rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: ATK vaanarin hiiri  (Luettu 1924 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:58
ATK vaanarin hiiri
« : 9.11.2022 kello on 18:24 »
Tuossa tullut testailtua parisen vuotta erilaisia ergohiiriä ja tullut havaittua että pystyhiiret auttavat erittäin hyvin hiirikäsi ongelmiin.
Itsellä käytössä tällä hetkellä 4 erilaista. Evoluent D, Evoluent V4, Contour unimouse ja logitech vertical mouse.
Kaikki ovat ok.  Isokäsiselle (koko 12) nuo Evoluentit hyviä kun niistä löytyy Large malleja.

Testiryhmässä on ollut myös 4 muuta jotka eivät pysty normi hiirtä enää käyttämään rannevaivojen vuoksi. Rulla/taso hiiret eivät ole auttaneet juurikaan.
Kaikilla nyt käytössä pystyhiiret ja ongelma poistunut.  Thumb

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:40

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:58
Vs: ATK vaanarin hiiri
« Vastaus #2 : 9.11.2022 kello on 20:45 »
pallo hiiri voi auttaa myös.
Monella ongelma on vaan todellisuudessa ranteen kiertymä....ei liikuttelu.
Eli mikä on pystyhiiren juju ilmenee tästä...

https://www.triosoft.fi/a26-ergonominen-hiiri-fi.html

Normihiiren kanssa joutui käymään muutaman kerran fysiatrilla ja saamaan jumppaohjeita....se kä rannetuki muutaman kk...ei apua.
Pystymalliin vaihto poisti ongelman muutamassa päivässä.

(about 30 vuotta meni normihiirellä päivittäistä käyttöä ilman ongelmia.....sitten lakkas menemästä.)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:21
Vs: ATK vaanarin hiiri
« Vastaus #3 : 9.11.2022 kello on 21:16 »
Pallohiiri on ollut töissä toistakymmentä vuotta käytössä.

Hyvä sillä on käyttää myös tarkkaa nysväämistä vaativia cad ja grafiikkaa ohjelmia. Noilla pitkään työskennellessä kyynärpää ja ranne oli kovilla perinteisellä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: ATK vaanarin hiiri
« Vastaus #4 : 9.11.2022 kello on 22:04 »
Työperäisessä on ogelmassa auttavat työterveyslääkäri/työnantaja.
Jos vaiva liittyy harrastukseen, sammuta tietokone jä lähde kävelylle.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:32
  • Lempäälä
Vs: ATK vaanarin hiiri
« Vastaus #5 : 9.11.2022 kello on 22:21 »
  Empä moisista hienouksista ole kuullutkaan aikaisemmin, tuo sama hiiri on ollut "aina" mulla käytössä. Läheiset langattomaan siirtymistä ehdotelleet, nytkin johto maalarinteipillä kiinni, kun tuppaa irtoamaan.
  Käsiongelmia kyllä muunlaisia vähintäänkin riittävästi, ei hiirikättä. Ehkä käsijumpasta ja kuitenkin suhteellisen vähäisestä hiiren käytöstä johtuu?
  Ehkä seuraavaksi hiireksi tuollainen, kiitos vinkistä. Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:58
Vs: ATK vaanarin hiiri
« Vastaus #6 : 9.11.2022 kello on 22:35 »
Kun menee pahaksi niin hiirikäsi ilmenee esim siten että maitopurkkia et pysty kaupan tiskistä nostamaan. Hiukankin vääntöä vaativien työkalujen käyttö esim autoremontissa aiheuttaa kipuja. Kirvestä tai vasaraa ei voi käyttää.
Paranemiseen menee muutama kk. Ja palaa puolessa päivässä jos normi hiiri.
Syynä kipuihin on juurikin tuo että käsi joutuu jännitettynä olemaan vääntyneenä luonnottomaan asentoon.
Tuon tuntee kun pitää kättä pöydällä "hiiriasennossa" ja käännöt sitten 90 astetta eli pystyyn....pysty asento on rento.

Pystyhiirellä pystyy myös pelaamaan toimitnapelejäkin, mitä noilla rullilla ja tasoilla ei oikein voi....
Tottumiseen menee päivä, sitten normia ei enää kaipaa.

Vähän arvokkaampia nuo on kuin perinteiset mutta yhden fyssarikäynnin (mistä ei ole apua) hinnalla saa jo hiirulaisen.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:19
    • Matkailuvinkkejä
Vs: ATK vaanarin hiiri
« Vastaus #7 : 9.11.2022 kello on 22:50 »
Minulla ei ole ollut (ehkä vielä) ongelmaa hiiren kanssa, vaikka olen käyttänyt normaali hiirtä yli 30 vuotta.
Työaikana oli pitkiä aikoja lähes ainoa työkalu.
Minulla on ollut aina käsinojallinen tuoli ja olen säätänyt pöydän ja käsinojan samaan tasoon, jollon käsi on rennosti pöydällä, eikä olkapäätä tarvitse jännittää.
Työpaikalla kävi ergonomi tutkimassa työasentoja ja kiitteli minun työtapaa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:35
Vs: ATK vaanarin hiiri
« Vastaus #8 : 15.11.2022 kello on 19:33 »
Olen mainonnan uhri...

Sellaisen halvan alle 20 € maksavan yksinkertaisen langattoman pystyhiiren ostin Gigantista. Yllättävän mukava käden asento ja siihen tottui parissa minuutissa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:58
Vs: ATK vaanarin hiiri
« Vastaus #9 : 15.11.2022 kello on 20:42 »
Se mikä sopii kenenkin käteen on yksilöllistä. Halpa voi oll aihan yhtä hyvä kuin kalliskin. Normi hiiristä ei tahtanut löytyä yhtään tarpeeksi isoa itselle.
Vähän aikaa kun pystymallia käyttelee niin rupeaa huomaamaan kun normilla puuhaa välillä että se normaali vääntää käden epäluonnolliseen asentoon.