Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Euramobilin (Fiat) kaikki valot hävisi ja mittaristo pimeni
jak900:
Väylää jos löytyy laitteesta niin sitten testeriä kiinni laitteeseen voi sekin jo selvittää / helpottaa asian tutkimista huomattavasti.
Yrjö:
--- Lainaus käyttäjältä: volvo - 18.04.2023 kello on 22:18 ---se ali arvostettu virtakynä on hyvä näissä asioissa, jos ei ole can väylä ohjattu.
--- Lainaus päättyy ---
Oikeastaan tämä pitäisi tehdä ekana, vähäiset sähkötaidot omaavan, kuten aloittaja ja minä?
Akun miinus navalta vedetään riittävän pitkä johto, käyttäen käynnistin kaapelia tai 230 V. jatkoroikkaa ym.. Kun valot on päällä älyttömässä vehkeessä, pitää irroitetun lampun "pesän" siellä pohjassa olevaan kieleen yhdistäessä kynän palaa tai V. mittarin näyttää n. 12 V.. Taas oikosulun vaara.
Minulla on myös 50 W. halogeeni polttimosta tehty virtakynä.
Samoin tehdään plus navalta lampun "pesän" laitaan.
Tällä saadaan selville, puuttuuko ko. valolta + vai -, nythän se on arvailua??
jak900:
Halpis yleismittarikin ajaa jo asiansa, ei riitä että kantaan tulee jännite koska sehän voi olla esim vaikka 8V 12V sijaan, joka selviää mittarilla. Esimerkiksi tuollainen tulos jo kertookin hyvin paljon ongelman syystä. Yleis mittarit ei montaa euroa kustanna.
mjh48:
--- Lainaus käyttäjältä: jak900 - 19.04.2023 kello on 11:09 ---Halpis yleismittarikin ajaa jo asiansa, ei riitä että kantaan tulee jännite koska sehän voi olla esim vaikka 8V 12V sijaan, joka selviää mittarilla. Esimerkiksi tuollainen tulos jo kertookin hyvin paljon ongelman syystä. Yleis mittarit ei montaa euroa kustanna.
--- Lainaus päättyy ---
Yleismittarin sisäinen vastus on iso, usein 10 megaohmia, jolloin johdossa ei kulje pajoa mitään virtaa ja huononkin kontaktin lpi näkyy täysi jännite, siksi vanhanaikainen tai itse tehty koekynä on parempi
jak900:
Jaa, no reilu 30 vuotta on autosähkö hommia takana ja mittareilla mennään. Jään seuraamaan sivusta kuinka vika löytyy Thumb
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta