rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ajovalojen puhdistus.  (Luettu 7129 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:05
  • Knaus Eifelland
Vs: Ajovalojen puhdistus.
« Vastaus #15 : 2.01.2023 kello on 10:34 »
Reilu 15 vuotta sitten myllytin koneella huihai Sonatan umpiot olisko ollut Farecla G3 (joku viimeistely karkeus) aineella. Hyvin kirkastui.
Kannattaa hieroa esim. puhdistavaa vahaa kirkkaisiinkin umpioihin, ennaltaehkäisevästi pari kerrosta vuodessa.

Eiköhän kaikki merkkipolttimot ole UV-suojattuja, alibaapan polttimoista en sitten tiedä.



*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Ajovalojen puhdistus.
« Vastaus #16 : 2.01.2023 kello on 11:02 »
Kannattaa hieroa esim. puhdistavaa vahaa kirkkaisiinkin umpioihin, ennaltaehkäisevästi pari kerrosta vuodessa.
Ei, ei ja ei! Vahan puhdistava vaikutus perustuu siihen että vaha sisältää hiovaa ainesosaa. Varmin tapa pilata muoviosat on käyttää puhdistavaa vahaa. Jos haluaa suojata lampun "lasin", kannattaa käyttää uuden auton vahaa. Siinä ei ole hiovaa ainetta. Samaa vahaa voi käyttää kulkineen ikkunoihin.
Ei missään nimessä puhdistavaa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:37
Vs: Ajovalojen puhdistus.
« Vastaus #17 : 2.01.2023 kello on 11:16 »
Ei, ei ja ei! Vahan puhdistava vaikutus perustuu siihen että vaha sisältää hiovaa ainesosaa. Varmin tapa pilata muoviosat on käyttää puhdistavaa vahaa. Jos haluaa suojata lampun "lasin", kannattaa käyttää uuden auton vahaa. Siinä ei ole hiovaa ainetta. Samaa vahaa voi käyttää kulkineen ikkunoihin.
Ei missään nimessä puhdistavaa.
Aivan normaalia AutoGlymin punaista puhdistavaa vahaa olen käyttänyt...

Se ei niin hiovaa ole, koska auton maalin lakkakerroskin sen kestää. Hyvin on kirkkaina ainakin pysynyt jo vuosikausia. En tiedä onko vahan ansiota, vaiko joku muu syy.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:05
  • Knaus Eifelland
Vs: Ajovalojen puhdistus.
« Vastaus #18 : 2.01.2023 kello on 12:40 »

Hyvin on kirkkaina ainakin pysynyt jo vuosikausia. En tiedä onko vahan ansiota, vaiko joku muu syy.

Samat kokemukset, hyvänä on pysynyt täälläkin.

Tietysti puhdistavassa vahassa voi olla liuotinta seassa, mutta eipä ole haitannut mitään.
Vahaamaton umpio ja auringon uv kellastuttaa varmasti tehokkaammin umpiota kuin vahattu. Vaha on kuin aurinkorasva.

Korrekin keraaminen vaha saa ainakin vaunun ikkunat säihkymään kirkkaina, toimii varmasti umpiossakin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:58
Vs: Ajovalojen puhdistus.
« Vastaus #19 : 2.01.2023 kello on 12:42 »
Äänet autoglymin punaiselle.
Silla on myös vedelty umpiot ja ikkunat, Lähtee jääkin paremmin pois.
Ei ole himmentynyt umpiot 15 vuoden ikään mennessä.
Kiveniskemää pikkukoloa tietty on mutta ei tuollaista himmennyksen näköistä....

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Ajovalojen puhdistus.
« Vastaus #20 : 2.01.2023 kello on 13:06 »
Aivan normaalia AutoGlymin punaista puhdistavaa vahaa olen käyttänyt...

Se ei niin hiovaa ole, koska auton maalin lakkakerroskin sen kestää. Hyvin on kirkkaina ainakin pysynyt jo vuosikausia. En tiedä onko vahan ansiota, vaiko joku muu syy.
Melkoista jynssäystä vaatii että lakan kuluttaa puhki. Muovin mattauttaa hyvin tehokkaasti. Tulosta voi kokeilla kulkineen ikkunassa. Jos lampun pleksin pitää kirkkaana, toimiihan se muovi-ikkunassakin.  8)
Kukin pilaa omaisuutensa haluamallaan tavalla.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:25
  • Kohtele toisia kuten toiset sinua
Vs: Ajovalojen puhdistus.
« Vastaus #21 : 2.01.2023 kello on 14:21 »
Mihin mittaukseen ko lausunto perustuu?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:37
Vs: Ajovalojen puhdistus.
« Vastaus #22 : 2.01.2023 kello on 14:28 »
Melkoista jynssäystä vaatii että lakan kuluttaa puhki. Muovin mattauttaa hyvin tehokkaasti. Tulosta voi kokeilla kulkineen ikkunassa. Jos lampun pleksin pitää kirkkaana, toimiihan se muovi-ikkunassakin.  8)
Kukin pilaa omaisuutensa haluamallaan tavalla.
Aika kauan saisi AutoGlymin punaisella hinkata, jos haluaa lakan puhki...

Niitä käsittääkseni on sellaisiakin vanhoille maalipinnoille tarkoitettuja vahoja. Hapettuneeseen himmeään maalipintaan.
Käsittääkseni muoviumpioissa on kalvo pinnassa, jota olisi tarkoitus suojella. Ei suinkaan hioa pois, sillä se olisi umpion tuho.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:51
  • Kulkija
Vs: Ajovalojen puhdistus.
« Vastaus #23 : 3.01.2023 kello on 19:54 »
Paskapuheet ja jotain muutakin hiekkalaatikossa.

Jatkakaa siellä; tässäkin voi, mutta vain itse asiasta.

Seuraavat asiattomat ja asiaankuulumattomat viestit poistetaan.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Ajovalojen puhdistus.
« Vastaus #24 : 4.01.2023 kello on 06:38 »
Aikoinaan Volvon v70 muoviset umpiot sumentui. Itse koin hyväksi konstiksi huopakiilottimen. Akkuporakoneen tms päähän pyöreä huopapala ja vahaa, niin hyvin puhdistui.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:26
  • Lempäälä
Vs: Ajovalojen puhdistus.
« Vastaus #25 : 4.01.2023 kello on 09:55 »
   Aikaisemmin ei mulla ole tälläistä ongelmaa ollut, kun ajovalot olleet oikeaa lasia.
  Onkohan nykyään oikeaa lasia olevia ajovalon laseja ollenkaan? Autot kun on suunniteltu uudelleen sulatettaviksi paljon ennen "rippikoulu ikää", minä ostan vasta tuossa iässä. 
  Puhdistamisen varmaan tekee vaikeammaksi, kun muoveja on "sen sataa" laatua? Hyviä ohjeita olen saanut, Kiitos niistä!
 
Off-Topic:
"Parhaat" ohjeet tietenkin löytyy hiekkalaatikossa. ;D
  Kiitos " Alan"! Thumb Thumb

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:44
Vs: Ajovalojen puhdistus.
« Vastaus #26 : 4.01.2023 kello on 10:25 »
   Minun CLS.n etuvalot kunnostettiin automaalaamossa,jossa hionnan ja kiilloituksen jälkeen  höyrystämällä laitettiin jokin" suojakalvo". Hyvät tuli !

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:26
  • Lempäälä
Vs: Ajovalojen puhdistus.
« Vastaus #27 : 28.01.2023 kello on 07:14 »
https://m.motonet.fi/fi/tuote/602397/Philips-EcoVision-Kit-ajovalojen-kirkastaja?
  Tuollaisella hinkkasin, kiitos K.E.V. vinkistä!
  Ohjeen mukaan 30 min. riittää, käytin reilun tunnin. Minun silmään näytti, että rosoa on sisäpuolellakin?? Ei siis tullut ihan kirkkaaksi, vaikka aloitinkin 500 paperilla, jota ei aina suositella.
  Katsastuksessa kuitenkin tuli hyväksyntä valoista, pari puslaa ja takajarrupalat aiheutti hylkäyksen.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 1.03.2024 kello on 02:09
Vs: Ajovalojen puhdistus.
« Vastaus #28 : 28.01.2023 kello on 11:32 »
Ei ihan tähän aiheeseen, mutta valojen puhdistukseen kuitenkin. Nykyaikaiset led-valot eivät enään lämmöstä sulata umpiota. Krapaamalla saa umpion pilalle. Suihkaus jäänsulattajaa/jäänpoistajaa ja kuurajäät lähtee pyyhkäisemällä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:35
  • Escucha el Oi!
Vs: Ajovalojen puhdistus.
« Vastaus #29 : 28.01.2023 kello on 11:39 »
   Minun CLS.n etuvalot kunnostettiin automaalaamossa,jossa hionnan ja kiilloituksen jälkeen  höyrystämällä laitettiin jokin" suojakalvo". Hyvät tuli !

Eli periaatteessa katsastuksen kannalta hyödytön toimenpide.
Sumeat ajovalot on yhtä laittomat kuin kalvoitetutkin... siis jos inssi sattuu huomaamaan  ^-^