rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Lisäakku ja aurinkopaneeli  (Luettu 4534 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:16.03.2024 kello on 20:02
Vs: Lisäakku ja aurinkopaneeli
« Vastaus #45 : 3.02.2023 kello on 11:27 »
Taitaa 2000VA Victronillakin jäädä alle kahden ampeerin tyhjäkäyntikulutus. Eco-modea ei ehkä kannata käyttää cpap-laitteen kanssa, ettei vahingossakaan virta katkea kesken käytön. Saahan sen napista sitten sammutettua päivällä, jos ei tarvitse invertterisähköä.

Eikä akkujen rinnankytkennässäkä än ole mitään pelättävää. Se on vähän tapauskohtaista, sopiiko paremmin yksi iso vai kaksi pienempää akkua.

Rinnankytkennässäpi tää olla samanlaiset akut, etteivät rupea syömään toisiaan.
Minulla on yksi uusi 78Ah TAB-akku ja jos rinnankytkentää ajattelee, pitäisi löytää samanlainen kaveriksi.

Vaihtoehtoisesti tämä nykyinen korvautuisi yhdellä 180Ah akulla



*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:20
  • Puskailija Hymer B680 sl
Vs: Lisäakku ja aurinkopaneeli
« Vastaus #46 : 3.02.2023 kello on 15:10 »
Mulla rintterissä 3kW jatkuvaa antava invertteri jonka tyhkäkäynti kulutuksen mittasin olevan 11W, eli hieman alle 1Ampeeri.

Tuo rinnankytkettyjen akkujen samanlaisuus on kyllä eräänlainen legenda. Ei ne toisiansa syö. Käyttämättömänä akkujen lepojännite laskee huonomman tasolle, siinä se.
Toimivat täysin vaikka olisivat erilaisia, toki aina parempi että olisivat täysin identtisiä mutta paljonko valmistustoleranssi t heittää jos ostat ensin yhden akun ja vuoden päästä "toisen samanlaisen"
Järki päässä tietenki tässäki, ei kannata esim 60Ah ja 100Ah akkua rinnan laittaa, toimii se sekin viritelmä.

Sarjaankytkentä 24volttiseksi systeemiksi on sitten täysin eriasia, silloin akkujen sisäinen vastus pitää olla sama = akut identtisiä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 10:39
Vs: Lisäakku ja aurinkopaneeli
« Vastaus #47 : 3.02.2023 kello on 15:48 »
Mika T
Puhut vähän mutta asiaa. Mulla 3 akkua rinnan, kaikki erilaisia, vanhimmat loppuu normaalisti. 
1500W intikka ottaa levossa noin 0.6A, ja sietää olla päällä itsekseen vaikka kuinka, joskus unohtunut ja ihmetellyt mikä ottaa hieman.

Lähetetty minun SM-F916B laitteesta Tapatalkilla