Minulle useampikin huolto on sanonut, ettei pidä sammuttaa...
Kestää paremmin, kun käyttää ympäri vuoden. Ainoastaan huollon ajaksi itse sammutan.
Käykö kompressori koko vuoden? Sehän on ainoa mekaaninen laite 4-tieventtiilin lisäksi ulkoyksikössä.
sen nimi on kiertovesi pumppu...
ja mikä tiiviste vuotaa?
Mikä töhnä järjestelmässä?
Virtaava vesi kuluttaa putkia....
Ah tätä tietämättömyyden juhlaa.
Kiertovesipumppuja on moneen tarkoitukseen. Hyvä että olet yhden oppinut. Se töhnä joka on mainitsemastasi putkien kulumasta peräisin. Kun pumpun akseli ei liiku kuukausiin, akselitiiviste takertuu akseliin. Pumpun käynnistyessä tiiviste mahdollisesti rikkoutuu, ei aina. Tekniikkaa ymmärtämättömän lienee tätä vaikea käsittää.
Kyllä meillä on aina säästetty sähköä pysäyttämällä pumppu+ lämmönsäädin, joka nyt on Ouman, syksyllä ja keväällä lämpimiksi päiviksi, kesäksi lähes kokonaan. Noin kerran kuussa pyrin käynnistämään vähäksi aikaa, jotta ei jämähdä kiinni, lisäksi uskotaan että se vähentää kapillaari ruostumisen riskiä rautaputkissa joita on pannuhuoneella, "kaukolämpö" putkissa ja tallilla.
Mikä on kapillaariruostumin
en? Jos järjestelmään ei tarvitse lisätä vettä, ruostumisvaaraa ei ole. Kaukolämpövedelle et voi itse tehdä mitään.
Toki putkien ulkopinta pannuhuoneessa kannattaa maalata ja eristää.