Tutkin sen seuraavaksi. Kiitos.
    Kyllä ne sähkövastuksien releet voi naksua vaikka hamaan tappiin. Mutta jos kärjet palaneet niin ei kytkeydy vastukset päälle ja pelkkä ääni ei lämmitä. Eli releet vaihtoon
  • #5 kirjoittanut jeremias.alaranta 22 Jun 2023
  • Ok. Minäpä tilaan ne samantien. Suosituksia mistä ne kannattaisi tilata?
  • #6 kirjoittanut mjo33400 22 Jun 2023
  • #7 kirjoittanut jeremias.alaranta 22 Jun 2023
  • Kiitos! Laitoin heti tilaukseen.
  • #8 kirjoittanut jeremias.alaranta 27 Jun 2023
  • Tuossa linkittämässäsi releessä olikin 8 jalkaa kun minun alkuperäisessä on vain 6 jalkaa. Tais tulla tilattua väärät releet. Vai onko nuo tupla kärillä nuo uudet ja nuo toiset jalat voi leikata pois.
  • #9 kirjoittanut jamseil 27 Jun 2023
  • Tuossa linkittämässäsi releessä olikin 8 jalkaa kun minun alkuperäisessä on vain 6 jalkaa. Tais tulla tilattua väärät releet. Vai onko nuo tupla kärillä nuo uudet ja nuo toiset jalat voi leikata pois.
    Tuo on yksikärkinen vaihtorele, mutta pinnit on tuplattu.



    Sisemmät pinnit kolmen setistä on kuvan mukaan normaalisti kiinni olevan kärjen, ne tuskin on tuossa käytössä ja joutaa leikkaamaan.
  • #10 kirjoittanut jeremias.alaranta 27 Jun 2023
  • Jes. Kiitos. Löysinkin jonkin vanhan keskustelun josta vastaus jo löytyi. Valitettavasti releiden vaihto ei korjannut minun pannun ongelmaa. Mitähän seuraavaksi kannattaisi kokeilla?
  • #11 kirjoittanut jeremias.alaranta 27 Jun 2023
  • Semmoinen lisäys vikakuvaukseen, että puhaltimelle ei tule sähköä ja aikaisemmin kun ohjauspaneelista muutti sähkötehoa punainen ledi aina välähti, mutta nyt ei mitään elonmerkkiä.
  • #12 kirjoittanut mjo33400 27 Jun 2023
  • Omistatko yleismittarin sen käytön hallitset? Sinulla on ilmeisesti relekortin rele re7 viallinen.







    Diodin poisto ei liity tähän keskusteluun. Diodin poistolla tehdään 2kw piirilevystä 3kw.
  • #13 kirjoittanut jeremias.alaranta 27 Jun 2023
  • Yleismittari löytyy ja sitä osaan jotenkin käyttää, mutta paljon on vielä opittavaakin.
  • #14 kirjoittanut jeremias.alaranta 27 Jun 2023
  • Nyt kun sitten mittailin niin huomasin että ylikuumenemissuojan läpi ei tule jännitettä. Voikohan sille itse tehdä mitään vai pitääkö hommata uus?
  • #15 kirjoittanut mjo33400 27 Jun 2023
  • Nyt kun sitten mittailin niin huomasin että ylikuumenemissuojan läpi ei tule jännitettä. Voikohan sille itse tehdä mitään vai pitääkö hommata uus?

    Painoitko tarpeeksi kovaa? Kyllähän aina voi yrittää korjata, mutta saako laukeamaan oikeassa asteessa, voi olla vaikeampi juttu. Jos reissussa niin abio-adapterilla punaiset yhteen
Sivuja:
Toiminto