Tekniikkakeskustelut > Lämmitys ja ilmastointi

Lämmittimen tyyppi ja meteli

(1/5) > >>

miksu88:
Automaattinen termostaatti kytkee lämppäriä päälle ja pois nukkuessa. Itse olen ääniyliherkkä, onko kukaan kokenut tuota kytkemistä häiritseväksi? Ainakin Webasto ja Eberspächer toimii pelkästään termostaatilla, mutta ovat suht hiljaisia yleisesti. Sitten on esim. halvempi Autoterm joka on kuulema hieman äänekkäämpi mutta sen saa puhaltamaan läpi yön tasaisella nopeudella. Mä olen hankkimassa <1500€ lämmitintä joten kalliimpia en ole tutkinut. Varmaan rahalla saa kaikenlaista.

Masa matkailija:
Taitaapa kaikkien diesel lämmittimen oma perustermostaatti säätää tehoa ensin mm weba pitää 1 asteen sisällä tehon säädöllä ja kun menee asteen yli säädöstä huolimatta pysähtyy ja odottaa 3-5 astetta käynnistyessään taas isolla teholla. Ainakin planar ja webasto jotka mulla käytössä. Aika inhottava säätöominaisuus. Webaan laitoin kiinan termostaatin jossa diffi 0,5 astetta, paljon kätevämpi, lämmittää pyyntiin ja sammuu, aloittaa käynnistysmanööveri n pyynnöstä 0,5 astetta alempana mutta kestää sen aikaa että käy pari astetta alas ainakin pakkasella käytettäessä, sitten taas täys teholla ylös.
Ei ne omat säädöt ole toimivia.


Saksanseisoja MB319 -13 ent lanssi. Polar 5.6 ct -98 kaasuton.

miksu88:

--- Lainaus käyttäjältä: Matti_Kojo - 26.11.2022     kello on 13:50 ---Taitaapa kaikkien diesel lämmittimen oma perustermostaatti säätää tehoa ensin mm weba pitää 1 asteen sisällä tehon säädöllä ja kun menee asteen yli säädöstä huolimatta pysähtyy ja odottaa 3-5 astetta käynnistyessään taas isolla teholla. Ainakin planar ja webasto jotka mulla käytössä. Aika inhottava säätöominaisuus. Webaan laitoin kiinan termostaatin jossa diffi 0,5 astetta, paljon kätevämpi, lämmittää pyyntiin ja sammuu, aloittaa käynnistysmanööveri n pyynnöstä 0,5 astetta alempana mutta kestää sen aikaa että käy pari astetta alas ainakin pakkasella käytettäessä, sitten taas täys teholla ylös.
Ei ne omat säädöt ole toimivia.


Saksanseisoja MB319 -13 ent lanssi. Polar 5.6 ct -98 kaasuton.

--- Lainaus päättyy ---

Joo eli tuo vain on standardi. Ilmeisesti helppokäyttöisyys menee kuitenkin edelle. Lämmittimen voi tietysti asentaa vastakkaiseen päätyyn sängystä niin hieman vaimentaa.

Masa matkailija:
Toki. Mullakin sängyn pääpuolessa vasemman oven kynnyksessä, päällä vain 10mm levy ja terassimatto. Enemmän puhallus aukoista ääntä tulee. Toinen aukko sängyn päätyn alla lattianrajassa ja toinen vessassa väliseinän takana. Aika vähän haittaa.  Pumpun ääni kuuluu juuri ja juuri, ripustettu kumilatalla runkoon.


Saksanseisoja MB319 -13 ent lanssi. Polar 5.6 ct -98 kaasuton.

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: Matti_Kojo - 26.11.2022     kello on 13:50 ---Taitaapa kaikkien diesel lämmittimen oma perustermostaatti säätää tehoa ensin mm weba pitää 1 asteen sisällä tehon säädöllä ja kun menee asteen yli säädöstä huolimatta pysähtyy ja odottaa 3-5 astetta käynnistyessään taas isolla teholla. Ainakin planar ja webasto jotka mulla käytössä. Aika inhottava säätöominaisuus. Webaan laitoin kiinan termostaatin jossa diffi 0,5 astetta, paljon kätevämpi, lämmittää pyyntiin ja sammuu, aloittaa käynnistysmanööveri n pyynnöstä 0,5 astetta alempana mutta kestää sen aikaa että käy pari astetta alas ainakin pakkasella käytettäessä, sitten taas täys teholla ylös.
Ei ne omat säädöt ole toimivia.


Saksanseisoja MB319 -13 ent lanssi. Polar 5.6 ct -98 kaasuton.

--- Lainaus päättyy ---
Planarissa mulla saa valikosta säädettyä sammumis- ja käynnistyslämpötila n muutaman asteen verran. Toimintatapa on hyvin paljon akkua syövä ja sillä saa 100 Ah akun liki tyhjäksi yhdessä yössä. Käytän viilempänä aikana jatkuvaa lämmitystä ja silloin lämmitysteho tuntuu toimivan portaattomasti. Kun ei lämmitin sammu ja käynnisty termostaatin mukaan, niin sähkön kulutus on pieni. Mittarin mukaan hieman alle 1 ampeerin kulutus jatkuvassa käytössä.
Homma toimii  portaattomasti, tai sammutellen vain ainoastaan uudemman ohjauspaneelin kanssa.  Vanha Webasto vanhassa retkiautossa tuntee vain täys- ja puolitehon termostaatilla. Se on hankala kesäkelillä, kun tulee liian kuuma helposti. Pakko ohjata lämpöä ikkunoita raottamalla.

Pumpun ääni riippuu toki kumivaimentimista, mutta äänen voimakkuuteen vaikuttaa myös pumpun asento. Se pitää olla juuri oikeassa kulmassa, niin on lähes äänetön auton alla. Myös pumppuja on monenlaatuisia markkinoilla.

Tällainen Planarille:
https://www.planar.fi/434357587/product/4969375/uutuus-comfort-control-ohjauspaneeli?catid=981259

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View