rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Automaattivaihteinen matkailuauto ja jyrkät alamäet  (Luettu 2339 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:31
Vs: Automaattivaihteinen matkailuauto ja jyrkät alamäet
« Vastaus #15 : 12.02.2023 kello on 10:49 »
Pakokaasujarru on yhtä tyhjän kanssa kun noita isoja mäkiä laskee tulemaan, hydraalinen on taas herkkä menemään rikki ja kallis korjata.
Nykyisin laitetaan sähköjarru kardaaniin. Niitä saa jo miltei kaikkiin pakuihinkin.
Minä kun luulin, että niistä sähköjarruista olisi luovuttu...

Mulla on ollut joskus kauan sitten sähköjarru bussissa. Tehokas, kuin mikäkin, mutta en sitten sen jälkeen niitä ole tavannut.
Aikoinaan menin bussilla "Kotkanpesään". Ihmettelin bussien järeitä akselinapoja. Olikohan niissä sähkömoottorit, jotka vetivät ja jarruttivat? Aika jurinaa piti alamäessä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:40
  • Escucha el Oi!
Vs: Automaattivaihteinen matkailuauto ja jyrkät alamäet
« Vastaus #16 : 12.02.2023 kello on 12:27 »
Pakokaasujarru on yhtä tyhjän kanssa kun noita isoja mäkiä laskee tulemaan

ei missään nimessä ole yhtä tyhjän kanssa.
ei tietenkään auta pitämään vauhtia kurissa, mutta huomattavasti vähemmän joutuu jarrupolkimeen koskemaan verrattuna ettei ole edes pakokaasujarrua.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 7.04.2024 kello on 14:30
Vs: Automaattivaihteinen matkailuauto ja jyrkät alamäet
« Vastaus #17 : 12.02.2023 kello on 13:29 »
Näky olevan Telma alamäkihidastin esim. Defflessin hinnastossakin, Iveco alustalle.
 "Telma-jarru Iveco 8653 (Retarder) (myös automaattivaihteist on kanssa, polttoainesäiliö pienenee 70 litraan) hinta: 7445€, lisäpaino: 125kg"

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:11.03.2024 kello on 20:20
  • Tekniikan diletantti
Vs: Automaattivaihteinen matkailuauto ja jyrkät alamäet
« Vastaus #18 : 12.02.2023 kello on 15:14 »
Minä kun luulin, että niistä sähköjarruista olisi luovuttu...

Mulla on ollut joskus kauan sitten sähköjarru bussissa. Tehokas, kuin mikäkin, mutta en sitten sen jälkeen niitä ole tavannut.
Aikoinaan menin bussilla "Kotkanpesään". Ihmettelin bussien järeitä akselinapoja. Olikohan niissä sähkömoottorit, jotka vetivät ja jarruttivat? Aika jurinaa piti alamäessä.

Mä siellä justiinsa kyselin bussikuskilta. Sanoi niitä turbiinijarruiksi. Mikä sitte lieneekään.